Gijs Naber: „Enyedi Ildikó igazán próbál harcolni az egyenlő jogokért”
2021. szeptember 22., szerda 20:09
A féltékenység és a szerelmi kétkedés természetrajzát mutatja be Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története, amelyet csütörtöktől játszanak a magyar mozik. A főszereplő Störr kapitányt alakító Gijs Naber holland színész az MTI-nek adott interjúban úgy vélekedett, hogy Enyedi Ildikó a történet szívét, a könyv lényegét ragadta meg.
A csaknem háromórás, nagyszabású film Füst Milán több mint húsz nyelvre lefordított A feleségem története: Störr kapitány feljegyzései című regénye alapján készült. Enyedi Ildikó már évtizedek óta meg akarta filmesíteni a regényt, ő maga írta a forgatókönyvet.
A műben Störr kapitányt Gijs Naber holland színész alakítja, feleségét, Lizzyt Léa Seydoux francia színésznő. A történet hét leckén keresztül, a férfi szemszögéből mutatja be a szerelmet és a vele járó féltékenységet.
– Először a film forgatókönyvével ismerkedtem meg, később a regényt is elolvastam, amely sokkal nagyobb ívű történet, de Enyedi Ildikó a szívét, a könyv lényegét ragadta meg – hangsúlyozta az MTI-nek Gijs Naber holland színész, aki a film díszbemutatójára érkezett Budapestre.
Kifejtette: Störr kapitány a munkájában felelősségteljes, sikeres ember, viszont a szerelmi életében kicsúszik a talaj a lába alól. Francia feleségére, Lizzyre a kezdetektől féltékeny, próbálja kideríteni, valóban megcsalja-e, ahogy azt az elejétől fogva gyanítja. Mindvégig próbál tisztességes maradni: nem a feleségét próbálja visszafogni, hanem önmagát – magyarázta a színész, aki szerint
örök kérdés, hogyan tudunk egy másik emberhez kapcsolódni és önmagunkat megtalálni egyben.
A holland színészt magával ragadta a hajóskapitány közege, a matrózok élete, a kikötő és a hajózás a végtelen tengeren, amely a szabadságot jelképezi számára. Mint mondta, vonzotta az a romantikus, egyben melankolikus és nosztalgikus hangulat, amelyet ez a történet áraszt.
Az utolsó jelenetek egyikében, pár snitt erejéig feltűnik Gijs Naber hat hónapos kisfia a filmben. A színész hangsúlyozta: Störr kapitány a történetét úgy meséli el hét fejezeten keresztül, mintha egy-egy tanítást adna át a fiának az életről.
„Apaként engem is nagyon foglalkoztat, hogy mit akarok továbbadni a gyerekemnek. Azt gondolom, hogy a történet üzenete megfontolandó: ne állj ellent, hanem engedd bele magad az életbe, úgy, ahogy van. Ezt én is szeretném továbbadni a fiamnak.”
A HVG-nek nyilatkozta arról is beszélt, szerinte egyáltalán nem a féltékenységről szól A feleségem története: „És még csak nem is feltétlenül a férfiről. Persze, nyilván a főszereplő Störr kapitány perspektívájából látjuk a dolgokat, de számomra ez a film inkább a kapcsolatról szól, és arról, hogy ki vagy te egy kapcsolatban, hogyan tudsz benne megküzdeni bizonyos démonokkal. Minden kapcsolatban vannak kételyek, és az ember időnként elgondolkodik arról, hogy az adott viszonyban ki is ő valójában.
Arról is szól, hogy a főszereplő férfi folyton ítélkezik magával szemben, és bár újra és újra talpra áll a mélypontokból, valami negatív élmény aztán megint kiüti, és kezdi az egészet elölről. Csetlik-botlik ez az ember az életben, egészen addig, míg rá nem jön, hogy nem kell mindent folyamatosan kontrollálnia, és elkezdi szemlélni magát. Rájön, hogy elég csak megélni az adott pillanatot, és csak megfigyelni, hogy mi fog történni ezután.”
Gijs Naber az MTI-nek felidézte, hogy személyesen nem ismerte korábban Enyedi Ildikót, bár látta a rendező Testről és lélekről című filmjét.
Enyedi Ildikó tanítványa, Csoma Sándor 2019-es Casting című vizsgafilmjében figyelt fel a holland színészre, aki akkor egy pornóproducert alakított.
Gijs Naber először dolgozott együtt Léa Seydoux francia színésznővel is, de mint mondta, hamar megtalálták a közös hangot. „Enyedi Ildikó rendezési stílusának nagy szerepe volt ebben, mert ő mindennek megadja a módját.” Kiemelte, hogy a rendező mindenre ad időt: először igyekszik megismerni a színészeket, akik így magánemberként is megnyílnak előtte, ez nagyban segíti a közös munkát.
A színész szerint a forgatás nagyon jó hangulatban zajlott Budapesten, Fóton, Hamburgban és Máltán. Enyedi Ildikó befogadó és meleg légkört teremtett maga köré, a magyar stáb pedig professzionális munkát végzett – tette hozzá.
A négy ország koprodukciójában készült filmben Louis Garrel, Josef Hader, Ulrich Matthes, Udo Samel, Jasmine Trinca és Luna Wedler, a magyar színészek közül pedig Funtek Sándor, Rujder Vivien és Hajduk Károly szerepel. A feleségem történetét magyar szinkronnal vagy eredeti nyelven is meg lehet majd tekinteni.
„A Cannes-ban megjelent kritikákban például azt kifogásolták: ahhoz képest, hogy milyen hosszú a film, viszonylag kevés dolog történik benne. A feleségem története nagyon esztétikus, de kissé üres bűnös élvezet, ami semmilyen szinten nem reflektál arra, hogy már a Me Too mozgalom utáni világban jött létre. (A hvg.hu kollégájának ezzel szemben kifejezetten tetszett Enyedi háromórás mozifilmje)” – vetette fel a HVG.
Erre reagálva Gijs Naber elmondta: „Értem ezeket a kritikákat, de számomra a film máshogy csapódik le. Szerintem például teljesen más lenne ez a film, ha egy férfi rendezte volna.
Az a tény, hogy Ildikó rendezte, és az ő perspektívájából látjuk ezt a történetet, lényegesen sokat nyom a latban. Ő nagyon okos nő, nagyon is tudja, mi zajlik a világban,
és ezért gondolom azt, hogy ezek a kritikák tényleg arcon csapták őt, mert ha valaki itt Magyarországon igazán próbál harcolni az egyenlő jogokért, az pont Ildikó. Ő nagyon is kapcsolódik mindahhoz, ami most a világban történik.”