gate_Bannergate_Banner
Kaszás AttilaGőz IstvánSimon ZoltánDér Zsolt
  • facebook
  • instagram
  • 2024. március 29., péntek

    Hegedűs D. Géza: „A kultúra örök és feltartóztathatatlan”

    2020. július 2., csütörtök 16:13

    Hegedűs D. Géza színművész harminchárom éve tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Ennek kapcsán kérdezte a 168 óra.

    A sürgetett modellváltásról szólva Hegedűs D. Géza elmondta:  “Teljes a bizonytalanság. A színművészeti egy kicsi, családias intézmény. Nálunk minden szenátusi döntés az egyetem nyilvánossága előtt történik, hiszen közös a sorsunk, a jelenünk és a jövőnk is, ezért a felelősség is mindannyiunké. És most aggódunk, hogy ez a demokratikus szellem megmarad-e. (…) Kiskorúsítanak minket, akik mindig is felnőttként kezeltük egymást. Ez méltatlan. Tökéletesen ellentmond a 21. századi európaiságnak.”

    Hegedűs D. Géza / #freeSzFE - tüntetés a Színház- és Filmművészeti Egyetem előtt / Fotó: Nizsai Dániel / Színház Online
    Hegedűs D. Géza / #freeSzFE – tüntetés a Színház- és Filmművészeti Egyetem előtt / Fotó: Nizsai Dániel / Színház Online

    Arról is beszélt, a jövő tanévre 700 jelentkező volt, közülük tizennégyet tudtunk felvenni, ez ötvenszeres túljelentkezés: “A magyar kultúra fejlődését a hazai színházak és filmek gyarapodó nézőszáma bizonyítja. (…) A színművészeti egy klasszikus értelemben vett, összetéveszthetetlen iskola; nagy tapasztalatokra építve teljesíti be a küldetését.”

    “Más iskola van Moszkvában, más Bukarestben, Berlinben, Londonban vagy Párizsban. Más Hollywoodban és New Yorkban. Más-más színházi hagyományok, kultúrák, különböző társadalmi berendezkedések, filozófiák, emberi eszmények, hitek. Sokféle leírt színházi teória van. Úgy lehet mindegyik érvényes. De egyik nem annullálja a másikat, nem akarja megsemmisíteni. Nem is tudja, hisz nem is lehet. Mert ma, a posztdramatikus korszak után, a művészet által felfedezett emberi, pedagógiai értékek éppen a kizárólagos gondolkodás cáfolatai. Nincs kőbe vésve egyetlen praxis, gyakorlat sem. Másként tanítja ezt Zsámbéki Gábor vagy Zsótér Sándor, Novák Eszter, Horváth Csaba, és másként tanítom én, és még sorolhatnám. Mindenki a saját pedagógiai tapasztalatából indul ki. Ugyanis a tanítást is hosszú éveken át tanulni kell, a pedagógiai tapasztalat és tudás nem jön magától. Ettől sokszínű, dinamikus és folyamatosan megújuló a mi egyetemünk” – tette hozzá Hegedűs D. Géza.

    Arról, “mekkora kárt okozhat, ha a kuratórium által központi gyámság alá helyezik a Színház- és Filmművészeti Egyetemet”, a művész elmondta: “A magyar kultúra sokszínű, eleven organizmus, egy folyamat. Mindig is így volt a kultúrtörténetben. Mondok megint példát. Kazinczy azt vallotta: az irodalom nyelve magasztos, a görög és latin mintákat veszi figyelembe, a csodálatos klasszikusokhoz idomulva. Kortársa, Fazekas Mihály és barátja, Csokonai Vitéz Mihály szerint viszont az írás nyelve az, ami árad a maga természetességében. Ami a mindennapi életből átszivárog az irodalmi nyelvbe. És amikor Petőfi és Arany berobbant az irodalomba, minden korábban rögzült megállapítás megrendült. Merthogy ők a lehető legtermészetesebb nyelven szólaltak meg a költészetben és a prózában is. Nincs olyan, hogy a magyar irodalom, nincs egyetemes kánon. Annyi irodalom van, ahány olvasó. És annyi színművészet, képzőművészet és minden más, ahány befogadó.”

    “Ha kicsit hátralépünk, és az idő távlatából ránézünk a nagy egészre, gyerekesen mosolyogtató, ami történik. Petri Györgyöt parafrazeálva, hogy akik a romantika korában éltek, nem tudták, hogy a romantika korában élnek. A kultúra örök és feltartóztathatatlan. Nem lehet kalodába zárni. A kultúra ráadásul civilizációs tevékenység is” – szögezte le Hegedűs D. Géza.

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram