Mint megannyi operában, szerelem és a halál kéz a kézben jár Eötvös Péter Senza sangue című egyfelvonásosában, amelyet Bartók Kékszakállújának párdarabjaként írt, Alessandro Baricco azonos című regénye alapján – számolt be a prae.hu.
Míg azonban Bartóknál a halál következmény, itt előzmény: ez teszi alkalmassá a művet a súlyos bartóki misztériumjáték felvezetésére. Ahogy a nyitott befejezés is feloldozást sejtet, úgy a szerző technikailag sem az extrém kihívásokat kereste.
„Ebben az operámban semmiféle avantgárd törekvés nincsen. Azt szeretném, hogy a művem ötven év múlva is eladható legyen” – nyilatkozta Eötvös a műről, mely immár lemezformában is elérhető a BMC Records gondozásában” – tájékoztatta a prae.hu művészeti portált az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány.
A világhírű kortárs magyar zeneszerző, Eötvös Péter egy gyakorlati problémára is megoldást keresett 2011-ben, amikor Senza sangue (Vértelenül) című, egyfelvonásos operáját megírta: melyik darabbal lehetne párban előadni Bartók művét, a félidő hosszúságú Kékszakállút? Mivel úgy tapasztalta, nem igazán létezik karakterében hozzá illő párdarab, úgy döntött, maga írja meg azt.
A Senza sangue alapjául Alessandro Baricco azonos című regénye szolgált, amelynek cselekménye egy fordított kronológia szerint bontakozik ki Eötvös Péter felesége és alkotótársa, Mezei Mari librettójában.
A történetben egy felnőtt nő találkozik azzal a férfival, aki gyerekkorában, a spanyol polgárháború idején szeme láttára ölte meg családját. A szembesülés célja nem a bosszú, hanem a megváltás keresése. „A megbocsátás, a vértelenség, hogy ne erőből oldjuk meg a problémákat, hanem felülemelkedve a sérelmeinken, emberséggel: ez rendkívül fontos számomra” – indokolta mindezt Eötvös Péter.