Látványtervezőket, tudományos- és diákfilmeket díjaztak az Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon


Október 16-án, szombat este adták át az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál díjait a Szolnoki Galériában. Az ünnepélyes záró gálán a fesztivál díjait az alkotók jelenlétében átadták át. A legjobb látványtervezésért járó díjat A fiak földje című olasz poszt-apokaliptikus film nyerte el, amit a film látványtervezője Daniele Frabetti vett át. Második helyezett lett az Egy éjszaka a Sohóban című film a látványtervezője, Marcus Rowland, a harmadik díjat a Martin Scorsese-vel is együtt dolgozó Dimitri Capuani, a Pinokkió című film látványtervezője vihette haza. Különdíjat kapott Mundruczó Kornél Evolúció című filmjének látványtervezéséért Varga Judit Csuti.

A tudományos versenyprogramban két fődíjat osztottak ki: a fényszennyezésről szóló szlovák film, Az éj fénye és az Apolló-program olasz származású NASA-kulcsemberéről szóló  OIasz hold – Rocco Petrone és az Apolló útja című filmek kapták.  A legjobb diákfilmért járó díjat a férfiasság témakörét körbejáró nemzetközi dokumentufilmes csapat, a Doc Nomad program filmje, a Mesék Férfiakról kapta.

A fiak földje /  Rendező: Claudio Cuppelini • Látványtervező / Daniele Frabetti

Az Európai nagyjátékfilmes versenyprogram zsűri tagjai Jean Rabasse, francia látványtervező, Peter Webber, angol filmrendező és Géczy Dávid, filmrendező voltak.  

Az Európai nagyjátékfilmes versenyprogram nyertese az olasz A fiak földje látványtervezője, Daniele Frabetti. A zsűri indoklása szerint a film egy rémálomszerű, poszt-apokaliptikus történet koncepcionálisan briliáns látványa, amely a jövő elképzelt világának részletessége és pontossága miatt még félelmetesebb. Minimális eszközökkel egy olyan félelmetes utazásra visz minket egy olyan jövőbe, amely közel áll hozzánk, mert a saját mai létezésünk roncsaiból épül fel – egy igazi diadal. 

Második helyezett lett Edgar Wright: Utolsó Éjszaka a Sohóban című filmje, amely egy lenyűgöző erejű, lendületes, energikus és technikai bravúrokkal megalkotott, a hatvanas évek londoni Sohójába kalauzol bennünket, amely Marcus Rowland látványtervező tehetségének bizonyítéka, akinek hatalmas erőforrások állnak rendelkezésére, és tudja, hogyan kell azokat szakszerűen felhasználni.

Utolsó éjszaka a Sohoban /  Rendező: Edgar Wright / Látványtervező: Marcus Rowland 

A harmadik  díjat az olasz Pinokkió kapta, a klasszikus gyermekmese gyakran bájos, néha sötét és mindig festői adaptációja, amely számos varázslatos pillanatot tartogat – például a bábszínház világát -, és egy gyönyörűen megtervezett álomfilm, amely a klasszikus mesék csavaros leleményességét ragadja meg. A látványtervező Dimitri Capuani, aki Martin Scorsese mellett art direktorként dolgozott a New York bandái és a Hugo Cabret című filmekben. A különdíjat Varga (Csuti) Judit, az Evolúció című film látványtervezője vihette haza. A zsűri indoklása szerint Mundruczó Kornél legújabb filmje finom, erőteljes alkotás, amely könnyedén mozog a sokkoló és szürreális nyitójelenet és a visszafogottan realisztikus otthoni környezet között, amelyet bravúros, nagy pillanatokkal tarkított jelenetek törnek meg. 

A fesztivál Látványos tudomány és Diákfilmes versenyprogram zsűrijének a tagjai: Ropolyi László, tudományfilmozófus, Zsiros László Róbert, tudományos ismeretterjesztő és Láng Orsolya animációs filmrendező voltak.

A Látványos tudomány versenyprogram megosztott első helyezett díját kapta a szlovák Matej Pok: Az éj fénye című filmje, ami nem csak technikailag, de esztétikailag is magas szinten hatékonyan irányítja a figyelmünket napjaink egyik kevéssé hangoztatott környezeti ártalmára, a fényszennyezésre, valamint Marco Spagnoli filmje, az Olasz hold – Rocco Petrone és az Apolló útja, amely az Apolló-program olasz származású NASA indítási műveleti igazgatójának történetét dolgozza fel.  

Marco Spagnoli: Olasz hold – Rocco Petrone és az Apolló útja

A kategória második helyezettje Bruno Tracq: A hangom elkísér című filmje, amely hipnózis révén elérhető fájdalomcsillapítás előkészületeit, gyakorlatát és néhány folyományát mutatja be, kórházi körülmények között, élesben, valóságos szereplőkkel.

Harmadik helyezést Kollányi Ágoston: Kalandjaim a parányok világában című filmje, amely Becz Álmos biológus lélegzetelállító makrofelvételeit tárja elénk, aki megszállotként kutatja, fényképezi és filmezi a parányok világát évek óta. 

Elismerő oklevélben részesült Antoine Morineu: Föld3 című filmje, ami gegekkel tarkítva mutatja be a tudományos világ paradigmaváltásainak működését úgy, hogy közben egy egyértelműen áltudományos nézet kudarcait vetíti elénk.

A Diákfilmes kategória győztese, a Mesék férfiakról betekintést nyújt a férfiak univerzumába: hogyan tekintenek saját identitásukra, milyenek a sztereotípiáik, félelmeik. A filmet egy nemzetközi dokumentumfilmes csapat, a Doc Nomad készítette, az alkotók: Püspök Botond, Charlotte Müller, Mónica Bustamante és Anantharkrishnan Pillai. 

Mesék férfiakról – Rendezte: Püspök Botond, Charlotte Müller, Mónica Bustamante és Anantharkrishnan Pillai

Megosztott második helyezést ért el Arany Gergő: Proximity című animációs rövidfilmje és a francia Hugo Le Gourrierec: Pipo  és a vak szerelem  című rövidfilmje nyerte. 

A harmadik díjat Goretic Péter: Kertvárosi mese című rövidfilmje nyerte. 

Elismerő oklevélben részesült Isidora Ratković: Miért nem táncolsz? és Darabos Éva: Pá, kis panelom! című animációs kisfilmje. Utóbbi a Diákzsűri díját is megkapta  a fesztiválon.

Az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál Életműdíját idén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas grafikusművész, animációsfilm-rendező, Orosz Istvánnak ítélték oda.

Az idei fesztiválon öt nap alatt  10-5 filmet vetítek a versenyprogramban. Ezek közül 10 filmet az Európai nagyjátékfilmes versenyprogramban, 40-et a Látványos tudomány kategóriában és 55 diákfilmet mutattak be. A vetítések és díjak odaítélése mellett a fesztivál több filmszakmai programma, könyvbemutatóval és kiállításokkal is készült idén, ahol a látványtervezők munkássága, a tudományos és a diákfilmek voltak a fókuszban október 12-17. között.

Varga Judit Csuti

Bemutatták többek között Kollarik Tamás: Magyar producerek I.című kötetét, amely a filmek mögött, de a stáblista első helyein álló filmkészítőkről, a producerekről szól, valamint a fesztiváligazgató, Demeter Éva szerkesztésében készült: A szolnoki filmfesztiválok története című kiadványt.. A névadóról, Alexandre Traunerről vetítéssel és beszélgetéssel emlékeztek meg.

A díjakat a Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Filmintézet ajánlotta fel. A rendezvény főtámogatója a Magyar Művészeti Akadémia. Kiemelt támogató a Nemzeti Kulturális Alap és a Nemzeti Filmintézet.