Kiss Ágnes, a szegedi bábszínház igazgatója: „Van nézői igény a nyitottságra”
2020. december 27., vasárnap 07:55
A szegedi Kövér Béla Bábszínház az új igazgató, Kiss Ágnes szabadúszó tapasztalatokról, külső-belső megújulásról és a szegedi témájú évadról is mesélt a Spirituszonline interjújában. Jászay Tamás kérdezte.
Arról szólva, hogy mi az, amit a független bábos tapasztalataiból magával vitt egy városi intézménybe, Kiss Ágnes elmondta: „A szabadúszó lét velejárója, hogy az embernek mindenhez is kell értenie, és ez a tudás nagyon jól jön most. Kitalálsz valamit, összeszeded az alkotókat, pályázol, létrehozod, lejátszod, majd elszámolsz: muszáj ismerni az alkotófolyamat egészét. Megtanulja az ember, hogyan kommunikáljon fesztiválokkal, más intézményekkel. A szabadúszó lét akkor izgalmas és érvényes, ha rengeteg együttműködés van benne, köztük akár bizarr és meglepő kapcsolódások is: azt hiszem, ebben elég jó vagyok.”
A direktor szerint a szegedi bábszínház mínuszból indult: mivel nem volt erős kapcsolati tőkéje, nem is gondoltak rá tárgyalóképes partnerként az együttműködésekben: „Probléma, hogy a helyi nézőket arra szocializálták, hogy a bábszínházba gyerekcsoportok jönnek pedagógus kísérőkkel, mintegy felmentve a szülőt a felelősség alól. Ha körbenézel, más bábszínházakba özönlenek a családok hétvégente. Komoly feladat lesz ezt beindítani. (…) Volt egy burok a bábszínház körül, amin nehéz áttörni, de sikerülni fog: sokan azt se tudták, hogy létezik, illetve hogy hol van az intézmény. Pedig van nézői igény a nyitottságra: a Facebook-oldalunknak nyáron 150 követője volt, most a négyezret közelíti. (…) Meg kell mutatni a városnak, hogy van egy saját bábszínháza, és Jankó ötlete volt, hogy a helyhez kötődő előadásokkal álljunk elő.”