Fontos, hogy ne becsüljük alá a gyerekeket – Interjú a Do-re-mi-ka-do alkotóival
2023. június 7., szerda 08:09
A Senses Fesztivál fókuszában a legkisebb korosztálynak szóló érzékszervi észlelésen alapuló előadások állnak. A színházművészet különböző formáin keresztül kicsik és nagyok, nézők és színészek együttesen újra felfedezik a körülöttük lévő színekkel, hangokkal, anyagokkal és mozgással tarkított jelképes világot. A fesztivál előadásait az Eötvös10-ben és a Kolibri Színházban láthatjátok 2023. június 9. és 11. között. A holland Do-re-mi-ka-do című előadás alkotóival beszélgettünk.
Ajánló a darab elé:
A ritmusra ver a szív. Egy ütem mozgásba lendít minket, egy közös ütem, egy közös szív. Egy test ketyeg, egy száj zihál, egy has púposodik, egy tánclépés. Zenél minden, és minden párbeszéd. Kapcsot alkot táncos és egy zenész között. Do-re-mi-ka-do. Mi van? Mit jelent a jelen? Mi van ajándék a dobozban? A ritmus a zenében lüktet tovább, a hangszínekre bomlik, a mozdulat tánccá fodrosododik, és a kalandos történet végén kiderül, mi rejlik a dobozban. A játék öröme a kis nézőket is becsalja a színházi térbe. Legyen ez egy jó buli.
Interjú:
Hogyan ismerkedtetek meg a legkisebbeknek szóló előadásokkal, mi volt az első benyomásotok?
Közel húsz éve találkoztunk először egy kisgyerekek számára készült előadással, amikor éppen Finnországban turnéztunk. Először egyáltalán nem voltunk lenyűgözve a produkciótól, valahogy sosem gondoltuk volna, hogy a csecsemőket pont egy táncelőadás fogja majd lekötni, nagyon véletlenszerűnek tűnt a koncepció. Így nem is tudtuk miként értelmezni ezt az előadást, de mint minden számunkra új dologgal, ezzel a formával is egyre jobban összeismerkedtünk. Miután már egyre több ilyen előadással találkoztunk, és ahogy megfigyeltük a gyerekek visszajelzéseit is, egyre vonzóbbá vált a műfajnak a biztonság és az új kihívásokhoz fűződő viszonya.
Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni egy kisgyerekeknek szóló előadás készítésekor?
Elsősorban az a legfontosabb, hogy a művészek is ugyanúgy élvezzék és szeressék azt az előadást, amit létrehoznak és hogy ne becsüljék alá a gyermekeket. Természetesen számos magától értetődő szabálya van egy ilyen előadásnak, például ne legyen túl hangos, és mindenképp már a kezdés előtt kapcsolatot kell teremteni a közönséggel. A fordulatoknak könnyen értelmezhetően kell lezajlaniuk a darab során. Fontos, hogy mindehhez intim környezetet teremtsenek, és hogy a különböző jeleneteket és magát a darab hosszát próbálják lecsökkenteni amennyire csak lehet, hogy ne legyen a gyerekeknek túl hosszú. Akik kételkednek ennek a formának a létjogosultságában, azok magukban is kételkednek, hiszen minden új körülmény új szabályokat követel.
Mi inspirált titeket a Do-re-mi-ka-do létrehozásához, és hogyan reagált rá az ifjú közönség?
A Do-re-mi-ka-do alkotóinak fő inspirációja egy táncos és egy zenész között zajló játék volt. Felnőtteknek szóló darabként indult, viszont társulatunk szerint ez a koncepció kiválóan működik csecsemőknek szóló előadásként is. A ritmus és a hang, az akció és a reakció voltak a vizuális és a zenei kommunikáció játékos elemei. A színes cső alakú hangszerek színeit és fizikai megjelenését tekintve is természetes és izgalmas elemként jelennek meg a darabban. A közönség reakcióit figyelve mind a fiatalok és mind az idősebbek is pozitív élményben részesültek az előadás végére. Az teszi teljessé az élményt, hogy a gyerekek később, a darab után is kísérletezhetnek és játszhatnak a színes ütőelemekkel.