Halál Velencében – Felolvasószínházi bemutató Koltai Róberttel és Darvas Ferenccel

Október 26-án felolvasószínházi bemutatóval érkezik az Óbudai Társaskörbe Koltai Róbert. A Thomas Mann Halál Velencében című elbeszélése alapján készült estet Gaál Ildikó rendezte, a produkció zeneszerzője és közreműködője Darvas Ferenc.

Az alkotók olvasó-gondolkodó színházként aposztrofálják az estet. Thomas Mann műve egy idősödő férfi legtitkosabb gondolatainak megvallása. Érzi, sejti, hogy közeleg a vég, és azt is, hogy minden, ami igazán fontos, kimaradt az eddigi életéből. „A szó klasszikus értelmében nem igényelt rendezést a színrevitel – mondja Gaál Ildikó.

– A főhős, Gustav Aschenbach, egyes szám harmadik személyben mesél, mintha valaki másról lenne szó, miközben mégis azonosul minden rezdülésével. A rendezői feladat itt az volt, hogy olyan szöveget alkossunk, ami ebben az előadásformban Aschenbach személyes útját, érzéseit interpretálja.”

A rendező hozzátette, ha lecsupaszítjuk az eredeti elbeszélést, a történet egy öregedő férfi szerelméről szól, ami egy fiatal fiú iránt ébredt benne. Ennél azonban sokkal mélyebb üzeneteket hordoz és a kérdésfelvetései is sokrétűek.

Az alapműben Aschenbach egyáltalán nem idős. Ötvenes évei legelején tart, saját magára nézve mégis úgy érzi, túl van mindenen. Ez az érzésvilág nem életkor, hanem állapot és habitus kérdése, világlátás függő. A történet a kolerajárvány idején játszódik Európában, és nagyon sok párhuzamot hordoz a mai Európával. Egyfajta erkölcsi alapválságban azt latolgatja, mi az az ember számára, amiért élni, és akár meghalni érdemes. A kisregénynek az 1971-ben készült, azonos című Visconti-film hozott széles ismertséget.

„A világirodalom óriása Thomas Mann, a Halál Velencében pedig egy elképesztő anyag. Nem határozom el előre, hogy az előadáson elszakadok-e majd a papírtól. A színpad általában arra való, hogy a megtanult szöveget előadjuk. Felolvasás esetében hatalmas a szabadság, de az ezzel járó felelősség is. Ehhez a remekműhöz hozzányúlni nem kis merészség, előadni pedig nem kevés koncentrációt igényel. A közönség jelenléte nagyon megemeli a dolgot, és ez segíti az előadót, én pedig boldogan és szívesen lubickolok olyan műben, amelyben érezni lehet a közönség lélegzetét”

– fogalmaz Koltai Róbert.

A Halál Velencében felolvasószínházi változatának zenéjét a színész gyakori színpadi partnere, Darvas Ferenc szerezte, aki ezúttal is közreműködője lesz az előadásnak. Az alkotóhármas megegyezése az volt, hogy legyenek szövegrészek, amelyekhez mindenképpen tartozzon zene, ezek képezik majd a zenei alapot, amit improvizatív motívumok egészítenek ki.

„A színház mindig arról szól, hogy személyes legyen és szíven találja a nézőket. Mindig az a szándék, hogy a legnagyobb hatást tegyük a közönségre. Szeretném megragadni a pillanatot, hogy kaptam egy szószéket, de nem hazudok olyasmit, hogy ezzel a gondolattal kelek és ezzel fekszem. Ez egy olyan nagy mű, aminek nem elég bennem kinyílnia – ott kell megtörténnie, az emberek előtt”

– mondja Koltai.

A színművész és Gaál Ildikó egy sor művészi projekten dolgozott már közösen, három könyvet jegyeznek együtt. A Gaál rendezte Demencia kisfilmek című rövidfilm, amelyben Koltai Róbert alakítja az idős férfit, a malajziai filmfesztiválon szakmai elismerést is kapott. Batang felé… című kétszereplős darabjukat 2017-ben mutatták be. A Halál Velencében előbemutatója idén nyáron Debrecenben volt.

Óbudai premierjük október 26-án este 7-kor kezdődik a Kiskorona7-ben.