Gáspár Máté: “Szeretném a színház infrastruktúráját, alkotóközösségét, kapcsolatrendszerét kinyitni”

Mi egy városi színház feladata Budapest kellős közepén? Hogyan viszonyulnak egymáshoz a fővárosi színházak? Miként tudja egy színház agóraként szolgálni a közösséget? Az Örkény Színház megválasztott menedzser-igazgatója az ELTE színházi kutatócsoportjának beszélt saját pályázatáról.

A beszámolót itt olvashatja Libor Anita tollából.

(…)

Pályázata, amely teljes terjedelmében elérhető az Örkény Színház honlapján, három pillérre épül: a nyitott, a tanuló és fenntartható színházra. „Rengeteg színház van ebben a városban, ez egy fantasztikus örökség, egy aranytartalék, de ennek ellenére soha nem volt szakpolitikai gondolkodás arról, hogy ezeknek együtt és egymáshoz képest mi a szerepük. Az Örkényben látom az adottságot és lehetőséget, hogy meg tudja valósítani a 21. századi városi színház működésmódját. A jelenlegi és egyébként sikeres működés az én értelmezésemben nem az. De nem is ismerek a mai Budapesten ilyen színházat, ezért is hivatkoztam a pályázatomban külföldi példákat, hogy érzékeltessem, mire gondolok. Ebben van szerepe annak is, hogy az elmúlt három évben a főváros cégénél, a Budapest Brandben dolgoztam, és volt alkalmam a főváros kulturális piacát megismerni, tevékenyen formálni.”

Mit tud ezért tenni egy színház, ha nyitott? „Szeretném a színház infrastruktúráját, az alkotóközösségét, a kapcsolatrendszerét olyan értelemben kinyitni, kulturális köztérré formálni, hogy a színház mint találkozási tér és mint agóra szolgálhassa a közönséget. Ezt le kell bontani az évadterv, műsorterv és próbarend szintjére is, és közben nagyon intenzíven azt kell sugározni, hogy szeretnénk kapcsolódásokat kialakítani.” Komoly vezetői feladat lesz ennek a működési kereteit kitalálni, hiszen az, ha egy színház kulturális köztérként működik egy város közepén, praktikusan azt jelenti, hogy napközben is, és nem csak a színházba járóknak kínál ajánlatokat.

Gáspár Máté menedzser-igazgatója lesz a színháznak, aki teljes munkakapacitását a vezetésre és a program megvalósítására tudja fordítani. Polgár Csaba művészeti vezetővel olyan tandem-szerű működést szeretne megvalósítani, mint a Krétakörben Schilling Árpáddal, és ami más, mint az a kőszínházi rendszerben megszokott. „A színház alapvetően nem egy demokratikus intézmény, a hierarchikus struktúráknak társadalmi-kulturális hagyománya van. Én nem ebből jövök, nem ezt tanultam, nem ebben érzem jól magam, nem is tudnám hitelesen képviselni. Ezt nem hiányosságként élem meg, hanem egy másfajta adottságként.”

A teljes beszélgetés itt visszanézhető.

Gáspár Máté pályázata az Örkény élére pedig itt olvasható teljes terjedelmében.