John – Kortárs sikerdarabbal indult az évad a budaörsi színházban Máté Gábor rendezésében

„A John egy nagyon szépen felépített, rendkívül gazdagon rétegzett, generációkon átívelő párkapcsolati dráma, aminek egészen egyszerű a története. Egy fiatal pár megérkezik egy panzióba, majd szép lassan nyilvánvalóvá válik, hogy tulajdonképpen a párkapcsolatukat próbálják megmenteni”. Nagy érdeklődés mellett mutatták be Máté Gábor második budaörsi rendezését a hétvégén. A neves alkotó ezúttal egy kortárs amerikai sikerdarabot, a Pulitzer-díjas Annie Baker misztikummal átszőtt párkapcsolati drámáját, a Johnt vitte színre a fővárostól néhány buszmegállónyira fekvő Budaörsi Latinovits Színházban.    

„A John Gettysburgben játszódik. Egy kisvárosban, ami arról híres, hogy itt zajlott az Amerikai Polgárháború legnagyobb és legvéresebb csatája. Erre a történelmi eseményre azóta egy egész üzletág épült, a turisták azért mennek Gettysburgbe, mert a hiedelem szerint a halott katonák szellemei visszajárnak ide, sok helyi kisvállalkozás pedig direkt rájátszik erre. Van emiatt a városkának egyfajta misztikus jellege, nem véletlen, hogy Annie Baker ide írta meg a Johnt. Mindenféle furcsa dolog megtörténhet itt, ebből következően az egész darabot átlengi egyfajta különös misztikum” – árulta el még a bemutató előtt Máté Gábor az előadásról.  

Annie Baker fiatal amerikai drámaírónő John című színdarabját 2015-ben mutatták be New Yorkban, és azonnal hangos sikert aratott, a Time Out magazin „Az 50 legjobb valaha megírt dráma” közé választotta. „Kísérteties meditáció azokról a témákról, amik a szerzőt leginkább jellemzik; a magány állandó jelenléte az ember életében, valamint a szeretet és a jelentőségteljes kapcsolatok utáni zaklatott kutatás” – áll a New York Times méltatásában. A John-t itthon először a Budaörsi Latinovits Színházban láthatja a közönség Németh Nikolett fordításában, Bánsági Ildikó, Hartai Petra, Takács Katalin és Böröndi Bence főszereplésével. 

„A John egy nagyon szépen felépített, rendkívül gazdagon rétegzett, generációkon átívelő párkapcsolati dráma, aminek egészen egyszerű a története. Egy fiatal pár (Hartai Petra és Böröndi Bence) megérkezik egy panzióba, majd szép lassan nyilvánvalóvá válik, hogy tulajdonképpen a párkapcsolatukat próbálják megmenteni. Rajtuk kívül még ketten szerepelnek a darabban, a panzió vezetője (Takács Katalin) és az ő barátnője, aki vak (Bánsági Ildikó). Én leginkább az emberi kapcsolatoknak a kétségbeesettségét keresem ebben a történetben, illetve azokat a nehézségeket, amiket két egymáshoz illő vagy nem illő ember, akik valamiért egymás mellé rendelődtek az életük során, megpróbálnak valamilyen módon megoldani. Ennek a képtelensége és lehetetlensége húzódik végig a darabon, aminek nem véletlenül van a fiatal pár mellett két olyan idősebb szereplője, akik már nagyon sok mindenen keresztülmentek az életük során, így egészen más a rálátásuk a fiatalok problémáira. Ilyen szempontból egy bölcseleti komédia is ez. Nagyon ritkán látok ennyire hétköznapi nyelven megírt és hétköznapian játszható darabot, mint a John – tudjuk meg a rendezőtől. 

„Hogy mit gondolok ennek a két embernek a párkapcsolati vívódásáról?” – teszi fel a kérdést Máté Gábor. „Azt, hogy az embernek egy élete van, és én azt vallom, hogy ez alatt az egy élet alatt azt a valamit, ami számunkra megadatott, ki kell maxolni. Ha valaki egy ember mellett úgy tudja leélni az életét, hogy a lehető legboldogabb, és érzelmileg mindent meg tud adni a társának és a gyerekeinek, akkor azt kell csinálni. De ha az ember boldogtalan, nem lesz másik élete, amiben boldog lehet. Én abban hiszek – de ez természetesen nem feltétlenül követendő –, hogy az embernek mindent meg kell tennie azért, hogy valóban boldog legyen, mert csak akkor tudja boldoggá tenni a környezetét is. Annak semmi értelme, hogy boldogtalanul tegyem tönkre talán éppen azoknak az életét, akiket a legjobban szeretek.”

Majd így folytatja: „az más kérdés persze, hogy a mai világban annyi információ éri az embert, hogy nagyon nehéz egyenesen végigvinni valamit. Elég csak abba belegondolni, hogy folyton a kezünkben van a mobiltelefon – ami egyébként a John-ban is fontos szerephez jut –, amivel hihetetlen módon tudunk belekerülni mások életébe, és ők is a miénkbe. A digitális technikai eszközök által felfoghatatlanul felgyorsultak a kapcsolati folyamatok. Míg régen egy viszony hosszú udvarlással indult, a párok leveleket írtak egymásnak és hetekig várták a választ, ma már egy sms-ben vagy fotóval elintézhető két perc alatt minden. Ami egy-két generációval korábban évek alatt zajlott le két ember között egy kapcsolatban, ahhoz ma fél óra is elég. Mindez gyökeresen változtatta meg az egymáshoz való viszonyunkat, a szeretet, mint olyan, pedig talán már nem is azt jelenti, hogy a másikban mit szeretünk, hanem valami egészen mást”.

A John-t október 6-tól láthatja a közönség a Budaörsi Latinovits Színházban!

KERETES: 

Fiatal pár érkezik egy kisvárosi panzióba. A házinéni nagyon kedves. A beteg férjét ápolja, akit sose látni, állítólag a ház másik szárnyában lakik. A szobák az amerikai polgárháború hőseiről kapták a nevüket, de különös módon néha lakhatatlanná válnak. A lépcsőfordulóban egy félelmetes baba ül karosszékben. Mintha bámulná a vendégeket. Van, hogy a lámpák csak úgy maguktól lekapcsolódnak. Aztán megjelenik a szállásadó nyolcvankét éves vak barátnője, aki azt állítja, hogy korábban elmebeteg volt, de nem kell aggódni, mert már nem az. 

A fiatal párról hamarosan kiderül, hogy veszélyben a kapcsolatuk, mégpedig egy John nevű harmadik miatt. És hiába az utazgatás, a szándék, az együtt töltött idő; beszélgetéseikből, pontosabban arra tett kísérleteikből szép lassan kirajzolódik minden horror kötelező eleme, egy tükör. Vigyázva kell belenézni, mert könnyen megláthatjuk benne saját magunk. Ahogy a rettegett magány elől menekülve mindig a saját lábunkba botlunk, jé, mi is pont ilyenek vagyunk.

Rendező: MÁTÉ GÁBOR

Szereplők: BÖRÖNDI BENCE, HARTAI PETRA, TAKÁCS KATALIN, BÁNSÁGI ILDIKÓ

Fordító és dramaturg: NÉMETH NIKOLETT
Díszlettervező: SOKORAI ATTILA
Díszlettervező-asszisztens: RADETZKY ANNA
Jelmeztervező: ZEKE EDIT
Világítás: FLEDRICH PÉTER
Zene: PELLEI MILÁN 
A rendező munkatársa: JUHÁSZ GABRIELLA
Súgó: SZABÓ BRIGITTA

Színlap és jegyvásárlás: https://latinovitsszinhaz.eu/eloadas/john/

Fotós: Borovi Dániel