Fülöp Péter: “A 2024-es Országos Színházi Találkozó új korszakot nyit a hazai színházi világban”

Hosszú évek kihagyása után idén a kaposvári Csiky Gergely Színház rendezi meg az Országos Színházi Találkozót. A szemle 16 előadással készül június 10. és június 16. között, a kísérőprogramok pedig más művészeti ágak bekapcsolódását és a szakmai párbeszédet is lehetővé teszik. A közelgő eseménysorozat kapcsán Fülöp Péter, a kaposvári színház igazgatója nyilatkozott a Magyar Nemzetnek.

Fülöp Péter, a kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatója; fotó: Luthár Kristóf

“Amikor tavaly, késő ősszel nekiláttunk Mészáros Tibor művészeti igazgató kollégámmal a szervezésnek, szükséges volt néhány alapvetést tisztázni, hiszen nem volt fesztivál 2019 óta. Elvárás és egyben igény is volt a szakmában a találkozóra: az elmúlt években számos rendezvényen beszélgettünk, egyeztettünk, és nem utolsósorban vitatkoztunk arról, hogy kell-e találkozót tartani, és ha igen, akkor milyen keretek között. Amikor indult a fesztivál, akkor a szakma képviselői vették a fáradságot, hogy akár az egyet nem értéseket félretéve is elmenjenek Pécsre, hogy leüljenek, találkozzanak, egyeztessenek és vitatkozzanak egymással.

Ezért lényeges szempontunk volt, hogy ne kizárólag azoknak a színdaraboknak a készítői, azok a társulatok találkozzanak, akik végül bejutottak a szűk tizenhatos válogatásba – a szemle programjába –, hanem a nézők is. Hogy legyen ez lehetőség egy barátságos hangulatban zajló eszmecserére, ahol teret adhatunk a vitának is.

A másik célunk, hogy olyan sokszínű találkozó valósuljon meg, ahol a különböző méretű, stílusú és látásmódú teátrumok megmutathatják a kaposvári nézőknek, hogy ők mit is gondolnak a színházról.

Szem előtt tartottuk, hogy ne csak színdarabok sorozata legyen a fesztivál hete: programjainkon a színházi szakmát érintő kihívások, kérdések is napirendre kerülnek majd. Ennek érdekében különböző workshopokat és konferenciákat szervezünk. A háttérszakmák helyzetéről is szeretnénk egyeztetéseket és workshopokat tartani, illetve fontos volt az is, hogy ez ne csak egy tisztán színházművészeti fesztivál, hanem egy igazi előadóművészeti fesztivál legyen. A kísérőprogramok részleteit nemsokára nyilvánosságra fogjuk hozni, amelyeknek szerves részük lesz a komoly- és könnyűzene, a cirkusz, a tánc és a gasztronómia is” – fejtette ki Fülöp Péter.

A szakmai versenyről szólva elárulta:

“Csak a legvégén szeretnénk majd nyilvánosságra hozni a zsűri összetételét, azonban annyit elárulhatok, hogy lesznek szakmai és laikus tagok benne.

Mindenki oda nyúl, amilyen az alapvégzettsége: én jogász vagyok, ezért az angolszász bíráskodásból merítettem ihletet. Az esküdtszéki bíráskodás bizonyos szempontok mentén a laikusokra épül. 

Szeretnénk megnyerni kaposvári törzsbérletes nézőket, akik vállalják, hogy megtekintik a szemlére bekerült 16 előadást és természetesen a szakmából is meg fogunk szólítani olyan szakembereket, akiket mi alkalmasnak tartunk arra, hogy részrehajlás nélkül tudjanak pontozni.

Egy pontrendszerben gondolkodunk, azonban nem versenyprogramot hirdettünk, az előadásokat nem szeretnénk versenyeztetni.

Öt kategóriában tervezünk díjakat kiosztani: a legjobb színészt, illetve színésznőt, a legjobb rendezést, a legjobb díszletet és a legjobb jelmezt fogjuk jutalmazni. A díjakat egy fiatal kaposvári származású képzőművész fogja elkészíteni.”

Fülöp Péter örülne, ha úgy vonulna be a köztudatba az OSZT, hogy ez volt az a találkozó, ami hosszú évek kihagyása után újra egy asztalhoz tudta ültetni a szakmát.

Részletek itt.