Május 24-én kezdődik az Oscar-díjas Zsigmond Vilmos emlékét őrző, az operatőri munkát fókuszba állító idei szegedi nemzetközi filmfesztivál, amely fődíját idén Grunwalsky Ferenc kapja – közölték a szervezők.
A közlemény szerint az eddig 73 filmet jegyző operatőrnek az elismerést a fesztivál ünnepélyes díjkiosztóján, május 28-án adják át.
„Nem tudnám megmondani, melyik a fő területem: a rendezés, operatőrség, forgatókönyvírás, fotózás vagy épp a televíziós műfajkísérletek.
Számomra ugyanolyan fontos a Danaidák című fotókönyvem, mint a játékfilmjeim. Sem stílusban, sem témában nem egyformák a dolgaim. Két film között annyi minden történik a világban, körülöttem és velem, annyi minden változik a technikához való viszonyomban, hogy nem tudom megismételni az előző hangulatot, ugyanazt a stílust” – mondta magáról egy beszélgetésben az eddig 73 filmet jegyző Kossuth- és Balázs Béla-díjas alkotó.
Az idén 79 éves alkotót a magyar film vizuális nyelvének egyik megújítójaként tartják számon. Generációjában az új technikák egyik legmerészebb felhasználója, így alkalmazta a hordozható videokamerát, amivel az 1970-es évek közepén Párizsban találkozott.
Ragályi Elemér, Maár Gyula, Szomjas György kortársa, utóbbi filmjeinek állandó operatőre. 1970 és 1974 között a Balázs Béla Stúdió meghatározó alakja. Jancsó Miklós barátja és munkatársa, az 1999-ben induló Kapa–Pepe-filmek jó részének operatőre.
A hatvanas évek végén egyik aláírója volt az úgynevezett „szociológiai kiáltványnak”, amiben a látvány technikai rögzítése helyett az emberi drámát is érzékeltető, mélyebb igényű képi megfogalmazás mellett álltak ki. Grunwalsky kifejezésével élve a „valóság képi arcát” akarták megmutatni, kezdeményezésük abban a korban egyfajta társadalmi mozgalomnak számított.
Ő az a magyar operatőr, aki eddig a legtöbb alkalommal nyert a filmkritikusok évenkénti szavazásán.
Forrás: Szeged.hu, Színház Online