Janisch Attila: „Mindenki kollaboráns, aki a következő években részt vesz ezen a filmszemlén”
2023. június 11., vasárnap 16:24
Tősér Ádám, a Blokád rendezője fellökte a Népszava újságíróját, Csákvári Gézát a Magyar Mozgókép Fesztivál hivatalos eseményén, majd lenácizta. Az újságíró utóbb elmondta: kurzusfilmek tartja a rendező alkotását, bár korábban nem találkoztak egymással, így nem tudja mire vélni az egészet.
Kovács Gellért filmkritikus is szemtanúja volt az incidensnek. Közösségi oldalán nyílt levelet írt a Magyar Mozgókép fesztivál szervezőinek.
Érdeklődni szeretnék, hogy mikor terveznek állást foglalni annak fényében, ami tegnap este történt a fesztivál egyik hivatalos buliján. Amit Tősér Ádám, a Blokád rendezője tett (hogy mindenféle előzmény nélkül, váratlanul rátört, meglökte, és amikor földre került, szidalmazta Csákvári Géza kollégámat), milyen következményekkel jár az esti gálaest menetére nézve?
– írta a kritikus, feltéve a kérdést, hogy a Blokád című film díjait hogyan befolyásolják a történtek. „Tősér Ádám bocsánatkérésére mikor lehet számítani? És ha ez nem történik meg, szívesen látják a gálán?” – tette hozzá a kritikus.
A történtekre reflektált most közösségi oldalán Janisch Attila filmrendező.
„Csodák csodájára a 13 díjra jelölt BLOKÁD című, közepesnél rosszabbul kivitelezett politikai kurzusfilm 6 katagóriában meg is kapta a Magyar Filmdíjat, attól a zsűritől, amelynek elnöke és tagjainak egy része a Színház- és Filmművészeti Egyetem politikai erőszakkal történt lerombolásában vállalt jelentős szerepet. És nem utolsó sorban az a Blokád című film tarolt a Veszprémbe kihelyezett filmszemlén, amelynek producere az a Lajos Tamás, aki a közpénzen alapítványivá transzformált Színház- és Filmművészeti Egyetemet irányító alapítvány egyik vezetője, politikai hátszéllel filmes nagyhatalommá lett filmoperatőr, producer” – írja közösségi oldalán Janisch Attila.
Janisch így folytatja:
„Alább látni, hogy a Blokád által tarolt kategóriákban még kik és mely filmek voltak jelöltek. A teljes kontextusából nem kiragadható helyzet és az eredmény önmagáért beszél, nincs ezen semmi csodálkozni való – az történt, ami várható és előre borítékolható volt.
Nem is ezért írom ezt a posztot.
Hanem azért, mert az mégiscsak jelentős határpont a magyar kultúrában, hogy egy elsőfilmes rendező, Tősér Ádám – aki nehezen cáfolható politikai hátszéllel előz be nála érdemesebb másokat -, nem elégszik meg a filmje túlbecsültségével, hanem tettlegességre is ragadtatva magát a földre taszít egy a filmszakmában megbecsült filmkritikust – Csákvári Gézát -, csak mert az neki nem tetsző kritikát írt a filmjéről.
Tősér nem csupán a földre lökte Csákvári Gézát, hanem – mint az az esetről tudósító beszámolókból kiderül – még további tettlegességgel is fenyegette: “Szétverem a pofádat!” – üvöltözte. Szerencsére az esetnél jelenlévő filmesek megakadályozták a fenyegetés valóra váltásában. Hát itt tartunk – itt tart a magyar kultúra – Orbán országlásának ki tudja hányadik évében.
Eddig soha nem mondtam, nem írtam – és nem is gondoltam -, hogy bármelyik filmes kollégám kollaboráns lenne, csak azért, mert az általam nem elfogadható, antidemokratikus Vajna rendszerben pályázott és készített filmet, és nem tartom kollaboránsnak azokat sem, akik a Vajna utáni években pályáznak és készítenek filmeket.
A kurzusfilmek készítőivel szemben már kicsit szigorúbb vagyok, de az ő nyilvános megszólásukat sem tartanám elegánsnak, a lelkük rajta, úgyis az idő fogja úgyis eldönteni, hogy ki mit ér.
Azonban e vállalhatatlan történést követően mindenkit kollaboránsnak tartok, aki jövőre vagy az azt követő években részt vesz ezen a filmszemlén, amelyet a nemzetközi figyelemmel kísért és a külföldi szakemberek által is jelentős számban látogatott egykori Magyar Filmszemle helyén és helyett szerveztek ugyancsak politikai hátszéllel és erőszakkal.
Ahol a kurzusfilm önmagától begőzölt rendezője tettlegesen inzultálja a neki nem tetsző kritikát közlő kritikust, az tényleg mindennek a legalja. Egy ilyen rendezvénynek, ahol ez megtörténhet, és ahonnan nem távolítják el azonnal az ilyen magatartást tanúsító személyt – akárki legyen is az – semmi köze a kultúrához, semmi köze a filmművészethez, semmi köze semmilyen emberi értékhez.
A magyar társadalmat emésztő és a hatalmi politika által támogatott, generált és jóváhagyott aljasságok ellen minden eszközzel küzdeni kell, és ha erre már nem marad más eszköz csak a bojkott, akkor azzal kell tiltakozni.
És azért, mert ez és az ehhez hasonló esetek nem csupán az adott személyről, annak jellemtelenségéről szólnak, hanem ijesztő példát mutatnak mindazoknak, akik ettől maguk is felhatalmazva érzik majd magukat, hasonló tettek elkövetésére. Ismerjük a történelem legsötétebb korszakaiból ezt az alattomosan kirajzolódó mintázatot, amelynek hosszútávú következményei beláthatatlanok.
A jellemtelenség rendszere – NER – a jellemtelenek rendszere.
Magára valamit adó ember nem vállal közösséget a jellemtelenekkel, a társadalmat rombolókkal” – fogalmaz Janisch Attila.
Alább a Blokád című kurzusfilm által megnyert Magyar Filmdíj kategóriák, a linken pedig a beszámoló a a Veszprémi díjátadó ünnepség utáni fogadáson történekről.
Magasságok és mélységek (Csoma Sándor)
Hat hét (Szakonyi Noémi Veronika)
Larry (Bernáth Szilárd)
Az almafa virága (Szűcs Dóra)
Trill Zsolt (Magasságok és mélységek)
Vilmányi Benett (Larry)
Mészáros Máté (Nyugati nyaralás)
Ifj. Vidnyánszky Attila (Blokád)
Tóth Levente (Magasságok és mélységek)
Győri Márk (Hétköznapi kudarcok)
Fecske Flóra, Vecsernyés János (Béke – A nemzetek felett)
Dévényi Zoltán (Hat hét)
Szentgyörgyi Bálint-Boros O. István-Maruszki Balázs (Együtt kezdtük)
Ljasuk Dimitry (Jóreménység sziget)
Szakonyi Noémi Veronika, Vincze Máté Artúr, Daoud Dániel (Hat hét)
Csoma Sándor (Magasságok és mélységek)
Petrilla Orsolya (Együtt kezdtük)
Frank Éva (Almafa virága)
Vozák Timi (Veszélyes lehet a fagyi)
Jakóts Katalin (Béke – A nemzetek felett)
Legjobb női mellékszereplő
Tankó Erika (Magasságok és mélységek)
Szandtner Anna (Larry)
Balsai Móni (Hat hét)
Kerekes Vica (Hétköznapi kudarcok)
Az Index beszámolója a fogadáson történtekről.
A Blokád című filmről írt kritikánkat itt érhetik el TPP, a Magyar Narancs filmkritikusa tollából.