“Fölzeng benne a szerelem” – Online a Körhinta előadás a Nemzetiből

A Magyar Nemzeti Táncegyüttes részvételével mutatta be a Körhinta című előadást a Nemzeti Színház 2015-ben. A legendás film nyomán készülő nagyszabású produkciót, amelyet Vidnyánszky Attila rendezett, most online is megtekinthetjük.

Az előadás szövegkönyvét Sarkadi Imre novellája, valamint Fábri Zoltán és Nádasy László forgatókönyve alapján Vincze Zsuzsa írta, a produkciót Zsuráfszky Zoltán társrendezésében mutatják be Lakatos Róbert zenéjével, Mira János díszleteiben.

Körhinta / Nemzeti Színház / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

“Szívbemarkoló, gyönyörűséges mesét szeretnénk csinálni” – mondta el korábban Vidnyánszky Attila. Hozzátette: az előadás létrehozásában kötődnek a filmhez, a szegény és a gazdag viszonyrendszerére élezve ki a történetet.

Körhinta / Nemzeti Színház / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 “Hozzám nagyon közel áll az úgynevezett foszlánydramaturgiai eljárás, amely során számos motívumot használok, nem lineárisan mesélem el a történeteket, egyfajta mozaikszerűség, párhuzamosság jön létre, így áll össze végül egyetlen nagy egésszé a produkció a próbák során. Ezt a munkát segíti most az alaptörténet amúgy is kihagyásos, balladisztikus jellege. Törőcsik Mari úgy emlékszik, hogy Jean Cocteau azt mondta: a Körhinta azért nagy film, mert „fölzeng benne a szerelem”. Valami hasonló gondolat fogott meg akkor is, amikor Zsuráfszky Zoltán tavaly megkeresett a Körhinta ötletével. Ezt szeretnénk közösen elérni ezzel az előadással. Abban bízunk, ha a próbák során végig ezt a gondolatot tartjuk szem előtt, eköré áll össze az előadásunk, amelyben átlépjük a próza, a zene, a tánc műfaji határait” – fogalmazott a rendező.

Körhinta / Nemzeti Színház / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

“Édesapám előadásai is állandó mozgásra kényszerítik a színészeket. Nem táncok ezek, de olyan koreográfiák, amelyek ritmusra rendezett mozgást várnak el prózai színészektől. Számomra az a leggyönyörűbb, ha vannak, akik úgy táncolnak, hogy azt érzékelik a nézők, mások meg szinte észrevétlenül járják a maguk „táncát”, és egyszer csak mindenki azonos tempóban létezik a színpadon. Amikor a Mesés férfiak szárnyakkal című előadás negyedik király szerepébe kellett beugranom itt, a Nemzeti Színházban, akkor tapasztaltam először, hogy az egész színpadi mozgás – mint egy óramű – éppen annyira tervezett és koreografált, mint egy tánc esetében” – nyilatkozta a produkció kapcsán ifjabb Vidnyánszky Attila, aki Bíró Máté szerepét alakította.

Körhinta / Nemzeti Színház / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

“A film alföldi dallamanyaggal dolgozott, mi azonban több dialektusból merítünk. Kinyitom a kapukat a mezőségi, gyimesi motívumoktól egészen a lendületes Rába-közi csárdásig. A dráma tetőfoka a feszültséget hordozó sergő mozgás, amikor csak a két csizma surrogását hallani a csendben: mindenki áll, csak a szerelmesek táncolnak. A táncosokkal hatalmas energia költözik a színpadra: egy jó ritmusú csárdás, egy összerázás, egy erdélyi szökős megbabonázzák a környezetet. A táncosaim nagyon élvezik, hogy ezúttal alkalmazott tánc a feladatuk: az előadást szolgálják, nem pedig mint máskor, amikor ők maguk az előadás. Ugyanolyan büszkén állnak hozzá, mert a táncos a színpadon nem lehet bizonytalan: ott teljes valóságában megmérettetik az ember” – fejtette ki Zsuráfszky Zoltán társrendező-koreográfus.

A produkció 2021. március 13-án 19 órakor lesz látható online.

Jegyet ITT tudnak váltani: Jegyeke-Színház jegyvásárlás