Gömböckóstoló – Egy zseniális népmese feldolgozásról ír Czabala Zsófi
2022. augusztus 3., szerda 15:06
A KL Színház és Magamura Alkotóműhely Schneider Jankó rendezésében mutatta be A kisgömböc című előadását. Vásári bohóctréfa egyik legismertebb népmesénk alapján, mindannyiunk okulására. A valósággal való bárminemű egyezés kizárólag a véletlen műve. A produkcióról most a Thealteren írt Czabala Zsófi.
Ajánló a darab elé:
Bohus, a böllér amolyan huszonegyedik századi mindentudó – és ahogyan az a huszonegyedik századi mindentudóknál lenni szokott: folyton siet. De sohasem annyira, hogy ne volna ideje egy-két (három-négy) jó szót szólni azokhoz, akikkel ebben a folytonos sietségben összefut. És ha már ott van, miért ne mondana el egy izgalmas történetet? Ami vele magával esett meg persze, de megeshetett volna (és még meg is eshet!) akármelyikünkkel.
A Magyar Bábművészek Szövetsége az idei Magyarországi Bábszínházak Találkozóján Czéh Dánielt díjazta kiemelkedő szakmai teljesítményéért, többek közt A kisgömböc című előadásban nyújtott kimagasló színészi alakításáért.
„Ámulok az olyan előadótól, aki beszkenneli a nézőteret, és aztán nem tesz mást, csupán ezzel, vagyis hát velünk játszik az előadás egész ideje alatt. Czéh Bohusa egyfolytában tesz-vesz, siet, pakol, szerepet és feladatot oszt, be nem áll a szája, közben pedig folyamatosan sakkban tart minket, és nem mellesleg sok kitérővel és hosszú-hosszú késleltetéssel, de azért csak elmesél egy történetet, ami több mint ismerős mindenkinek, aki a mai Magyarországon nyitott szemmel és füllel él” – fogalmazott a produkció kapcsán Jászay Tamás a revizoronline.com-on.
Czabala Zsófi: Gömböckóstoló
Arra, hogy mi mindent lehet kezdeni egy népmesével a színpadon, számos példát láthattunk már, fogunk is még. Kiváló alapanyagok, amiket kedvükre gyúrhatnak és cincálhatnak az alkotók, hogy a saját szájízükre igazítsák azokat. Gyakran olyan adaptációk születnek, amik az eredeti szöveget csupán kiindulópontként használó parafrázisokként élednek újjá.
A győri KL Színház és a hottói Magamura Alkotóműhely A kisgömböc előadása nem amiatt különleges, mert monodráma. Nem is amiatt, hogy a szerző, Markó Róbert kicsit belepiszkált az eredeti történetbe, és ezúttal egy böllér szemén keresztül vehetjük végig a már jól ismert sztorit.
Az egész előadás sava-borsa Czéh Dániel, azaz Bohus, aki papucs-zokni kombóban, neonzöld sportgatyában, világító, rózsaszín „adydas” hasitasival, vasutassapkában érkezik a színre.
Nem kicsit nevetséges, de annál sokoldalúbb. A disznóvágás atmoszféráját egy jó vásári komédiához híven az általa összeeszkábált, fapados, de annál izgalmasabb kincseket rejtő „összkomfortos útiszettjéből” teremti elő.
Böllér, költő és klasszika-filológus egy személyben, aki hol versidézetekkel, hol a kolbász szó etimológiájával bombázza az ilyesfajta poénkodásra abszolút vevő közönséget. A nézőt folyamatos interakcióban tartva jön létre a storytelling, ami a sok „sietek” felkiáltás után végül a kisgömböc jól ismert történetébe torkollik.
A böllér egy újabb megbízás során kénytelen a gömböcöt is megtölteni, aminek elkészítése és kóstolása szakmai továbbképzés gyanánt szolgál számára, hiszen azelőtt még sosem kértek tőle ilyet.
A Schneider Jankó által rendezett előadás nagyobb részben követi az „eredeti” történet fonalát, mint írja felül/át az egészet.
Ez A kisgömböc nem a dramaturgiai módosításoktól lesz zseniális, hanem a színész játékának és a vásári bohóctréfa műfajának köszönhetően.
A szituáció és a történet is egészen egyszerű, a gesztusok, a tárgyak életre keltésének képessége, a jelenlét az, ami az előadást a magasba emeli.
(KL Színház – Magamura Alkotóműhely: A kisgömböc)
Fotó: thealterphoto2022