“Meddig lehet, lehet-e ilyen körülmények között színházat csinálni?” – Interjú Hegymegi Mátéval

A Narratíva Kollektíva szeptember 1-jén mutatta be nyolcadik, beláthatatlan ideig az utolsó előadását, a Medea gyermekeit. Hegymegi Máté rendezőt, a kollektíva egyik művészeti vezetőjét kérdezte a darab kapcsán Bordás Katinka.

Hegymegi Máté / Fotó: Gulyás Dóra

Az ország több színházában is futnak Médeia előadások. Láthatóan most különösen érdekli a színházi alkotókat Médeia története. Te miért vetted elő?

Több oka is van, hogy a Medea lett az az anyag, téma, amivel foglalkozni szerettem volna a Narratívával. Az egyik, hogy a 2022/23-as évad tervezésénél egy kortárs új szöveget és egy klasszikus drámai alapanyagot akartunk Danival. (Kovács D. Dániel, a Narratíva másik művészeti vezetője 2022 decemberében tartotta a Dimenziólépcső fázisbemutatóját. A Medea gyermekei bemutatója a 2023/24-es évad elejére csúszott át. – a szerk.)

Fontos szempont a kezdetek óta, bár klasszikus értelemben nem társulati működésről beszélünk, hogy próbáljunk meg mindig más súlyú és fajtájú helyzeteket teremteni, szerepeket adni a kollektívát alkotó színészeknek, mindamellett, hogy új embereket is hívunk a csapatba. 

A témaválasztásban nagy hangsúllyal volt jelen az a kérdés, ami független színházi társulatvezetőként folytonos, meddig lehet, lehet-e egyáltalán ilyen körülmények között színházat csinálni. Vagy minek kell történnie ahhoz, hogy az ember több év tervezés, energiabefektetés, működés után egy remek csapatnak azt mondja, ennyi volt, itt a vége.

Ezek után jutottam el oda, hogy Medea alakjával szeretnék foglalkozni a kollektívával, szeretném megérteni, mi vezeti odáig, hogy elpusztítsa azt, ami számára talán a legfontosabb.

Hogy állt össze a szövegkönyv?

Balázs Juli dramaturgot kértem meg, hogy közösen dolgozzunk az előbb említett kérdésen, gyűjtsük össze a lehető legtöbb Medea mítosszal foglalkozó anyagot és ezek elemzése után írjuk meg a saját szövegkönyvünket. Ennek a váza lett Euripidész Médeia története, amiből főként az idegenség és hatalom motívumait használjuk.

Ebbe ágyazódik Franz Grillparzer Medea trilógiája, amiből merítve a gyerekek megjelenését építettük, a szerepek motivációit próbáltuk erősíteni. Illetve Jean Anouilh drámájából Médeia és Iaszón viszonyát igyekszünk kibontani. Szóval nagyon hosszú és kemény munka után állt össze a szövegkönyv alapja. Megkértük Karsai György tanár úrat, a téma szakértőjét, hogy a még fennálló kérdéseket segítsen tisztázni, majd a színészek észrevételeit is beépítve, befejeztük a példányunkat.

A címszereplőket, Medea és Iászon gyermekeit két egyetemista játssza. Milyen velük és a csapattal a közös munka?

Molnár Andris és Lukács Ádám Hegedűs D. Géza és Ifj. Vidnyánszky Attila osztályába járnak, korábban már dolgoztunk együtt, egy vizsgát csináltam az osztályuknak Merlin avagy a puszta ország címen, amiben már nagyon jól tudtunk együtt melózni. Abban az előadásban is többször zenélnek a srácok, de itt most egy nagyon összetett helyzetben kellett jelen lenniük, amit nem spoilereznék el, de mind színészileg, mind zeneileg komoly jelenlétet és koncentrációt igénylő feladatuk van. Komoly felkészültség és munkamorál jellemzi őket, nagyon szerettem próbálni velük. Az egész csapatnak kihívás volt a Medea gyermekei, a rengeteg elemzés után is merültek fel kérdések, amikre igyekeztünk közösen megtalálni a pontos válaszokat, a legerősebb helyzeteket. Minden kihívás ellenére egy nagyon kiegyensúlyozott és örömteli folyamat volt. A srácok és Attila is először dolgoztak a kollektívával, Pető Katával, Hajduk Karesszel, Barna Lillával és Kárpáti Palkóval, de az első napoktól egyben volt a csapat, nagyon jó volt ezt kívülről látni.

“Az idegenség érzete és a kívülállóság mind olyan motívumok, amelyek a hétköznapokban ugyanúgy jelenlévő kérdések, ahogy egy pár éves független társulat életében.” – áll a színlapon. Megkerülhetetlen a kérdés: milyen évad elé néz a Narratíva Kollektíva? 

Most örülünk a Medea gyermekei, a Narratíva 8. bemutatójának, hogy megtörténhetett, hogy ennyi nézőnk van a kitűzött előadásokra. Hamarosan felújítjuk és játsszuk tovább a Demerung (Csehov Meggyeskertje) című előadásunkat, ami meghívást kapott a dunaPart6 kortárs előadóművészeti platformra. A Negyedik – Dante pokla még két előadás erejéig látható, aztán elbúcsúztatjuk. Új előadások létrehozására és a működésre nincs pénzünk, támogatásunk, ezek hiányában bizonytalan ideig nem készülnek új előadások. 

Az interjút készítette: Bordás Katinka

MEDEA GYERMEKEI

Jegyvásárlás:

https://juranyihaz.hu/hu/eloadas/medeagyermekei

Fotó: Dömölky Dániel