Két évvel ezelőtt, a Színház Online indulása után pár hónappal szüntette be működését a tulajdonosváltásokon átesett Szinhaz.org portál, amely a szintén szünetelő, szintén ide-oda passzolt Színház.hu utódjaként vállalta azt a feladatot, hogy a színházi világ eseményeiről a lehető legtöbb hírrel szolgáljon.
Mindhárom oldalt szerkesztőségünk gondozta (addig, amíg azok aktívan híreket szolgáltattak, a Színház.hu-t 2016 novemberéig, a Színház.org-ot 2016-os megalapításától 2020 március 1-ig), de tulajdonosai csak az új portálnak vagyunk. Célunk mindvégig ugyanaz maradt: egy olyan hír- és interjú portál létrehozása, ami a színházi élet híreinek – lehetőség szerint – objektív feldolgozását tűzi ki célul, ami egyfajta színházi iránytűként szolgál a nézőknek és teret ad a szakma számára a megszólalásra, saját üzenetei kommunikációjára.
A Színház.org 24 ezer főt számláló Facebook oldalát november végén „Színházi Olimpia” névre keresztelték.
A www.szinhaz.org-on pedig egy ismerős Madáchi idézettel – „mondottam ember, küzdj és bízva bízzál” – találkozunk, ugyanis a felületen három évnyi munkánk, tehát többezer színházi hír, interjú, beszámoló és fotó leradírozása után immár a nagyszabású rendezvénysorozat tartalmai jelentkeznek.
Ezek egyelőre főként a Vidnyánszky Attila vezette Nemzeti Színház oldaláról átvett anyagok, de minden bizonnyal új hírekkel és beszámolókkal is találkozhatunk majd.
A Nemzeti Színházban december 13-án tartanak sajtótájékoztatót a Színházi Olimpia kapcsán. Az előkészületekről azonban már májusban rendeztek egy kerekasztal-beszélgetést, amelyen Theodórosz Terzopulosz, a Színházi Olimpia alapítója, az athéni Attis Színház igazgatója is felszólalt.
„A Színházi Olimpia embereket békít ki, régit az újjal, a modern művészetet az ősivel, elfogadja a különbözőséget és párbeszédet generál” – foglalta össze a rendező, aki kiemelte, hogy a jövő évi magyarországi rendezvényen a hidak kialakítása a cél. Úgy vélte, ebben a vidéki színházi központoknak elsődleges szerepük van, a fővárosnak pedig inspirációt, megerősítést kell adnia.
Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója, a hazai Színházi Olimpia művészeti vezetője arról beszélt, hogy a rendezvény különleges alkalmat kínál az egész magyarországi színházi szakmának az együttgondolkodásra.
„A Színházi Olimpia hasonló elveket képvisel, mint a most zajló MITEM, amely nyitott, szabad, ütköztetni lehet a véleményeket, helye van egymástól gyökeresen eltérő gondolatoknak és elfogadjuk egymás érvelését” – mondta Vidnyánszky Attila.
A gigantikus eseménysorozat több művészeti ágban, sok alprogrammal, több kisebb fesztivállal kiegészülve áprilistól júniusig tart majd, bizonyos teátrumok azonban úgy döntöttek, nem vesznek rajta részt.
Máté Gábor, a Katona József színház igazgatója az Indexnek elmondta, hogy személyes megkeresés érkezett Vidnyánszky Attilától, telefonon történt a meghívás.
„Összehívtam a Művészeti Tanácsot, és hosszas mérlegelés után ezzel az indokkal utasítottuk el a meghívást: »A jelenlegi színházi helyzetben olyan súlyosak a hatalom által nem kedvelt színházak veszteségei, olyan mély az árok a két oldal között, annyira elmérgesedett ez a kibeszéletlenségekkel és rágalmakkal terhelt helyzet, hogy ennek feloldását elképzelhetetlennek tartjuk a nagyszabású Színházi Olimpián való közös részvétellel.« Vidnyánszky postafordultával válaszolt, sajnálatát fejezte ki a távolmaradásunkkal kapcsolatban, és kérte, hogy ha meggondolnánk magunkat, jelezzük” – nyilatkozta.
A lap kérdéseit elküldte Mácsai Pálnak is, az Örkény István Színház igazgatója a következőket válaszolta:
„Az Örkény István Színház meghívást kapott a Színházi Olimpiára, ám nem él a lehetőséggel. Döntésem oka, hogy a részvétellel közösséget vállalnánk az Előadó-művészeti törvény tartalmával és létrehozásának módjával, illetve a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakításának tartalmával és módszerével.
Nem mellékes az sem, hogy a rendelkezésre álló összeg területünkön olyan kivételes, hogy egy részéből is hosszú távon lennének megoldhatók szakmánkban alapvető problémák – például a független színházak és társulatok helyzete, amelyeknek zavartalan működése a kőszínházi gyakorlat mellett a magyar előadó-művészet jövőjének egyik záloga. A döntést társulatunk egyetértésével hoztam meg.”
Nem sokkal cikkünk megjelenése után a szinhaz.org portálról eltűntek a tartalmak, az a felirat helyettesíti őket: „Még fejlesztés alatt.”