KIM – Egy kivételes festőtehetség tragikus történetéből készített filmet Kapronczai Erika
2022. november 3., csütörtök 17:24
Egy kivételes festőtehetség, a belga-magyar Kim Corbisier története, aki tragikusan rövid és intenzív életével egy rendkívül erős életművet hagyott maga után. És egy kamerát a filmrendező barátjánál, Kapronczai Erikánál. A kamera magával ragadó és gyakran megrázó felvételei tanúskodnak Kim metadon függőséggel folytatott küzdelmeiről, és mindenekelőtt a családjában történt szerencsétlen és kriminális balesetek sorozata okozta identitásválságáról.
Kim 2012. március 18-án kiugrott egy Budapest belvárosi lakás erkélyéről. 27 évesen lett öngyilkos, mint a 27-es klub szupersztárjai. Befejezetlenül maradt projektjeik után a filmkészítő most, 10 év elteltével, egy régi közös tervüket valósítja meg ennek a dokumentumfilmnek az elkészítésével. A filmmel párhuzamosan megtörténik Kim életművének szakmai feldolgozása és festményei bekerülnek a Ludwig múzeum és a Nemzeti Galéria gyűjteményeibe.
Kim és Erika rövid ismeretsége 2011 végén kezdődött. Erika, aki filmrendező hallgató volt akkor a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a kisjátékfilmjéhez keresett főszereplőt, ezért találkozott Kimmel, aki egyedülálló tehetsége és a származása körüli rejtélyek miatt akkor már városi legenda volt Budapesten. Találkozásuk után azonban a filmes projektből szinte azonnal életmentő küldetés lett. Ennek része volt egy újabb filmterv: egy dokumentumfilmet kezdtek el készíteni arról, ahogy Kim felhagy a drogokkal. Néhány hónap elteltével azonban ez a folyamat is befejezetlenül maradt.
A dokumentumfilm dramaturgiája azt a folyamatot követi, ahogyan Erika feltárja e kivételes művész tragikus életútjának körülményeit, legfontosabb tényezőit. Tehát kívülről, a felszínről indulunk.
Kim korai sikereiről és művészetéről a kortárs magyar művészeti szcéna legnevesebb szakmai tekintélyei beszélnek. Rövid életműve ellenére három festői korszaka is jól elkülönül. Az utolsó periódus darabjai tipikus kései művek a szakértők szerint, melyek Kim legkiemelkedőbb alkotásai, egyúttal árulkodnak a művész pszichikai problémáiról. Kim rendkívül sikeres volt, több galéria akart vele dolgozni, festményeket adott el, és számos díjat nyert. Karrierje egy jelentős pillanatában, a bécsi Strabag Art Award művészrezidencia programban azonban már nem tudta kontrollálni azt a káoszt, amit maga köré teremtett.
Egy nap műtermét megrongálva találták, ezért elküldték. Ezután megkezdődött végzetes tempóban gyorsuló zuhanása. Mindezt az Erika által akkoriban forgatott dokumentumfilm- felvételeken és Kim saját videóin követhetjük nyomon. A legközelebbi barátokkal, az események tanúival, érintettjeivel együtt kerül rekonstruálásra, mi történt pontosan. Történhetett volna másképp is? Meg tudtuk volna menteni őt? Ki a felelős, ő vagy a támogató környezet hiánya? Meg lehet-e menteni valakit önmagától? Döntött, vagy baleset volt? Kim megszállottja volt a nagy rock ikonoknak, a 27-es klub tagjainak, Amy Winehousnak, Janis Joplinnak. Olyan sorsot vízionált a maga számára, mint az övék. Rettegett tőle, de megfékezhetetlenül rohant felé.
Ez nem egy drámai drog-film. A függőség csak a jéghegy csúcsa volt. Kim súlyos identitásválsága, és a kriminális családi háttér okozta traumái manifesztálódtak ebben az életformában.
Kim 18 évesen tudta meg, hogy az, akit addig az édesanyjának hitt, az nem az édesanyja. A valódi anyukája belga volt, és öngyilkos lett még mielőtt ő egy éves lett volna. Kim Brüsszelben született, és a belga édesapja, akit szintén korán elveszített, magyar élettársával települt át a kis magyar faluba, Nagyvenyimbe, amikor Kim 9 éves volt.
Ma már senki sem él a családból, csak Kim unokatestvérei Brüsszelben, akiket Erika felkeres a film során. Tőle tudjuk meg, hogy Kim édesapja gazdag, titokzatos alak volt, akiről senki sem tudta, hogy mivel foglalkozik pontosan. A belga család azt gyanítja, hogy köze lehetett Kim édesanyja halálához is. Az anyuka halála után minden esetre nem engedte, hogy a belga nagymama kapcsolatban maradjon az unokájával, és Kimet gyakorlatilag elrabolta, amikor titokban Magyarországra hozta magával, és az anyakönyvi kivonatát is meghamisította: a hivatalos iraton a magyar nevelőanyuka szerepelt Kim édesanyjaként.
Kim „mindig megtalálta a fényt a sötétségben” – emlékezik rá vissza belga unokatestvére. Sötét és megrázó története gazdag volt fényes pillanatokban, imádott élni, „habzsolta az életet”, és ennek megfelelően a film is egy derűs, bár keserédes epizóddal zárul. 10 évvel Kim halála után megvalósul első külföldi önálló kiállítása Berlinben, festményei pedig bekerülnek Magyarország legfontosabb gyűjteményeibe. Így Kim végre elfoglalja az őt megillető helyet a képzőművészeti kánonban.
A dokumentumfilm NFI támogatás nélkül, privát források bevonásával készült. A kutatás és az interjúk forgatása 2020 nyarán kezdődött. Az ismerősi és rokoni lánc felfejtése során több elfeledett Kim festmény is előkerült. Néhánynak azonban még mindig ismeretlen a holléte.
STÁB:
rendező: Kapronczai Erika
producer: Kozma Péter
kreatív producer: Kapronczai Erika
koproducer: Muhi András, Ferenczy Gábor
vágó: Pacsorasz Viktor
operatőr: Pamuki Krisztián
zeneszerző: Kozma Kata
szakmai konzulens: Ongjerth Dániel
főcím, stáblista animáció: Ásmány Zoltán
társ zeneszerző – Kim’s theme: Dányi Krisztina
sound design, hangutómunka: Reményi László
colorist: Szabados Ferenc
archív anyagok készítői: Tóth Marcsi, Kapronczai Erika, Vandad Kashefi, ifj. Sebő Ferenc trailer: Pamuki Krisztián
gyártó: kArton Productions
utómunka: Focus-Fox Studio
magyar premier:
19. VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál
bemutató vetítés:
VERZIÓ /// BUDAPEST 2022. november 9. 20:45 TOLDI nagyterem + Q&A
további vetítések:
VERZIÓ /// PÉCS 2022. november 11. APOLLÓ MOZI
VERZIÓ /// SZEGED
VERZIÓ /// BUDAPEST 2022. november 13. 16:15 TOLDI kisterem + Q&A Liszt Intézet BRÜSSZEL 2022. december 2. 19:00