Lengyel Tamás: „Az SZFE kiverte a biztosítékot nálam, megváltozott a percepcióm a világról”
2022. március 12., szombat 12:37
„Úgy érzem, ez evidencia, hogy ember a másikkal nem beszél úgy és nem viselkedik úgy, mint ahogy Eszenyi Enikő viselkedett a Vígszínházban a társulatával” – mondja Lengyel Tamás, a Vígszínház volt színésze a valamikori színházigazgatóról Veiszer Alinda műsorában arra a kérdésre, miért van benne még most is ennyi indulat az üggyel kapcsolatban. Lengyel szerint hiába volt temérdek vallomás Eszenyi kapcsán, az azzal foglalkozó vizsgálóbizottság jelentése továbbra sem nyilvános, pedig elméletileg lezárták az ügyet – írja a Telex.
Veiszer Alinda műsorában – amit jelképes összegért itt lehet megnézni– Lengyel Tamást elsőként arról kérdezik, miért kezdett az utóbbi években közéleti kérdésekben is megnyilvánulni. A színész azt mondja,
„az SZFE kiverte a biztosítékot nálam, és megváltozott a percepcióm a világról. Azt éreztem, hogy most már annyira a bőrömet illetve a gyerekem bőrét viszem a vásárra, hogy eggyel tevékenyebben részt kell vennem a jövő formálásában. És ha nekem ilyen elérésem van, akkor azt, amit én rossznak, aljasnak, kártékonynak érzek, azt muszáj kifejeznem”
A Színművészeti Egyetemről szólva azt mondta, szerinte is sok mindent meg kellett volna változtatni, de ez egyáltalán nem indokolta azt a fajta beavatkozást, ami történet. Egészen addig azt hitte, a közösségi akarat számít, és nem lehet csak úgy bármin átgázolni.
Az SZFE-ügy után indították a Magyarország Kedvenc Műsora című közéleti kabaréműsorukat is, és azóta úgy érzi, muszáj mindenkit érintő kérdésekben elmondania a véleményét. Ilyen fontos kérdés a melegellenessé eltérített pedofiltörvény is, aminek kapcsán szeretné elmagyarázni az embereknek, hogy a szexuális irányultságáról senki nem tehet. Ha pedig erről csak egy ember véleményét is meg tudja változtatni, akkor már előrébb jutottunk. Idén januárban szerepet is vállalt a Számolj a demokráciáért című szavazatszámlálásra buzdító kampányban.
Az orosz-ukrán konfliktussal kapcsolatban Lengyel bevallja, hogy túlságosan belepörgött a háborús hírekbe, és az is eszébe jutott, hogy el kellene költözni Magyarországról.
A beszélgetésben később ismét felmerül a Vígszínház-ügy, azon belül pedig a sokak szerint elfogadhatatlanul viselkedő Eszenyi Enikő munkássága.
A konfliktussal kapcsolatban Lengyelt sok támadás is érte. Azt mondja,
„rengetegszer megkapom, hogy hát egy ötven kilós nő, hát le kellett volna állítani, oda kellett volna szólni egyet neki, hogy most már fejezd be Enikő, de ez nem így van. Amikor az ember x éves munkaviszonyban a társulat többi tagja között ott van a színpadon, akkor ezek olyan helyzetek, amikor nem tudsz ilyet csinálni.”
Ezek után pedig szerinte nem csoda, hogy még mindig van indulat benne, amikor ez az ügy előkerül. Nemrég ugyanis Járai Máté posztolt egy közös képet Eszenyi Enikővel, amiben az igazgatónőt méltatta. Lengyel akkor is felháborodottan reagált, ezt pedig most is megerősítette: szerinte amíg Eszenyi bocsánatot nem kér azoktól, akiket traumatizált, addig minden ilyen kiállás provokáció. (…)
Kisfia születése után kezdte el a Kitolás nevű, apaságról szóló egy fős komédiáját csinálni, ami szerinte átütő siker lett. Ebből a szempontból pedig szerinte mindegy, hogy valaki 60 vagy 60 ezer fő előtt ad elő, amikor az emberek együtt éreznek és mozognak a művésszel, amikor megvan a kémia, az már rocksztárság, maximális eufória.
A teljes beszámoló itt olvasható.
Forrás: TELEX, Veiszer Alinda