Vecsei H. MiklósBarta ÁgnesMészáros MartinRainer-Micsinyei Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. szeptember 8., vasárnap

    Gáti Oszkár sorai: „Szégyelljétek magatokat”

    2024. július 11., csütörtök 10:58

    A Nemzeti Színház főigazgatója, Vidnyánszky Attila és a 2023 őszén súlyos balesetet szenvedett Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó nyílt leveleit is olvashattuk az elmúlt napokban, az írásokra több szakmabelitől érkezett reakció. Az ügyre Gáti Oszkár is reagált, az alábbiakban az ő sorait olvashatják.

    „Megnéztem, amit lehetett, televíziós interjúkat, elolvastam majd minden írást, a legújabbat is, amit egy órája tett közzé Horváth Lajos Ottó.

    Írtam hónapokkal ezelőtt egy dolgozatot /Egy baleset margójára, Zuhanás/ aminek a végéről hiányzott egy mondat, akkor. De most szeretném odabiggyeszteni.

    Ez a Nemzeti Színház társulatának szól A-tól Z-ig:

    „…fejtegetni azt, 

    Mi a fölség, mi a jobbágyi tiszt, 

    Nap mért nap, s éj az éj, idő idő: 

    Nap-, éj- s időpazarlás volna csak. 

    Azért, rövidség lévén lelke minden 

    Okos beszédnek, a szóár pedig 

    Csak teste rajta és kül czifraság: 

    Rövid leszek…”

    /Polonius/

    SZÉGYELLJÉTEK MAGATOKAT!”

    Gáti Oszkár

    Gáti Oszkár Jászai-díjas volt színész
    MTI Fotó: Krizsán Csaba

    GÁTI OSZKÁR KORÁBBI ÍRÁSÁBAN EZ ÁLLT:

    Egy baleset margójára.

    Zuhanás

    Aki leesett Thespis kordéjáról, azt Thália szekere tiporja el.
    „a képmutatás a bűn bókja az erény előtt”

    Történeti kitekintés
    A vasfüggöny

    Politika:

    A nyugat-európai, illetve a szovjet befolyási övezetbe tartozó országok közötti határvonalra, Európa megosztottságára utaló kifejezés. Winston Churchill használta először 1946-ban a hidegháborús korszakot jellemző gazdasági, politikai és ideológiai elzárkózás érzékeltetésére. Nemcsak jelképes értelemben létezett, hanem a nyugati és keleti tömb határzáraként is (szögesdrót kerítés, berlini fal).

    Színház:

    Az előfüggöny elé szerelt, felhúzható és leereszthető, ajtóval is ellátott nagy hullámbádog lemez, amely leeresztve, a színpadot és a nézőteret egymástól teljesen elszigeteli, és az esetleges tűz átterjedését megakadályozza.

    1881. december elején tragikus színháztűzről tudósítottak a bécsi lapok miután közvetlenül Offenbach „Hoffmann meséi” című előadása előtt lángra kapott és teljesen leégett a város egyik éke, a Ringtheater. A mintegy 1700 férőhelyes színház romjai között majd 400-an vesztették életüket

    A tragikus esemény, amelyre Ferenc József is azonnal Bécsbe sietett, nemcsak a nemzetközi színházi életet rázta meg, hanem a színházépítészetre, köztük az éppen akkor épülő budapesti Operaházra is komoly hatással volt. Az Andrássy úti palotán már évek óta dolgozó Ybl Miklós az épületet még az átadás előtt áttervezte. A világon elsőként jelent meg a budapesti Operaházban a színpadot a nézőtértől zsilipszerüen elválasztó vasfüggöny, amely tűz esetén másfél órán keresztül megtudja gátolni a tűz átterjedését egyik térből a másikba.

    Életem hetvenöt évéből ötvennégyet a vasfüggöny körüli lézengéssel töltöttem. Jóval többet mögötte, mint előtte.

    Műszakilag:

    A vasfüggöny rendeltetés szerű használatához a járásában semmilyen akadályt nem lehet elhelyezni: sem bútort sem díszletelemet, dobogót, emelvényt, lépcsőt, korlátot, kijáratot, bejáratot, ajtót, ablakot, erkélyt stb.

    Művészileg:

    A nagy szerepeket,/ Cyranó, III.Richárd, Othelló, Lear király stb./ játszó művészek meghalási jelenetüket, ha az a felvonás vagy előadás végére esik, kizárólag a vasfüggöny előtti vagy mögötti területre rendezzék. Ha a zenekari árok nem fedett mindenképpen a vasfüggöny mögötti részt válasszák.

    A vasfüggöny szabad mozgását akadályozó esetleges műtárgyakat kötelessége eltávolítattni: a díszlettervezőnek, a műszaki vezetőnek, színpad mesternek, ügyelőnek, munka és tűzvédelmi előadónak, rendezőnek, főrendezőnek, művészeti vezetőnek, igazgatónak, vezérigazgatónak.

    A művészek, ha közlekedési biztonságukat védő berendezéseket a vasfüggöny szabad mozgatása miatt eltávolítják, csendben jelezzék félelem érzetüket, ha van bátorságuk ne menjenek be a színpadra.

    Ide kívánkozik egy régi emlék: Nemzeti Színház, 1970, Arthur Miller: Bűnbeesés után, rendező Marton Endre, díszlettervező Varga Mátyás, a fő szerepekben Váradi Hédi és Kálmán György. Bonyolult emelvény rendszer, sok- sok ki és bejárattal, lent, fent. Hédike gyors öltözések garmadával jelenetről-jelenetre ki be szaladgál a díszletből, a takarásokban mindenhol két-három-négy lépcsőfok. A jelenet változásoknál sötét, a művésznő kilép, a színpad aljában várja az öltöztető a fodrász, de ott áll a takarásban Kadelka László ügyelő, fehér hosszúujjú ingben/minden előadáson/, hogy a sötétbe kilépő színésznő őt lássa, és kinyújtott karjába kapaszkodva le tudjon lépni a lépcsőkön. Másodpercek alatt át öltöztetik, megigazítják a parókáját és a hófehér kar vissza segíti a színpadra /Kadelka megtanulta a díszletet/.

    Eltelt 50 év és én azóta csak sötét ruhába öltözött színpadi munkásokat látok ügyelőtől zsinórosig mindenkit. Azt pedig, hogy egy velejéig kizsigerelt idősödő színésznek, /azon a héten három beugrásra volt/, aki ráadásul egy halottat játszó kolleganőjét tartja a karjaiban, segítséget nyújtson 3 m magasságban valaki…? „a többi néma csend”!

    Óh, Ti Hallhatatlanok, Érdemesek és Kiválóak, a Nemzet Művészei és Színészei, zsebetekben Kossuth és Jászai. /Akiknek talán még adnak a szavára?/ Milyen stallumot kell még rátok aggatni, hogy tükörbe nézve a szégyen pírja borítsa el orcátokat. Szakmánk legmegrázóbb történetéhez nincs egy szavatok sem?! Egy csak egy leány volt talpon a vidéken. /Udvaros Dorottya/

    Benyelitek a legcinikusabb és legundorítóbb mondatot, mert ez nektek is szól: „tanuljátok meg a díszletet”.

    Elfogadjátok nyolc arcnélküli, köztük két színésznek egybehangzó ténymegállapítását, NINCS FELELŐSE A ZUHANÁSNAK.

    Két kollégánk ihletett szárnyalását, a Nemzet Színházának szürke deszkái zúzták pozdorjává.

    Ti mikor csapódtok a morál sebeket osztó penge éles talajára.

    A szakma, a társulat választ vár.

    Tőletek.

    De lehet, hogy tévedek?

    Itt már senki nem akar semmit?
    Egyetlen szempont, a túlélés?.

    Ez egy szomorú szakma, egy szomorú társulat,
    egy boldogtalan szakma, egy boldogtalan társulat,
    egy megalázott szakma, egy megalázott társulat
    egy átvert szakma, egy átvert társulat,
    egy hazugságba kényszerített szakma, egy hazugságba kényszerített társulat.
    ez egy megfélemlített szakma, egy megfélemlített társulat.

    Fortélyos félelem igazgat. Ő a te igazgatód.

    És most, ha azt mondjátok nem igaz, akkor hazudtok.
    kizökkent az idő oh kárhozat, Nektek kéne helyre tolni azt!

    „Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!
    Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis.” /József A./

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram