KulisszaMácsai PálForgács PéterRadnay CsillaPokorny LiaBereményi Géza
  • facebook
  • instagram
  • 2021. január 27., szerda

    Kocsis Eszter bábkészítő: “Érdekelnek az animatronikus bábok és a robotszínház”

    2020. március 7., szombat 09:55

    A bábok mögött alkotók is állnak, mégpedig saját „világgal”: a héten Kocsis Eszterrel mélyedt bele a bábkészítés rejtelmeibe a Kultura.hu.

    A Kultura.hu interjújából:

    “A szobrászat érdekelt gyerekkorom óta, de nem találtam szobrásztanárt, akitől tanulhattam volna, így maradt a rajzolás. (…) 2005-ben megpróbáltam a felvételit a képző szobrász szakára, ahol azt mondták, hogy a tanulmányrajzaim rendben vannak, viszont a kisplasztikáim túlságosan groteszkek, ezeket nem lehet beadni a felvételire. Nem is próbálkoztam többet, mert közben már másodéves voltam az ELTE filozófia szakán, és azt mindenképpen szerettem volna végigcsinálni. 2007-ben láttam egy hirdetést, hogy a Budapest Bábszínház bábkészítő stúdiót indít. Sejtettem, hogy itt talán hasznát veszem a groteszk iránti vonzalmamnak. Ekkorra már készítettem néhány bábot magamnak, ezek azonban mechanikai szempontból teljesen rosszak voltak, és az anyagválasztás is katasztrofális volt. Szerencsére ide felvettek, és Magyarország legjobb bábkészítőitől tanulhattam. A mestereim Koryürek Vera és Lellei Pál voltak, akik a gyakorlati oktatás mellett a bábos szemlélet és esztétika alapvető szempontjait is megismertették velünk” – mesélte pályájáról szólva Kocsis Eszter.

    A kérdésre, hogyan képzeljük el a mindennapjait, elárulta:

    “A bábkészítés alapvetően kivitelező szakma.

    A látványtervező/ bábtervező rajzai alapján készülnek el a bábok. Ilyenkor a látványterv és a bábtól elvárt mozgás a két fő szempont a készítés során, így bizonyos esetekben kompromisszumot kell kötni az egyik vagy a másik kárára. A bábkészítő – a fizika törvényeit figyelembe véve – javaslatokat tehet, de a rendező és a tervező dönt. Ha a bábkészítő saját ötletet valósít meg, a tervezésnél talán jobban figyelembe veszi a kivitelezhetőségi szempontokat, ez azonban azt a veszélyt rejtheti magában, hogy a fantázia nem szárnyal eléggé. A másik veszély, hogy szemet hunyok a hibáim felett, és azt mondom, hogy ezt eleve így akartam, pedig ez nem igaz.

    Nem könnyű a saját terveinkhez is olyan szigorúan tartani magunkat, mint a másokéihoz. Meg kell találni a középutat”.

    Az alkotó arról is beszélt, sajnos a mai napig széles körben elterjedt nézet, hogy a báb kizárólag gyerekműfaj. “Számos nagyszerű felnőttelőadás is létrejön itthon és külföldön egyaránt. A bábszínház az egyik legösszetettebb művészeti ág, ahol az irodalom, színjátszás, képzőművészet és a zene összességéből egy különleges művészeti alkotás keletkezik. Azt, hogy ebben hol van a báb helye, mindig az adott előadás határozza meg” – számolt be Kocsis Eszter, aki jövőre diplomázik mechatronikai mérnökként az Óbudai Egyetemen.

    “Érdekelnek az animatronikus bábok, valamint a robotszínház mind gyakorlati, mind pedig elméleti szempontból.

    Nagyon érdekes kérdés, hogy színpadon – vagy akár filmen – mi a különbség báb és robot között. Vannak már ötleteim, de ez egy hosszú távú dolog lesz szerintem” – mesélte.

    A Kultura.hu interjúját ITT érhetik el.

    - Színházi pillanatok az Instagramon -