A Gyévuska jelenleg második virágkorát éli, újra műsorra tűzte a Pintér Béla és Társulata, de Sepsiszentgyörgyön, valamint Miskolcon is játsszák, Szombathelyen a Weöres Sándor Színház február 23-án mutatja be Nagy Péter István rendezésében.
A Gyévuskát a Nemzeti Színház Stúdiójában 2003-ban mutatták be, a Pintér Béla és Társulata egyetlen házon kívüli előadásaként. A Nemzeti Színház igazgatója ekkor Jordán Tamás volt. Az előadás Európa-szerte vendégszerepelt: megfordult Helsinkiben, Szabadkán, Lipcsében, Berlinben, 2009-ben Rijekában a International Small Scene Festival-on a legjobb jelmez, a legjobb díszlet, a legjobb zene kategóriák díjazottjaként, valamint az új színházi formanyelv létrehozásáért különdíjat is kapott. Zenéjét Darvas Benedek szerezte, szövegét Pintér Béla írta.
– Minden tragikuma mellett ebben az előadásban rendkívül sok humor van, így remélem, hogy a próbaidőszakra a játékkedv, az energia és lendület lesz jellemző – fogalmazott Nagy Péter István. A darab úgy dolgozta fel a doni katasztrófát, hogy nem veszett el a patetikus szólamokban, nem a tagadást és az elhallgatást választotta eszközéül, hanem a felelősségvállalást és a szembenézést, mindezt úgy, hogy erőteljesen az emberi történetekre helyezi a fókuszt.
Ajánló a darab elé:
1942. április 21-én kiadják a parancsot a Nyolcadik Kinizsi Pál kerékpáros lövészezred katonáinak: másnap csatlakoznak a Don-kanyarba vezényelt hetedik könnyűhadosztályhoz.
Az utolsó estéjükön a tiszteknek és honvédoknak azonban az ezredes feleségének avantgárd műsorán kell részt venniük. Kartotékok és táskák, fecskendők és pezsgőspoharak keresztezik egymás útját a Gizella-bálon, miközben mindenki erőltetett optimizmussal és kedélyes szorongással sodródik a doni tragédia elkerülhetetlen végkifejlete felé, ahol már azelőtt eldöntötték sorsukat, mielőtt megszólalhattak volna.
Aki túléli, se képes továbblépni, és aki meghalt, se tűnt el örökre. Hogyan képes mégis ez a dráma a magyar történelem egyik legsötétebb eseményét megőrizni ezen a roncsolt kópián, ezekkel a roncsolt sorsokkal?
Megrendítő és komikus tartományba vezényel minket Pintér Béla zenedrámája, ahol a személyes sorsokra nagyítás, az önvád haláltánca, valamint a Puccinibe oltott korabeli slágerek és az újraírt katonadalok humora segítenek nekünk, hogy belenézzünk a történelmi emlékezet kútjába.