Hajdu Szabolcs: “Levegőt akarok venni, az új projekteket már nem itthon készítem elő”

Miután elhozta a fődíjat és a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat is a Karlovy Vary-i filmfesztiválról az egy fillér magyar állami támogatás nélkül készült Ernelláék Farkaséknál című filmjével, egy államtitkár ezt úgy kommentálta, „nyertünk”, és a magyar film sikeréről beszélt. Azóta elkészült a Békeidő, leforgatták az Egy százalék indiánt és a Kálmán-napot – szintén magyar állami támogatás nélkül. Azt mondja, mostanra belefáradt, a következő filmes, színházi projektjeit már külföldön készíti elő.

„Az biztos, hogy sosem lesz fekete és fehér a dolog. Mindig lesz olyan, aki kap, ez a mézesmadzag, mert így mindig marad a remény, hogy hátha én leszek az. Amíg nincs valamilyen kiegyezés, hogy ezt az igazságtalanságot megoldjuk, addig egy állandó, permanens neurózist fog mindenki megélni. Az is, aki nem kap, de az is, aki kap. Mert aki kap, annak bujkálnia, mentegetőznie és magyarázkodnia kell, magyarázatokat kitalálni és elhinni. Az ember így működik, és ezzel torzul a személyiség. (…) Úgy érzem, hogy megtehetem, hogy ebből kimaradok. A fiataloknak viszont nagyon nehéz dolguk van, mert elindulni segítség nélkül rettentő nehéz. Az Inkubátorral sem az van, hogy megszüntették, hanem hogy páran kapnak, a többiek nem, és nem lehet tudni, hogy miért. Indoklás nincs. Azok, akik kapnak, azok sem biztos, hogy kapnak. Teljes kiszolgáltatott bizonytalanság. Amikor pedig elkészül a film, abban a pillanatban akárhogy is, de bekerül egy politikai mezőbe, mert propagandaként van feltüntetve, hogy na ugye, működik a rendszer” – mondja Hajdu Szabolcs.

A Balázs Béla-díjas film- és színházi rendezővel, színésszel a Szabad Európa beszélgetett.


00:00
Meddig lehet (magyar) állami támogatás nélkül filmeket csinálni?
05:10 „Leszakadni a táptalajról és új termőföldet keresni” Szlovákiában?
09:20 Meddig bírják még a függeten színházak itthon?
14:50 Írt forgatókönyvet Petőfiről. Milyen lett volna a költő az ő filmjében?
25:30 Színházi közösségből jött, az nevelte Debrecenben – azóta is közösségben hozzák létre a színházi alkotásokat, így A legközelebbi embert is
29:38 „A filmek az én Facebook-posztjaim vagy kommentjeim”
33:20 A művészet szerepe – az alkotás szabadsága
41:10 SZFE – freeSZFE, Inkubátor Program: Mit tud tanácsolni a most lediplomázott diákjainak és a fiatalal filmeseknek?