A járvány egy olyan mozis piacot fagyasztott be, amelyre eleve komoly fenyegetést jelentett az otthoni filmnézés, a streaming-szolgáltatók előretörése – írja a 24.hu.
A teljes beszámoló ITT érhető el.
(…)
A hazai mozik jellegüktől függetlenül kiszolgáltatott állapotban várják az újranyitást, a multiplexek pozíciója azonban stabilabb, mint a vidéki városok premiermozijainak vagy a támogatás nélkül maradó művészmoziknak a helyzete. (…)
A Cinema City hálózat úgy készül, hogy amint lehet, minden mozijukat újranyitják. Buda Andrea marketing- és PR-igazgató ugyanakkor elmondta, biztosan nem tudnak egy esetleges, a nyitást megengedő kormányrendelet kihirdetésének másnapján újranyitni. „Technikailag minden felújítással kész vagyunk, már nincs mit felújítani. A büfékben viszont nincs raktárkészlet. (…)
Az állandó kollégákat, mozivezetőket, adminisztratív munkatársakat nem küldtük el, de ők a töredékét jelentik az összes dolgozónknak. A tavaszi zárás idején több diákmunkásunk megvárta, hogy újranyissunk, és visszajöttek hozzánk dolgozni, a novemberi zárás óta viszont érthető módon más munkalehetőséget kerestek. Tehát új embereket kell felvennünk”
– magyarázza Buda, hogy milyen nehézségekkel néznek szembe akkor is, ha újranyithatnak. (…)
A streaming-szolgáltatók előretörése a multiplex mozik kínálatára is komoly veszélyt jelent. (…) Buda Andrea úgy fogalmazott, a kérdés „nem lefutott meccs”, ezt bizonyítja a Cinema City anyacége, a Cineworld csoport és a WarnerMedia március végén bejelentett megállapodása is. Ennek alapján a Cineworld amerikai mozijai 2022-től 45 napos időablakot kapnak a streaming-forgalmazáshoz képest. Az Egyesült Királyságban legkevesebb 31 napot kell várni a mozis és a streaming-forgalmazás között – ez esetenként ott is 45 napra hosszabbítható. Buda bízik benne, más európai országokban, így Magyarországon is megmarad a mozis forgalmazás előnye a streaming-terjesztéshez képest azután is, hogy az HBO Max Magyarországon is elindul. (…)
„Mindenki óriási bajban van, lét és nemlét határán egyensúlyozik”
– mondja Liszka Tamás, a Budapest Film Zrt. igazgatója. (…) A Budapest Film mozijainak népszerűsége és a fenntartói háttér miatt – a tulajdonos a Fővárosi Önkormányzat – biztosabb helyzetben van, mint a magánkézben lévő mozik, de Liszka úgy látja, minden mozis cég a saját üzleti modelljéhez képest szenvedett el óriási veszteségeket, a járványidőszak hatása senkit sem kímél. (…)
Az utóbbi évben a Budapest Film a Távmozi szolgáltatással igyekezett megőrizni valamit a mozizás élményéből. (…) „A Távmozi révén kiderült, hogy van egy rejtett közönségünk, akik különböző okok – a lakóhelyük, a családi vagy egészségügyi állapotuk – miatt nem tudnak rendszeresen moziba járni, pedig érdeklik őket a filmjeink. Rájuk építve a Távmozit érdemes lesz megtartanunk, intézményesülni tud ez a vetítési forma, de egyértelműen kiegészítő lehetőség marad” – mondta Liszka a cég saját streaming-felületének jövőjéről.
(…) A legnagyobb kárt az okozná, ha a következő hónapokban kinyithatnának, utána viszont megint be kellene zárniuk – mondja Gyenis Ajándok, az Art-Mozi Egyesület alelnöke. Szerinte az összes vidéki mozi várja az újranyitást, de ezt a forgatókönyvet mindenképp el akarják kerülni.
(…) Gyenis azt mondja, az újranyitást követő egy évben fog kiderülni, lesz-e megint közönségük a moziknak. Emiatt mozibezárásokra is a következő évben kerülhet sor, nem most, a lehetséges újranyitás előtt. Ugyanakkor azt is elképzelhetőnek tartja, hogy az esetlegesen bezáró mozikat átvenné egy másik üzemeltető. Jelenleg is akad, aki mozinyitásban gondolkodik – a budapesti KÖKI Terminálban jelenleg is épül egy, igaz, nem művész-, hanem plázamozi.