gate_Bannergate_Banner
Kaszás AttilaGőz IstvánSimon ZoltánDér Zsolt
  • facebook
  • instagram
  • 2024. március 28., csütörtök

    „A szó itt és most a nőé” – Interjú Pető Katával és Porogi Dorkával

    2020. március 10., kedd 07:00

    A Nobel-díjas osztrák írónő Elfriede Jelinek Árnyék (Eurüdiké mondja) című szövegéből készül Staféta nyertes előadás. A bemutatót március 23-án tartják.

    A Pető Kata-Porogi Dorka alkotópárost kérdeztük arról, miért fontos számukra ez a mű, hogyan alakult ki az előadás koncepciója és hogyan állt össze az alkotócsapat.

    Porogi Dorka és Pető Kata / Fotó: Dömölky Dániel

    Hogyan találkoztatok Elfriede Jelinek Árnyék c. szövegével? Mi volt az első benyomásotok? Miért fontos számotokra? 

    Pető Kata: Bécsben láttam ebből egy előadást a Kammerspiele-ben, 2013-ban. Akkor a szöveg humora és játékossága fogott meg. De biztos csak akkor lettem abban, hogy ezzel szeretnék foglalkozni, amikor Halasi Zoltán fordítása elkészült, és felolvastam neki.

    Porogi Dorka: Nagyon fontos, hogy Jelinek Árnyéka, miközben ironikus és játékos, mély és költői is, bölcs és nagyon kemény mű. Ez a szöveg végső soron olyasmiket kérdez tőlünk, hogy van-e test árnyék nélkül, van-e jó rossz nélkül, van-e élet félelem nélkül, van-e kapcsolat erőszak nélkül? Van-e szerelem, vagy mindig magány van? Az első Jelinek-szöveggel való találkozásomkor, úgy emlékszem, én is megijedtem, szorongást keltett bennem, hogy nem értem – persze neki is motívuma a szorongás-téma … De aztán a humorából rájöttem, hogy ez egyáltalán nem baj. Sőt. Persze, hogy nem értem minden rétegét. De az remek, ahogy hív ez a szöveg, követel valamit, nem adja magát azonnal, okos. És Halasi Zoltán fordítása csodálatos, gyönyörű magyar szöveg. Kivételes, óriási szerencse, hogy magyarul ilyen jó Jelinekünk van. 

    Csizmás András, Porogi Dorka, Pető Kata, Szabó Sipos Ágoston, Komjáti Áron / Fotó: Gulyás Dóra

    Hogy alakult ki az a koncepció, hogy 6 Orfeuszotok is van a Pető Kata alakította Eurüdiké mellett? Hogy állt össze az alkotógárda?

    Porogi Dorka: Ez a szöveg csak Eurüdiké szemszöge, az az alcíme is, hogy „Eurüdiké mondja”. Úgy mutatták be, hogy Monteverdi operája és egy balettelőadás fogta közre, keretbe ezt a női monológot, tehát épp, hogy csak be lett szúrva az Orpheusz-kultusz két nagy alkotása közé. Hangsúlyozni akartuk, hogy valamiféle dialógusban szólal meg ez a női hang. Így találtuk ki, hogy szerepeljen az előadásban Orpheusz, de ne szólalhasson meg. A szó itt és most a nőé, de minden más varázslattal élhet, és él is Orpheusz. Lehet-e köztük viszony, találkozás, ha más a szeretet-nyelvük? Kata kereste meg, kérte föl az embereket, engem is: nekem nem volt más dolgom, mint örülni, hogy milyen jó csapatot hozott össze. 

    Pető Kata: Lassan, évek alatt állt össze a csapat, Keresztes Gábor volt az első biztos pont, amikor még meg sem alakult a Freakin’ Disco… Azóta már mindenkivel dolgozunk együtt más előadásokban. Nehéz rá válaszolni, valahogy egyértelmű számomra, hogy velük szeretnék zenélni. Abban is biztos voltam, hogy a szöveg igényli a komolyzenét is, és hogy Kákonyi Árpi a tökéletes, csapatba illő személy. Krisztiánt kinéztem magamnak, szerettem volna vele dolgozni. Dorkának meg örök hálám, hogy elvállalta a rendezést úgy, hogy nekem már volt egy fél koncepcióm, hogy elfogadta az alkotókat. 

    Porogi Dorka, Pető Kata, Csizmás András, Szabó Sipos Ágoston, Komjáti Áron / Fotó: Gulyás Dóra

    Hogyan fog egymás mellett élni a zene, az opera, a tánc, a színház, a fényjátékok, vetítések az előadásban?

    Pető Kata: Kiegészítik egymást. Egyik sincs meg a másik nélkül.

    Porogi Dorka: Reméljük, hogy magától értetődően. De a kérdés így kicsit félrevezető, mert ez egy minimalista előadás lesz. Nagyon egyszerűen akarunk fogalmazni, a lehető legegyszerűbben. Jelinek szövege sokrétű, allúziókkal teli, mély, játékos posztmodern hömpölygés – nagyon sok helyről meg lehetne fogni, a szöveg mindegyikünkben elindított valamit, és mindenki elindult valamerre. Azt éreztük például, nem lehet nem utalni egy kicsikét a barokkra, de ezek azért csak utalások, allúziók, játékok. Nagyon nagy szabadságot ad a szöveg.

    Mennyire építkezik improvizációból az előadás?

    Pető Kata: Gyakorlatilag, a szöveget kivéve, szinte kizárólag improvizációkból alakul ki a végleges előadás. 

    Porogi Dorka: Ha az az improvizáció, hogy kötött pontok között mindig szabadon rögtönöz az ember, akkor minden játék, minden előadás improvizatív valamennyire – nem tudok százalékot mondani. Iszonyú fontos a figyelem, a fiúk és Kata között. Sokat improvizáltunk, főleg a zenei próbákon, úgy indultunk el. 

    Porogi Dorka, Pető Kata, Csizmás András, Szabó Sipos Ágoston, Komjáti Áron / Fotó: Gulyás Dóra

    Hogyan segíti a Staféta pályázat a munkátokat?

    Pető Kata: A Staféta nélkül nem tudtuk volna létrehozni ezt az előadást, annak ellenére sem, hogy Barda Beától és a Trafótól sok támogatást kaptunk, és még kapunk.

    Porogi Dorka: A Staféta nélkül ez az egész csak álom vagy terv volna még. 

    Március 23-án a Trafóban lesz látható Pető Kata és Porogi Dorka Staféta nyertes alkotópáros
    Árnyékcímű előadása!

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram