Kezdődik a Shakespeare-fesztivál Gyulán

Hétfőn kezdődik a Gyulai Várszínházban a Shakespeare-fesztivál, ezúttal Shakespeare, kicsit másképp alcímmel. Idén izgalmas Shakespeare átiratokat és parafrázisokat hívtak meg a fesztiválra, és a színház két saját korábbi nagy sikerű bemutatóját is visszahozzák, a Rosencrantz és Guildestern halott és a Hamlear című koprodukciós előadásokat – számolt be a Beol.hu

A Rómeó és Júlia a Veszprémi Petőfi Színház, a Temesvári Csíky Gergely Állami Magyar Színház és a Kabóca Bábszínház különleges, bábos változatában lesz látható.

Az Ahogy tetszik táncszínházi továbbgondolását a GG Tánc Eger csoport adja elő Kulcsár Noémi rendezésében. A Miskolci Nemzeti Színház Lear halála című kétszereplős Enyedi Éva által készített, Keszég László által rendezett adaptációját láthatja a közönség a Kamarateremben, majd az Aradi Kamaraszínházzal négy évvel ezelőtt létrehozott, Tom Stoppard művéből készült Rosencrantz és Guildestern halott című előadást a Várszínpadon, Tapasztó Ernő rendezésében.

A fesztivált a horvát Filip Krenus A Poor Player című, Shakespeare világát megidéző, angol nyelvű, magyarul feliratozott előadása és a tavalyi, a Bartók Kamaraszínházzal közösen létrehozott Győrey Zsolt – Schlachtovszky Csaba darabból készült Hamlear című előadás zárja, ismét a Várszínpadon, Őze Áron rendezésében, Nagy Ervinnel, Sipos Imrével, Vasvári Csabával a főbb szerepekben.

A Shakespeare Fesztivált pénteken a Halmos Béla Népzenei és Világzenei Fesztivál, szombaton pedig a XXIX. Gyulai Vár Jazz Fesztivál váltja.

Elek Tibor, a Gyulai Várszínház igazgatója a Kultúra.hu-nak úgy fogalmazott:

“A fő irányok az elmúlt években körvonalazódtak. Van egy összművészeti programsorozat, amelynek keretében a különböző korú és érdeklődésű nézőknek kínálunk minőségi művészeti élményeket, a legkülönbözőbb műfajokban csaknem két hónapon keresztül, idén augusztus 17-ig. Bábjátéktól történelmi drámán, vígjátékon át a musicalekig, koncertek, táncszínházi előadások és kamaradarabok szerepelnek a repertoárban.

Három színházi fesztiválunk van: a Shakespeare-fesztivál, az Erdélyi Hét és a nemzeti klasszikusaink életműveit középpontba állító napok. A tavalyi Szabó Magda-napok után idén Tamási Áron-napokat szervezünk, amelyen a 125 éve született író életművét igyekszünk áttekinteni színházi előadásokkal, diákszínjátszók közreműködésével és egy tudományos konferencia megszervezésével.

A Shakespeare-fesztivált is megbolondítottuk idén: a tematikája Shakespeare kicsit másképp: átiratokat, parafrázisokat, paródiákat is meghívtunk. A Shakespeare-művek pedig sajátos feldolgozásban, a Rómeó és Júlia bábszínházként, az Ahogy tetsziktáncszínházi előadásként, a Lear király pedig egy kétszemélyes átiratban kerül színre, és ismét láthatja a közönség a tavalyi nagy sikerű ősbemutatónkat, a Hamleart.

Öt saját premierünk lesz, köztük két kortárs ősbemutató. Többségüket koprodukcióban visszük színre. Ezekkel azt a több évtizedes gyulai hagyományt igyekszünk megerősíteni, amely a hetvenes évektől jellemezte a Gyulai Várszínházat, hogy kortárs szerzők többnyire történelmi tematikájú ősbemutatóinak ad helyet. Dér András Mindenkinek mindene (Apor Vilmos), Vecsei H. Miklós Ifjú barbárok című darabja egyaránt történelmi tematikájú alkotás, előbbi a legendás hírű apátplébánosról szól, utóbbi pedig a fiatal Bartók Béla és Kodály Zoltán kapcsolatáról. A Tamási Áron-napokon a Nemzeti Színházzal közösen mutatjuk be a Tündöklő Jeromost, A szarvaskirályt – Gozzi darabját – a Karinthy Színházzal koprodukcióban állítjuk színpadra, Kiss Csaba Csehov-átiratát, a De mi lett a nővel?-t pedig saját fejlesztésben, három idős erdélyi színész – Győrffy András, Kárp György és Szélyes Ferenc – főszereplésével visszük a közönség elé.”

A teljes interjú ITT érhető el.