Fenntarthatóság és egyéni felelősség – Érkezik „A jegesmedvék etetése tilos!”
2020. szeptember 17., csütörtök 09:48
A Manna és a Bethlen Téri Színház közös fizikai bábszínházi előadását Kovács Domokos hívta életre alkalmi társulatával, hogy figyelmünket a globális felmelegedés, a klímakatasztrófa, a fenntartható fejlődés morális kérdései felé fordítsa.
Az előadás díszletelemei és az embelmatikus medvefejet formázó báb mind közösségi gyűjtésből származó hulladékból és használt tárgyakból készültek, Mihály-Geresdi Zsófia tervei alapján.
A 2020. szeptember 19-ei bemutatót a Bethlen Téri Színházban tartják és az előadáshoz drámapedagógiai program is készült a diákközönség számára.
Kovács Domokos és alkotótársai január elején tartották A jegyesmedvék etetése tilos! című előadás szimbolikus olvasópróbáját, hiszen a produkció nonverbális fizikai báb-tánc-színházi játéknak készült. Az előadás témája a környezetvédelem fontossága, kisebbség és többség társadalmi egymásnak feszülése és a fenntartható fejlődés mellett az emberség, az állatiasság, és annak a morális kérdésnek a körbekémlelése, hogy miért is tilos etetni a jegesmedvéket.
A céljuk az volt, hogy a jegesmedvék metaforikus szintre emelésével több társadalmi problémára is rámutassanak. A próbafolyamatról rendszeresen beszámoltak, minden hónap 19-én videóbloggal jelentkeztek a művészek.
Kovács Domokos így mesél az előadás ötletéről:
Nagyon foglalkoztat a különböző, kiszolgáltatott helyzetben lévő társadalmi csoportok elnyomása, illetve a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolásának lehetősége. Valószínűleg ezért is hatott rám ilyen elemi erővel a National Geographic fotósának azon felvétele, amelyen egy éhhalállal küzdő jegesmedve utolsó perceit örökítette meg, ahogy az állat élelem után kutat a szemétben. Rögtön felmerült bennem a kérdés, hogy lehet az, hogy Kanadában törvény tiltja a segítségnyújtást, miközben az emberi viselkedésünk, így a globális felmelegedés és a túlzott szeméttermelés az okozója annak, hogy a medvék mára veszélyeztetett fajjá váltak?
Az előadás nem lineáris történetmesélésen alapul, sokkal inkább az asszociációk és érzetek világába vezeti a nézőket. A két tehetséges fiatal bábművész Nagy Petra és Kovács Domokos allegorikus tánca a fehér térben felidézheti számunkra Paul Nicklen fotósorozatát a haldokló jegesmedvéről ugyanúgy, mint tengeren úszó olajfoltokat vagy az egyre olvadó jégszigeteket Északi-sarkvidéken, de akár két embert is, akik a túlélésért vívnak kíméletlen harcot.
Az előadás formanyelvével is az asszociációk áramlásának segítésére törekszenek a tánc és a bábszínház egyesítésével, valamint a szöveg teljes kiiktatásával. A zenéért Tarr Bernadett, a feldolgozó foglalkozás fejlesztéséért Milovits Hanna, a dramaturgiáért Nagy Orsolya felel. A mozgástervezésben a művészek konzulense volt tanáruk az Színház és Filmművészeti Egyetemről, Fejes Kitty koreográfus.
Ezzel az előadással indítja a Manna Produkció a 2020/21-es évadát, és egyben belép a zöld színházak közé, azaz egytelen új bemutatójához sem vásárol díszletelemeket vagy jelmezt, mindent az elmúlt 12 éves működése során felhalmozott tárgyakból és ruhaneműkből, illetve csak használtan – esetleg más színházaktól átvett – beszerzett anyagokból valósít meg. A jegesmedvék etetése tilos! produkció az első olyan előadásuk, mely már a zerowaste mozgalomhoz való csatlakozás jegyében született.
A Manna és a Bethlen Téri Színház közös bemutatóját először 2020. szeptember 19-én láthatja a közönség. A produkciót ebben az évadban rendszeresen műsorára tűzi a színház, ahol a diákcsoportok jelentkezését is fogadják, akik szeretnének részt venni az előadáshoz kapcsolódó feldolgozó foglalkozáson is.