Hámor József koreográfus: „Nincs sokatmondóbb, mint a mozdulat kifejező ereje”
2020. november 29., vasárnap 15:16
Hámor József koreográfus tbrársulata, a Gangaray Dance Company nyolc év után tavaly tért vissza a színpadra.
A Magyar Narancs interjújából:
Arról szólva, miért volt a szünet, mit csinált ezalatt, Hámor József elmondta: “Hét évig aludta álmát az együttes. Nagyobb szükségét éreztük egy átfogó professzionális képzési program elindításának, amelyet Maday Tímea Kingával 2012-ben hoztunk létre Gangaray Artistic Program (G.A.P.) néven. Mára sikerült nemzetközi hírnevet szereznünk, tanítványaink nagy része külföldről érkezik. Az eltelt hét évben közel száz-ötvenen tanulhattak nálunk kortárs táncot, sokuknak segítettünk a továbbtanulási terveiben, valamint volt 25 színházi bemutatónk. Növendékeink közül sokan a hazai táncélet aktív résztvevői, illetve külföldi társulatok tagjai. Az idei évtől saját stúdióval rendelkezünk, amely otthont ad a G.A.P. és az együttes (GDC) számára. Öröm és büszkeség ez számunkra.”
A Shreds című bemutatót tavaly még a Közép-Európa Táncszínházzal (KET), nem sokkal utána az Agorát már a Gangaray-jal csinálta. Arról szólva, hogy mi a két előadás között a különbség, kifejtette: “A Shreds című darabom a Gangaray és a KET koprodukciója volt. A KET-tel évekig dolgoztam, sok darabomat rájuk szabtam, sokan oda is kötöttek szakmailag, pedig sosem voltam a tagja. A Shreds zeneileg és a mozgás minőségében is lényegesen eltér az Agora stílusától. Nekem a Shreds is ugyanúgy a „ritmizált elegancia”, mint az előadásaim többsége, de mivel kialakult egy minőségre és táncra éhes közösség a Gangaray körül, nem volt kérdés, hogy itt az ideje a társulatot felébreszteni tudatos álmából, és velük dolgozni tovább.”
Azt is hozzátette: “Az Agora II.-ben kilenc rendkívül tehetséges női táncművész mutatkozik meg. A legtöbb energiát tőlük kapom. Az első rész bemutatása után döntöttem csak el, hogy trilógiát szeretnék alkotni az Agorából. Azt éreztem, van ebben a szálban még. Célom egyfajta evolúciós folyamat kibontása a trilógia során. Stílusában, fizikalitásában, táncközpontúságában kapcsolom egymáshoz a fejezeteket, így téve kerek egésszé. Olyan energiákkal dolgozom, dolgozunk, amelyekhez nincs szükség egy történet eltáncolására. Mindig is ebben hittem. Nincs sokatmondóbb, mint a mozdulat kifejező ereje. A hazai táncpalettán javarészt a történetmesélős darabok uralkodnak, vagy a táncot mellőző táncelőadások. A Gangaray hitvallása az, hogy a tiszta tánc nyelvén szólítja meg a közönséget” – fogalmazott Hámor József.
Forrás: Magyar Narancs 2020.11.26 – 45. oldal