gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 26., kedd
    banner_bigBanner3

    „Keményen megdolgoztam mindegyik szerepemért” – Interjú Borbély Richárddal

    2022. április 21., csütörtök 06:00

    „Ritkán találkozom ilyen elementáris erejű magyar musicallel. Közös ügyünknek érezzük…” – meséli Borbély Richárd, aki Kazinczy Lajost alakítja Derzsi György és Meskó Zsolt, A tizenötödik című új musicaljében. A Madách Színház színészével egy esti próba után beszélgettünk a forradalmian új előadásról, hitről, a történelem körforgásáról, mérföldkövekről, de szóba került A besúgó című HBO-sorozat is.

    A darab főszereplője Kazinczy Lajos, a nyelvújító Kazinczy Ferenc fia, aki sodródik a történelem viharában, az apai örökség árnyékában, a beteljesületlen szerelem bánatában. A szerelmes, bohém, szegény és céltalan ifjúból a szabadságharc hőse lesz, aki csaták sorsát dönti el, szuronyrohamot vezet. Az aradi várban Haynau fogja lesz, ítéletre vár. A tizenhárom vértanút már kivégezték. Mi lesz az ő sorsa?

    A tizenötödik fontos, ugyanakkor nehéz és konfliktusokkal teli időszakról szól, a XIX. század történelmi eseményeit tárja elénk friss, mai zenével. Számodra miben rejlik a musical nehézsége, mitől izgalmas?

    A történet két szálon, azaz két idősíkon fut, gyakorlatilag két karaktert alakítok. A ’mostban’ és a múltban más érzelmek, energiák mozgatják Kazinczyt, aki a kivégzése előtt, a börtönben eleveníti fel élete fontos állomásait; a visszaemlékezéseiből derül ki, hogyan állt be a magyar hadseregbe, mikor talált rá a szerelem, hogyan nevezték ki ezredesnek, milyen akadályokkal találkozott, míg végül a két idősík találkozik. Ezek a képek olyan gyorsan változnak, hogy nagyon pontos és fegyelmezett munkát követel tőlünk, átgondoltan és pontosan kell játszanunk, hogy a nézők is követni tudják. Az egyik pillanatban a börtönben várom az ítéletet, majd a következő percben szerelmemmel, Zsófiával táncolok egy bálban, de számomra pont ebben a sokszínűségben rejlik az előadás szépsége, izgalma is. Széles érzelmi skálán mozgunk, melyhez Derzsi Gyuri zenéje tökéletesen passzol. Gyurival régóta ismerjük egymást, jó barátok vagyunk, és a dalai mindig elvarázsolnak.

    Fotó: Jardek Szabina/Madách Színház

    Fiatal ezredest alakítasz, akiről úgy fogalmaztál korábban, hogy kettős személyiség volt…

    Kazinczy Lajost, a nyelvújító Kazinczy Ferenc fiát 29 évesen végezték ki jogtalanul. Zseniális ezredes volt, a nagysallói csatát neki köszönhetően nyerték meg a magyarok. Mindig az ellenség előtt járt egy lepéssel. A magánéletében azonban kevésbé volt szerencsés és határozott. Azonnal beleszeretett Zsófiába, de apja korai elvesztése és a szeretetéhsége miatt túl görcsösen vágyott arra, hogy valakihez tartozzon, kicsúszott a kezei közül. Míg a harcban tiszta fejjel gondolkozott, addig a szerelemben nem tudott kiteljesedni. Ráadásul elköltötte a pénzét, adósságba verte magát.

    A tizenötödik izgalmas zenei világa, a hip-hop és a musical egyvelege, és a történetvezetés is vonzóvá teszi az előadást a fiatalok számára. Hogy készületetek a musicalre, az elemző próbák felértek egy-egy történelemórával?

    A Magyar Nemzeti Múzeumban ezekben a hetekben tárlatvezetést tartunk a színészkollégákkal és a múzeum dolgozóival, akikkel nagyon sokat beszélgettünk; és bár nem érzem úgy, hogy a történelmi tanulmányaim silányok lennének, sőt, mégis rengetget tanultam tőlük az 1848-as eseményekről. Korábban elolvastam Pásztor Emil A tizenötödik aradi vértanú c. kötetét, a próbákon pedig Szirtes Tamás adta át nekünk elképesztő tudását, neki köszönhetjük, hogy a puzzle-nek már majdnem minden darabja a helyére került. Az utolsó elemeket április 22-én, a premieren illesztjük majd be és akkor válik teljesé a kép. Nem hiszem, hogy valaha lett volna ilyen intenzív próbaidőszakom, közel áll a szívemhez a darab és a szerepem is. Amikor megszólalnak a tökéletesen megírt mondatok, és dallamok, elkap valami ösztönös, ősi érzés, és pontosan tudom, milyen lehetett megvédeni a hazánkat.

    Fotó: Jardek Szabina/Madách Színház

    Kazinczyt modern hősként aposztrofálják, de vajon mitől válik valaki hőssé? A te életedben ki a legnagyobb hős?  

    Az édesanyám. 19 éves volt, amikor megszülettem, nagyon közel állunk egymáshoz. Nehéz leírni az igazi hős ismérveit, de ahogy anyu, talán a modern hős is attól válik különlegessé, hogy amit kigondol, és amiben hisz, azért a végletekig harcol. Puskás Peti egyszer azt mondta, hogy ő valójában feltaláló, mert minden helyzetben feltalálja magát, és ez nekem annyira megtetszett. Anyukám is ilyen, figyelve, és hallgatva rá tőle tanultunk mindent. Kazinczy is hasonló ember lehetett. Tisztában volt vele, milyen egy háborúban részt venni, pontosan tudta, mit jelent meghalni, és mégis azt mondta: én bármi áron megvédem a hazámat. Az ő hősiessége talán ebben rejlik. Valójában nehéz hősöket keresni, miközben a XXI. században a Marvel-filmeken szocializálódunk, a Vasembert tartjuk példaképnek. Igaz, ők is a világot akarják megmenteni, akár az életük árán…

    Van olyan ügy, ami mellett te is hasonló mellszélességgel kiállsz? Vagy amiben ennyire hiszel?

    Az önzetlen segítségnyújtásban hiszek.

    Amelyeket csak te ismersz?

    Ebben az értelemben egyáltalán nem szeretnék jelen lenni a közösségi oldalakon, nem tartom nemes cselekedetnek kérkedni vele. Rengetegszer állít az élet olyan helyzet elé, ahol segíthetek. De mesélek néhány példát. Pár hete elkéstem a próbáról, mert egy látássérült férfit kísértem el a Lehet tértől a Nyugatiig. Útközben nagyon jó beszélgettünk Rachmaninovról. Kiderült, hogy zenét oktat Vácon. Olyan is előfordult, hogy egy hajléktalan utcazenész mellé álltam be gitározni, gyűjtöttünk is nem kesvés pénzt. De erről sosem születik fotó, sem poszt.

    Nem véletlenül kerülsz ilyen helyzetekbe.

    Hiszek abban, hogy tudok vele mit kezdeni, igen.

    Derzsi György, a darab zeneszerzője nemrég arról mesélt, ő nem dalokat ír, hanem képeket zenésít meg, és nagyon sokat segít neki, ha karakterekben gondolkozik. Nem titok, hogy évekkel ezelőtt kezdett hozzá A tizenötödik zenéjéhez, és te voltál az első, aki eszébe jutott Kazinczyról, erről a karakterről. Emlékszel még az első találkozásodra a dalokkal?

    Évekkel ezelőtt Gyuri áthívott dolgozni, és akkor, kávézás közben mutatta meg az új dalait. Felénekeltem, és tudtam, itt valami nagyon jó készül. Az sem titok, hogy Gyuri rendkívül tehetséges kolléga, és nagyon jó barát, tisztában van a hangi kvalitásaimmal, és így is születtek meg az első zenék. Azóta egyébként már rengeteg verzióját hallottam a daloknak. Érdekes látni az útját. Mérföldkőként éltük meg a tavalyi online bemutatóját a Madách Színház felületein, és most, ennyi idő elteltével az áprilisi nagyszínpados premiert is.

    Fotó: Jardek Szabina/Madách Színház

    Öt év alatt mennyire foglalkoztatott a musical, mekkora utat tett meg a karaktered? Jót tett az idő, hogy most, és nem akkor került nagyszínpadra?

    Szerintem igen. Jó helyen és jó időben mutatjuk be. Visszagondolva perszehogy okosabban látom. Teljesen másképp dolgoztam volna ki a karakteremet 27 évesen, mint ahogy most; azóta rengeteget tanultam, magánéleti, szakmai kihívásokkal kellett megküzdenem, és vallom azt is, hogy nincsenek véletlenek. Gondolj bele, a Hamiltont pl. nyolc évig írták a szerzők, majd újabb négy év telt el, mire bemutatták a Broadwayn. Óriási dolognak tartom, hogy ma, Magyarországon két tehetséges ember munkája 5-6 év alatt eljutott idáig. Ritkán találkozom ilyen elementáris erejű, elsöprő magyar musicallel.

    Említettük, hogy A tizenötödik nehéz és konfliktusokkal teli időszakról szól… Ám mi is a háború árnyékában élünk, egy politikailag túlfűtött időszakban. Érzitek ennek a súlyát?

    Érezhetően hat ránk. Pár hete A nyomorultak előadásain óriási sikert éltünk meg, majdnem minden alkalommal állótaps fogadott minket, és biztos vagyok benne, hogy ma sokkal jobban megérint minket a barikádon harcoló francia forradalmárok története, akik az elnyomás ellen küzdve, a hazájukért halnak hősi halált.

    Milyen hangulatban telnek a próbák? Már a finisben vagytok.

    Minden darabhoz másképp áll a társulat, jó érzés látni, ahogy segítünk egymásnak, a szünetekben gyakran ötletelünk. Közös ügyünknek érezzük ezt a musicalt. És közben próbáljuk ’ledobálni’ magunkról a covid után, a háború miatt összegyűlt érzéseket is, mindazt, ami nyomja a vállunkat.

    Közös ügyünk A besúgó című sorozat is, mely már látható az HBO Max-on.  Mérföldkő ez a sorozat, amelyet a világon mindenhol egyidőben láthatnak a streaming-előfizetők és melyben Karcsit alakítod. De gondolom mérföldkő a te életedben, karrieredben is…

    Leírhatatlan élmény. 32 évesen bekerülni egy ilyen csapatba, ahol együtt forgatok Mácsai Pállal, Thuróczy Szabolccsal, Radnay Csillával, a filmes szakma legjobb rendezőivel, a kortársaimmal, a barátaimmal, nagy szó. Nem is tudom még igazán feldolgozni, mert folyamatosan dolgozom.

    Úgy hallottam ez az álom úgy indult, hogy A besúgó írója egyszerűen besétált az HBO-hoz a forgatókönyvvel.

    Nem urbánus legenda, valóban így történt. Szentgyörgyi Bálint 4-5 éve kezdte el írni, és amikor kész lett, egyszerűen ’becsöngetett’ a megfelelő ajtón. És azt mondta, a világ egyik legnagyobb cége, hogy oké, csináljuk meg. A castingtól kezdve a forgatáson át az utómunkákig két és fél év telt el, és ma ott a tart A besugó, ahol talán magyar sorozat talán még soha. Talán ebben a pillanatban is a rendszerváltás előtti időszakról szóló történetünket nézik Amerikában.

    Magasra tetted a lécet az elmúlt hónapok, évek munkáival.

    A tévének mindig is óriási ereje és hatalma volt. Engem a szakma egy bizonyos rétege, a zenés színházi rétege ismert. A Madách Színházban nem Kazinczy az első főszerepem, amire büszke vagyok, hiszen keményen megdolgoztam mindegyik szerepemért. Örülök, hogy most a sorozatot azok is látják, akiket nem feltétlenül érdekelt eddig a zenés színház, de ezután talán nyitottabbak lesznek. Kíváncsian várom a visszajelzéseket is a sorozatról, mert szívügyem, akárcsak A tizenötödik és Kazinczy Lajos története.

    A tizenötödik a III. Madách Musical Pályázat győztes darabja.A bemutatót 2022. április 22-23-24-én tartják a Madách Színházban.Az előadást Szirtes Tamás rendezi, játékmesterként munkatársa Valcz Péter, aki a musical pályázat során a döntőben a darab félórás keresztmetszetét is színre vitte. Az előadás díszlet- és animációtervezője Vízvárdi András, jelmeztervezője Rományi Nóra, koreográfusa Tihanyi Ákos. A darab zenei vezetője Kocsák Tibor.

    Színház Online / Vass Kata

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram