„A Színház- és Filmművészeti Egyetemen lassan egy éve zajló háborúskodás, főleg a nyomában támadt bizonytalanság miatt a színművészi pályára készülők nagyobb része dönthetett volna a kaposvári képzés mellett, ám a számok azt mutatják, hogy az egyetlen vidéki egyetemi színészszak ugyanúgy negatív rekordot állított be, ahogy a budapesti egyetem” – számolt be a Magyar Narancs.
„Fennállása óta ugyanis még nem jelentkeztek ilyen kevesen a somogyi megyeszékhelyen működő színművész szakra:
a 2019-es 419-cel és a tavalyi 440-nel szemben az idén már csak 261-en jelentkeztek a képzésre, amely 40 százalékos (!) mínuszt jelent.
A Narancs szerint feltehetően az integráció sem tett jót a kaposvári színészképzés renoméjának: tavaly nyáron a Kaposvári Egyetemet ugyanis beolvasztották az akkor még Szent István Egyetem néven működő intézménybe, amelyet mintegy fél évvel később át is neveztek Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemnek (MATE).
Valószínűleg a fentiekhez hasonlóan taszító volt a kaposvári Rippl-Rónai József Művészeti Karon a színészképzésben alkalmazott oktatási rendszer is, amelyet „duális képzésnek” kiáltott ki személyesen Vidnyánszky Attila. Lényege, hogy
nem csak az utolsó, ötödik évben teljesítenek a hallgatók színházi gyakorlatot, hanem már az első perctől egy-egy – főleg Vidnyánszky-támogató – színházhoz vannak „kicsapva”.
Tegyük hozzá: míg Vidnyánszky Attila és az intézetvezető Kéri Kitty is számtalan alkalommal, évek óta nyilatkozott a kaposvári színészképzés „duális voltáról”, a MATE egyetemi hivatalos honlapján a színművész szak a mai napig nem szerepel a duális képzések között.
„Az említett okok mellett ugyanakkor közrejátszhatott a jelentkezők számának csökkenésében a több színházi szakember által megjósolt színésztúltermelés, és a piac erre adott válasza is, erre utal a hvg.hu-nak a színészképzésre jelentkezők számával foglalkozó cikke is” – fogalmaz a Narancs.