“Kicsit melankolikus, kicsit ködös” – Interjú Hámor Józseffel és Busa Balázzsal
2020. március 11., szerda 14:32
A Gangaray Artistic Program (G.A.P.) idei évadának második bemutatóját két rövid darabbal folytatja, melyben a két koreográfus véletlenszerűen egy téma köré szövi gondolatait.
Március 13-án, pénteken tartja a Gangaray Artistic Program (G.A.P.) idei második bemutatóját. A táncos képzés résztvevőinek ezúttal Hámor József és Busa Balázs készített egy-egy rövid darabot. A Liza / Epreskert koreográfusait kérdeztük.Az interjút Szodfridt Bernadett készítette.
Mi ihlette a koreográfiákat, illetve a címadást?
Hámor József: Én abszolút a zenéből indultam ki. Imádom az autentikus cigányzenét, például egy régebbi darabom, a Mediterrán, a Szilvási Gipsy Folk Band élő zenéjével készült.
Ez az előadás az Ando Drom együttes Liza című balladájáról kapta a nevét, ami állítólag egy megtörtént eseten alapul: egy gyereket bedobtak a tóba, de senki nem tudja, hogy miért.
Busa Balázs: Élt a fejemben egy kép egy tó fenekén fekvő testről, ami összecsengett a Jocó által választott dal témájával. De talán egy véletlenül megtalált vers alapozta meg az általam keresett hangulatot: kicsit melankolikus, kicsit ködös, áthatja valami elfojtott dolog, amiről mindenki tud, de senki nem beszél…
Emellett megragadott az Epreskert szobrainak tartása, mozdulatlanságuk kontrasztja a körülöttük zajló élettel, ezért is kapta ezt a címet a darab.
Egy előadás keretében, egymás után mutatjátok be a két darabot. Mennyire tartoznak össze, a hangulati hasonlóságokon túl van konkrét párbeszéd a Liza és az Epreskert között?
HJ: Mi két külön darabot csináltunk. Hangulatilag meglepően összeillenek, és szerintem jól összefűzhetőek is, de nem volt cél az egymás munkájára való reflektálás.
BB: Talán az Aliz Csodaországban és az Aliz Tükörországban kapcsolatához tudnám hasonlítani a két darab viszonyát – valahol ugyanaz a világ, de teljesen máshonnan megközelítve.
Miben egyedi a G.A.P-nek koreografálni?
BB: Máskor gyakran előfordul, hogy csak két-három emberrel dolgozom együtt. Így izgalmas lehetőség volt közel 20 emberrel dolgoznom ez alatt az öt hét alatt. Sajnos a nagyobb létszám azt is jelenti, hogy a csapatból nem jut mindenkinek szóló, de szerintem nem csak a kiemelt szerepek fontosak: ha a táncosok egy egységként vannak jelen a színpadon, nem egy szólistát és a körülötte mozgó tömeget látja a néző, hanem a csapat szólóját.
HJ: Az együttes életében valahol a próbafolyamat a legfontosabb. A G.A.P. egy táncosképző-program, így nem csak a létrejövő előadás, hanem a koreográfus által behozott és a próbafolyamat ideje alatt átadott egyedi látásmód és az általa képviselt szakmaiság is fontos szerepet kap.
Koreográfusok: Busa Balázs, Hámor József
Zene: Ando Drom, Balogh Zsolt Noé / Gangaray Experimental Music, montázs
Előadják a Gangaray Artistic Program táncművészei: Lilach Helmer, Jójárt Barbara, Francesca Pesce, Aneta, Bockova, Czeitler Dorottya, Kiss Helga, Pillér Noémi, Varga Dóra, Karina Medgyaszai Bulens Bente, Kozma Zsófia, Laura Rubini Ceballos, Eva Mora, Eszter Rápolthy, Marta Jamsja, Magdalena Negowska, Justyna Lopata, Thao Hellemans, Luiza Bark, Nicolas Frédéric Christophe Van den Brande