Félnótás újságírókról beszélt Ókovács – A jelenlévők vastapssal álltak ki Kesselyák Gergelyért

Az Operaház június 26-i ülésének hanganyaga eljutott az Indexhez, a felvétel tanúsága szerint a szakmai bizottság ajánlását figyelmen kívül hagyva újonnan kinevezett vezető, Ókovács Szilveszter újra erős mondatokat intézett a közönséghez: egyrészt bevallotta, hogy a pályázatában megfogalmazottakkal ellentétben a válságot nem tudta jól kezelni, noha Csák János kulturális és innovációs minszter részben a válságkezelésben való jártassága miatt döntött mellette.

Ókovács Szilveszter / Fotó: MTI / Máthé Zoltán

A teljes beszámoló itt érhető el.

“Ha tudom előre 2021 őszén, hogy ’22 tavaszán mi történik – nemcsak az Operaházat nyitjuk meg, hanem kitör egy háború, és ennek nyomán mindenféle energiaköltségeink, inflációnk, pénzünk vásárlóértéke elszáll –, akkor egy kicsit biztos behúzom a kéziféket. De nem tudtam, később pedig nem volt merszem? Kedvem? Erőm hozzányúlni, hogy ezeket lehúzzam?” – idézte a lap, ami szerint a vezető azt is megemlítette, hogy a “nem mindig érthető közönség nem vevő az általuk adott különleges és különlegesen értékes darabokra”.

Ókovács a sajtó és a szakma képviselőinek kritikáiról is beszélt, a morális, művészi és szervezeti válságot szóba hozó cikkekre utalt. Beszéde korai szakaszában elmaradt előadásokról, vagy üres házakról beszélt, később azonban ellentmondott önmagának, hiszen kijelentette, hogy az Operában se pénzügyi csőd, se sztrájk, se elbocsájtások, se abúzus, se üres házak, se bevételnélküliség, se elszigetelődés nem volt.

Mit lehet ilyenkor csinálni, hogy ha pontosan érzékelem például azt a keresetcsökkenést reálértékben, ami titeket, valamennyiőnket sújt, mit lehet ilyenkor tenni? Mi a kitörési pont? Mert az államot nem lehet jobban megfejni, ezt több interjúban elmondtam, de nem kötelességetek ilyesmiket olvasni, ezért is hozom most szóba” – mondta.

A kitörési pontot pedig a még több és még jobb előadásban látja.

A jobb előadás pedig hozhat több bevételt, előbb-utóbb annak híre van, és az egyébként is gyakran alkalmazott jegyáremeléseink megtölthetők lesznek tartalommal, hogyha az előadás maga is önálló életre kell a híre által. És ebből a jobb és több előadásból, a magasabb színvonalból és a magasabb bevételből képződik magasabb fizetés. Ide akartam eljutni. Tehát a helyzet az, hogy magunk vagyunk ilyen tekintetben.

Az Opera szerinte magára számíthat és a közönségre, ezért vannak nyári előadások, 12 hónapos lett az évad. 

Ezt követően néhány mondat erejéig a magyarországi énekesképzésről is szó esett: a minden évben a piacra kerülő több mint száz végzősből a társulatiságot továbbra is rossz ötletnek tartó Operának ugyanis csak alig ötvenre van szüksége, így javasolja mindenkinek, hogy a tanári szakot is vállalja be az énekesi mellett.

“A beszédet két, egymást követő vastaps zárta, az azonban nem a főigazgatónak, hanem Kocsár Balázs fő-zeneigazgatónak, illetve Kesselyák Gergelynek járt: előbbinek hét és fél év után most, június 30-án jár le a megbízása, bár Ókovács pályázatában ugyanarra a posztra szánta, utóbbinak pedig szimplán csak a neve hangzott el ahhoz, hogy tüntető reakciót váltson ki” – írja összefoglalójában a 24.hu.

Kesselyák távozása a vezető szerint nem volt váratlan, a pályázatában ugyanis világosan olvasható volt, sőt, a bizottság előtt is elhangzott, hogy új első karmesterben gondolkodik, ez azonban nem volt nyilvános – olyannyira, hogy a döntés a kollégákat, illetve magát a karmestert is meglepetésként érte.

Helyére Ókovács a huszonnyolc éves Rajna Martint hívta meg, aki mellett az új generáció több tagjának is helyet akarnak majd szorítani.

A teljes beszámoló itt érhető el.

Forrás: INDEX, 24.hu

A közbeszédet hónapok óta uraló operaigazgató-kinevezési folyamat kapcsánÓkovács Szilveszter szerdán sajtóbeszélgetésen adott tájékoztatást. Erről a Fidelio oldalán olvashat bővebben.