Megszólalt Lajos Tamás: “Koltai Lajos mer mást gondolni”

A Blokád című film Göncz Árpád ábrázolása után most Koltai Lajost támadja a balliberális oldal – mondja Lajos Tamás producer, aki úgy látja, az általa készített filmekben való közreműködést politikai üggyé tették “a liberálisok”. 

– Komoly adóssága a magyar filmgyártásnak, hogy az elmúlt harminc évben nem készült komoly mű a rendszerváltoztatásról – fogalmazott Lajos Tamás az Origónak adott videóinterjúban, ahol kifejtette: történelmünk egyedülálló sikertörténete, amit dokumentálni kell, ameddig a résztvevői köztünk vannak.

– A Blokád alapvetően Antall József életrajzi filmje – mondta a producer, aki elárulta: sokáig keresték, mi az, ami a leginkább esszenciája a rendszerváltoztatásnak, így találtak rá a taxisblokádra.

– Ez volt az első nagy pofon az első demokratikusan választott kormánynak, ezzel együtt a magyar demokráciának, amikor bizonyos politikai erők nemtelen eszközökhöz nyúlva igyekeztek megszerezni a hatalmat  – szólt a korról Lajos Tamás, megjegyezve: Antall József valószínűleg nem volt jó politikai kommunikátor, humora nem ment át a televízión, rádión, pedig egykori tanítványai rajongtak érte.

– Forgatókönyvírónk, Köbli Norbert számos háttérbeszélgetést folytatott a korszak politikusaival, s minden elérhető dokumentumot elolvasott – magyarázta a filmproducer. – Antall József vagy Göncz Árpád visszaemlékezései mellett hivatalos tárgyalási jegyzőkönyveket, így minden visszaemlékezés ellenőrzött módon került a forgatókönyvbe.

A kritikákra, amely Göncz Árpád személyének ábrázolását érte, Lajos Tamás elmondta:  minden filmbeli megnyilvánulása hiteles, hiszen visszaemlékezések, dokumentumok alapján íródtak.

– A kritikák politika által vezéreltek, miközben a tényeket senki sem cáfolja – mutatott rá a producer, megjegyezve, hogy sokan, akik ismerték Göncz Árpádot, állítják, a film hiteles.

– Egy újságíró, aki interjút készített, úgy fogalmazott: a hideg futkosott a hátán, mert mintha Göncz Árpádot látta volna megelevenedni.

Lajos Tamás emlékeztetett: sok esetben azzal vádolták őket, hogy a Blokád kurzusfilm.

– Nem az. Szereplői már nem részesei az aktív politikának, nincsenek máig ható állításai. Ez egy értelmezése a rendszerváltozásnak – mondta Lajos Tamás, aki a későbbiekben beszélt a Színház- és Filmművészeti Egyetemet érő nemtelen támadásokról, a Koltai Lajosról is.

(A jelenleg Semmelweis Ignácról forgató rendező-operatőr tanít az SZFE-n, de az egyetem átalakítása kapcsán fogalma sem volt, „hogy mi történik és miért történik”.

„Úgy éreztük, hogy színvonaltalan lett a dolog – nyilatkozta a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakításának indokáról Koltai Lajos a Sorstalanság rendezője, a Napfény íze, a Mephisto, a Megáll az idő operatőre. Koltai, aki jelenleg is tanít az SZFE-n, Veiszer Alinda műsorában beszélt arról, hogy egyébként az egyetem átalakítása kapcsán fogalma sem volt, „hogy mi történik és miért történik”.

Koltai jelenleg Semmelweis Ignácról forgat. Róla Gárdos Péter akart filmet készíteni, de a filmbizottság a kezdeti biztatás után elkaszálta a forgatókönyvét, és egy hirtelen feltűnt másikat – Lajos Tamás producer és Koltai Lajos tervét – ítélte támogatásra méltónak. A szerk.)

– Koltai Lajos mer mást gondolni, olyat, ami nem egyezik a liberális oldal megmondóinak gondolkodásával  – hangsúlyozta a filmproducer.

– Amíg külföldön dolgozott, s nem oktatott az SZFE-n vagy nem vállalt rendezést az én filmemben, ami mára, furcsa módon, politikai üggyé vált, addig nem kapott minősíthetetlen kritikákat. Az oly sok „világhírű” magyar filmessel szemben ő nem csak a nyolcadik kerületben világhírű.

Forrás: Magyar Nemzet, Origo

A Blokád című filmről szóló kritikánkat itt olvashatják.