„Mindenkiről kiderül, hogy tud még játszani” – Interjú Perényi Balázzsal az ODE Egyetemről

Az Országos Diákszínjátszó Egyesület (ODE) 2021 tavaszán ODE Egyetem néven akkreditált pedagógus-továbbképzési programot indított. November 12-20. között Budapesten, a Fővárosi Művelődési Házban Perényi Balázs drámatanár, rendező, csoportvezető vezetésével negyedik alkalommal kerül sor a diákszínjátszó rendezői ismeretek képzésre. 

A továbbképzés célja, hogy a résztvevők megismerjék a diákszínjátszó rendezők (illetve egyáltalán: a rendezők) munkájának legfontosabb, máskor-máshol nem tanulható tevékenységformáját: a színjátszók instruálását. A résztvevőknek lehetőségük nyílik elméletben rendszerezni, majd gyakorlatban kipróbálni a legfontosabb instrukciós formákat, eközben pedig megismerik, megtapasztalják, használják az instruálás metodikáját. Miután 2021-ben és 2022-ben négy teltházas alkalommal zajlott le a diákszínjátszó rendezői ismeretek képzés első blokkja, az ODE Egyetem egy-egy hallgatóját megkértük, ossza meg velünk friss élményeit.

Ódor Klára akkor így mesélt: „…két hosszú napon át gyúrtuk a rendezői instrukciókat, tanultunk bemelegíteni, lazítani. Balázs türelmesen elmondta mindig, mit miért teszünk, játszottunk, próbálgattuk a hangunkat… Munkánkban segítségünkre voltak Balázs középiskolás tanítványai is, akikkel ‘bábozhattunk’, ahogyan egyikük fogalmazott. Trénerünk lehetőségeket kínált, s magunk is kipróbálhattuk, mindez a gyakorlatban hogyan működhet. A diákok nyitottak és nyíltak voltak, s magunk is rendezhettünk, színészként is játszhattunk velük.” 

Szabó Gergely is részt vett a rendezői kurzuson, tőle idézünk: „Meglepően széles körben derítettük fel az instruálás mibenlétét, rengeteg tényezőjét érintettük, a csoportvezetői teendőktől kezdve, a különböző praktikus gyakorlatokon keresztül, egy-egy jelenet legapróbb részletének csiszolgatásáig. Perényi Balázs nagy energiával, kedvesen és határozottan, mindig a megfelelő kérdésekkel, őszintén és lelkesen, sok visszajelzéssel vezetett és segített minket az egész képzés során.”  

Kíváncsiak voltunk arra is, Perényi Balázs hogyan értékeli a történteket, és milyen várakozásokkal néz az újabb kurzus elé. 

– Milyen alapkészségekkel, képességekkel kell vagy érdemes rendelkeznem, ha jelentkezni szeretnék a kurzusodra?

– A rendezői tehetség összetevőit nagyon nehéz lajstromozni… Kíváncsiság, finom észlelések, szenvedély, lelkesíteni tudás, humor, ízlés, stílusérzék, emberismeret, pszichológiai érzék – ez csak néhány a sok szükséges tulajdonság közül. Hasznos az egészben látás képessége, a fontos és a lényegtelen megkülönböztetése. Ezek kötelező megléte vagy hiánya, belső aránya nem formalizálható. Röviden szólva: nincs sztenderd, nincs képlet. Aztán a gyakorlatban mégis kiderül, hogy mennyire hatékony a „vegyület”. Csinálni kell, hogy kiderüljön…

– Tanítható a rendezés? Másképp kérdezem: mi az, ami biztosan tanítható belőle, és mi az, ami egyáltalán nem?

– Hogyne, nagyon sok minden tanulható és tanítható belőle. Mondatok, technikák, trükkök, szemlélet, eszköztár, bizonyos munkaformák. Aztán van persze olyasmi is, ami nem megosztható tantermi keretek között. Ha meg tudnám fogalmazni, mi az pontosan, valószínűleg tudnám, és meg is próbálnám átadni.  

– A képzés két részből áll: egy online foglalkozással kezdődik, majd kétnapos jelenléti résszel folytatódik. Miért így épül fel a képzés? És miért van szükség online szakaszra?

– Mert nagyon praktikus. Mert mindenki számára könnyebben szervezhető így, hogy a 30 órás képzésből csak egy hétvége jelenléti. És online természetesen a képzésnek csak olyan részét teljesítjük, ami nem lenne lényegesen hatékonyabb személyesen.

– Tegyük fel, hogy színjátszó csoportot vezető középiskolai tanárként jelentkezem. Mit profitálhatok a képzésből? 

– Alkalmazott drámához használható gyakorlatokat, játékokat tanulunk és próbálunk ki a gyakorlatban. Dráma- és színházelemzési készségeket sajátítunk el közösen. Csupa olyasmit, ami nem csak a színjátszó csoportok életében, hanem alkalmasint más tanórákon is hatékonyan használható.

– Ha becsülettel elvégzem a képzést, mire leszek majd képes, alkalmas?

– Egy érzékeny, figyelmes drámatanár képes lesz működő, nézőre ható előadást létrehozni. A közreműködő diákok pedig megtalálják ebben a rendszerben a helyüket és eljutnak, eljuthatnak a kifejezésig.  

– Az első két kurzus tavaly tavasszal, illetve nyáron nagy sikerrel lezajlott: mik voltak a tapasztalataid? Mire voltak igazán vevők a hallgatók?

– A közös gondolkodásra, a diákjaimmal végzett munkára és a játékra. Mindenkiről kiderül, hogy tud még játszani…

A képzésről és a jelentkezésről további információk a www.odeegyetem.hu honlapon találhatóak.