Hárs Anna dramaturg: “Lengyel Anna egyedülálló módon élte meg rákbetegségét, rettenthetetlenül ment előre”

Január 14-én mutatta be a PanoDráma a Kár, hogy rák című előadást Lengyel Anna dramaturg, műfordító és a társulat alapítójának emlékére.

A teljes interjú a Magyar Narancsban olvasható.

A kérdésre, róla szól-e ez az előadás, Hárs Anna dramaturg a Magyar Narancsnak elmondta: “Anna tavasszal halt meg, rákban. Az előadás arról szól, hogy milyen egyedülálló módon élte meg a betegségét. Négy év telt el a diagnózis és a végjáték között, döbbenetes volt közelről figyelni, hogy mennyire termékeny időszak volt ez számára a szakmai és a magánéletében is. Elindult egy különös másodvirágzás. Energetizálta őt ez az állapot. Nem vak, hanem vele született optimizmussal, rettenthetetlenül ment előre, nem félt, nem esett kétségbe. Élt, dolgozott, barátkozott. Végtelen kíváncsisággal kutatta saját – egyébként rendkívül ritka és agresszív – rákfajtáját, lenyűgözte őt az orvostudomány. Bizalmas baráti kapcsolatot épített ki az orvosaival. Nagy népnevelői hevülettel próbált minél több fórumon beszélni a rákról, és arra biztatni az embereket, hogy ne sodródjanak, hanem legyenek tisztában a saját helyzetükkel, lehetőségeikkel, és adott esetben ne féljenek döntéseket hozni. Ennek a projektnek a részeként indult a Kár, hogy rák is, amelyet több mint egy évvel ezelőtt mutattunk volna be eredetileg, de a Covid elmosta a premiert, és aztán Anna halála alapvetően átírta az előadást, de azt remélem, így is tetszene neki.”

A Kár, hogy rák színészei

Arról szólva, hogy verbatim módszerrel született ez az előadás is, kifejtette: “A verbatim a dokumentumszínháznak az a változata, amelyben szigorúan szó szerint használunk fel és szerkesztünk előadás-szöveggé minden forrásszöveget. Ezek nagy része jellemzően általunk készített interjú, de korábbi előadásainkban rendszeresen használtunk talált anyagokat: internetes bejegyzések, kommentek, jegyzőkönyvek, videó- vagy hangfelvételek, újságcikkek, tanulmányok, elkapott mondatok – széles a paletta. A kutatás és anyaggyűjtés fázisát követi a szerkesztés, amikor ötven-, százórányi vagy akár még több szövegből faragunk egyórányi előadást. Ez számomra a dramaturgi munka csúcsa.”

rap: Kikkel, milyen csapattal készül a produkció? Anna munkatársai voltak mindannyian?
HA: A PanoDráma ,,társulata” egy olyan alkotóközösség, amelynek a magját szinte a kezdetektől ugyanaz a csapat alkotja: Bartsch Kata, Szamosi Zsófi, Urbanovits Krisztina, Ördög Tamás – ő most rendezőként van jelen. Először játszik velünk Dankó István, Dobra Mara és Váradi Gergely. A PandoDrámát dokumentumszínházi profilja mellett az tette egyedivé, hogy három dramaturg vezette: Garai Judittal mi ketten voltunk Lengyel Anna szárnysegédei. Különös érzés most nélkülük csinálni, de van segítségem Törley-Havas Sári személyében. És ez valóban közösségi munka, a színészek is nagyszerű dramaturgok, jobbnál jobb szövegajánlatokat tesznek.

A teljes interjú a Magyar Narancsban olvasható.

Az előadásról ITT tudhat meg többet.