Keszég László a kulturális életről: „Szűk réteg tartja kezében az erőforrások elképesztően nagy részét”
2021. december 9., csütörtök 09:24
A múlt hét végén a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint az állam 6,8 milliárd forinttal támogatja a Budapesten megrendezendő Színházi Olimpiát. Ez az összeg az összes magyar színházi támogatásnak több mint harmada, míg a független színházak büdzséjének a hétszerese.
Az 1994-ben Görögországban létrehozott rendezvénynek a Nemzeti Színház ad majd otthont, a projekt vezetője pedig Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) és a modellváltáson átesett Színház- és Filmművészeti Egyetemet felügyelő alapítvány kuratóriumi elnöke.
Keszég Lászlót a Magyar Színházi Társaság (MSZT) elnökét kérdezte a Magyar Hang azzal kapcsolatban, hogy a színházi olimpia tényleg a világ legnagyobb színházi ünnepe-e, mint ahogy azt reklámozzák.
„Még nem hallottam erről a rendezvényről, nem is nagyon tudom értelmezni, miről is szól valójában, így azt sem tudom megmondani, milyen helyet foglal el a szakmai események között. Azt tudom, hogy nagyon nagy összeget költ rá a hazai kormányzat” – mutatott rá Keszég László.
Keszég László azzal kapcsolatban, hogy mit jeleznek ezek az arányok, úgy fogalmazott: „A Magyar Színházi Társaság minimális pénzből gazdálkodik. Míg tavaly a szervezetünk működésére az Emberi Erőforrások Minisztériuma 1 millió ötvenezer forintot adott, addig a Vidnyánszky Attila vezette MTT-nek 150 milliót. Nem a legfontosabb, de jellemző számadat a hazánkban létező támogatási arányokról. Szűk réteg tartja kezében az erőforrások elképesztően nagy részét” – mondta Keszég.
„Valóban igaz, hogy a kulturális szférában ennyi pénz még nem volt az utóbbi évtizedekben, viszont az elosztásáról nagyon kevés ember nagyon ismeretlen kritériumok alapján dönt. A kulturális életben az új megteremtése arról szól, hogy bőkezűen költenek el rengeteg pénzt. Komoly sebészi beavatkozások történnek egy olyan rendszerbe, ami így vagy úgy, de működött” – nyilatkozta Keszeg László.