Keleti Éva – Szubjektív címmel augusztus 20-án nyílik meg a gödöllői Művészetek Házában az alkotó új kiállítása. A fotóművész közel hetven képét tekinthetjük majd meg.
A művész a Pesti Műsornak úgy fogalmazott: „Eltelt egy év, és ahogy azt tavaly ilyenkor megígértem egy teljesen új kiállítással jelentkezem. Sok minden történt ezalatt az egy év alatt, de büszkén jelenthetem, itt vagyok, és itt vannak a képek is. Közel hetven fotó, több mint negyven személy. Azt gondolom, nem lehet okom panaszra. Miért Szubjektív lett a kiállítás címe? Két okból is. Régóta él bennem, hogy megvalósítsam: úgy fotózom le a szereplőimet, ahogy én látom őket, amit én gondolok róluk. Most jött el az ideje, hogy megvalósítsam ezt az álmom, talán most lettem elég bátor ahhoz, hogy megtegyem…”
Arról, hol tart a magyar fotográfia, egy másik beszélgetésben adott választ a Pénzcentrumnak:
„Ha egy rövid időutazással kezdem, akkor egyértelmű, hogy mi itt, a Kárpát medencében valamit nagyon tudunk, e téren is. Nem túlzás kijelenteni, hogy magyar fotográfia nélkül nem lenne világfotográfia. Az 1930-40-es évek nagy nemzedéke, Robert Capa, Brassai, André Kertész, Lucien Hervé munkássága nélkül elképzelhetetlen volt az akkori fotográfia. Ők először Németországban, majd Párizsban, illetve az USA-ban váltak világhírűvé. A mai helyzet sajnos nem ilyen rózsás, de a kérdést több szempontból is különválasztanám. A természetfotósaink például tarolnak a világban. (…) Viszont a világban sajnos nem vagyunk jelen, nemzetközi pályázatokra alig küldünk képeket, a magyar fotós könnyen sértődik, hiányzik belőle a – jó értelemben vett – agresszivitás. Szóval, sajnálatos módon a magyar fotográfiát nem ismerik a nagyvilágban.
Esztétikai és generációs különbséget is látok a hazai fotóstársadalmon belül. A mai 40-50-es generáció nem ismeri el a fiatalokat. Tény, hogy a 20-30-as generáció másképp fotózik, eltérő a gondolkodásmódjuk, világlátásuk. A világ is megváltozott, Vadas Ernő ikonikus libás fotója – ami elkészültekor hatalmas szenzáció volt – mai mércével egy jó amatőr kép lenne. Egy másik dimenzióban elválik egymástól a sajtófotó, akik nagyon erős csapatot alkotnak, és a – sokszor számomra érthetetlen, elvont – művészfotósok. Ez a belső megosztás az egyik oka, hogy a szakma nem tudta kiharcolni a budapesti Fotómúzeum létrejöttét, amire pedig nagy szükség lenne.
De hogy egy pozitívumot is mondjak: a hazai fotós társadalomra egyáltalán nem jellemző a politikai megosztottság” – mesélte a művész.
Keleti Éva – Szubjektív
augusztus 20. – október 1., Művészetek Háza, Gödöllő
A kiállításmegnyitóról itt tájékozódhat >>>