Ismét magyar siker Cannes-ban: a Metropolitan egyetem másodéves hallgatója, Beleznai Márk Agapé című rövidfilmjét beválogatták a fesztivál versenyprogramjába. A Gryllus Dorka főszereplésével készült munka kapcsán kérdezte a Budapesti Metropolitan Egyetem mozgóképkultúra és média szakirányos hallgatóját a Demokrata. Lapszemle.
Először azt hitte, valamelyik diáktársa tréfálta meg, amikor meglátta a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál e-mailjét, miszerint a vizsgamunkáját beválogatták a kezdő alkotókat díjazó Cinéfondation szekcióba.
„Fontos természetesen a technikai felkészültség, a jó forgatókönyv, a színészi alakítások és az életszerű dialógusok, a lényeg azonban, hogy minden aspektus együtt érvényesüljön” – találgatja a siker okait Beleznai Márk.
Az egy fiatal fiú és egy középkorú nő szenvedélyes viszonyát középpontba állító Agapénál ezért külön figyelmet fordított a karakterek és a szituációk hitelességére, a saját és ismerősei élményeiből egyaránt merítve. A fesztivál által küldött szűkszavú dicsérőlevélben pedig éppen ezt, vagyis a film emberséges hangvételét, illetve a francia új hullámra emlékeztető realista stílusát emelték ki.
Az Agapé lényegében nulla forint költségvetésből készült, az alkotónak csak a ruhát, a benzinpénzt és a stáb étkeztetését kellett állnia, mindenki lelkesedésből vett részt a produkcióban, a technikai kellékeket az egyetem kölcsönözte.
A film története szerint egy tinédzser filmrajongó és egy negyvenes éveiben járó nő találkoznak. Aztán megint találkoznak és lassan rájönnek, hogy több közös van bennük, mint elsőre hitték.
A jelenetek egy részét a Cirko-Gejzír moziban forgatták, Beleznai Márk gépészként dolgozik itt, és a saját albérletének lépcsőháza vagy az operatőr lakása is praktikus és autentikus helyszínnek bizonyult a felvételekhez. A főszerepet alakító Gryllus Dorka szintén szívességből vállalta a felkérést, miután egy egyetemi beszélgetőesten megismerte a pályakezdő filmest, aki nem sokkal később átküldte neki a forgatókönyvét.
Az Agapét a hazai közönség először a szeptemberi Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon láthatja majd. Az évről évre egyre népszerűbb rendezvényt igazgató Deák Dániel szerint egy jó rövidfilm ismérve mindig az egyediség.
„Jó értelemben, de sokkolni kell a közönséget, akár egy különleges forgatókönyvvel, akár a bravúros, szokatlan operatőri munkával. Különösen igaz ez a fiatalokra, akiknek ki kell használniuk, hogy még bátran kísérletezhetnek, hiszen nem nyomja őket egy több száz milliós költségvetés terhe és az ahhoz tartozó elvárások. A bravúros technikai felkészültség önmagában kevés, ha egy alkotó sablonokból építkezik, unalomba fullad a műve” – magyarázza a rövidfilmben rejlő lehetőségeket a fesztiváligazgató.
Úgy véli, fontos megkülönböztetni a vizsga- és a diplomafilmeket is. Az előbbiek általában kevesebb publicitást kapnak, az Agapé ezért is kivételes teljesítmény.
Forrás: Demokrata 2020.07.29 – 54,55. oldal