„A noÁr egyik fontos ügye a kultúra függetlensége” – Molnár Áron vitára hívja Mózes Andrást
2021. december 17., péntek 16:35
„Mint tudjátok a noÁr egyik fontos ügye a kultúra függetlensége, ez viszont sokszor egy nagyon vékony jég, hogy pontosan mit is jelent ez, mit nevezünk függetlennek és mikortól érezzük azt, hogy a pártpolitika túlságosan rátelepszik a művészetekre és a benne dolgozókra, alkotókra” – írja a noÁr Facebook oldalán Molnár Áron színművész.
„Éppen ezért nagyon fontos lenne arról is párbeszédet kezdeményezni, hogy mitől lesz valami propaganda, mit jelent a művészeti függetlenség és mit a kritikai attitűd, mi (lehetne) a művészet és a politika egészséges, termékeny viszonya. Egy lehetséges párbeszéd indulhatna erről akár most is, aminek előzményeit itt találjátok meg” – hívta fel a figyelmet Molnár Áron, a noÁr alapítója, aki egy élő bejelentkezéssel reagált Mózes András nyílt levelére, ami tegnap jelent meg a Színház Online oldalán.
A live-ot a lenti videóban megtekinthetik.
Molnár Áron a következőket mondja el a videóban:
„Ennek a bejelentkezésnek az apropója a kultúra függetlensége, ami a noÁr egyik fő topikja. (…) Sokszor ez egy igen vékony jég, hogy mit is jelent ez, mit nevezünk függetlenségnek, és mikortól számít valami propagandafilmnek, mikor számít valami pártpolitikának, mikor itat át valamit, amit csinálunk a pártpolitika, hogyan kell óvnunk a kultúránktól, és ezért nagyon fontos egy olyan kezdeményezés, ahol egy párbeszéd tud létrejönni, vagy párbeszédet tudunk kezdeményezni ezekben a témákban.
(…) Pár nappal ezelőtt volt egy nagyon érdekes díjátadó. Ezt Navarrai Mészáros Márton csinálja. Ez az Arany Medál-díj, amiben Gubás Gabi lett az Év színésznője, én pedig az Év színésze, és egyébként nem mellesleg, Herendi Gábor az év rendezője, aki a Toxikomat rendezte. Ezen a díjátadón mindenki elmondta a beszédét, én is elmondtam a beszédemet. (…) Az esemény után Navarrai Mészáros Márton, aki egyébként nagyon óvta mindig is a pártpolitikától ezt a díjat és elküldte nekünk a médiamegjelenéseket, amelyekben erről a díjátadóról volt szó. Ezek között szerepelt a Blikk Gubás Gabi interjúja, amiben Gabi azt mondta: „Mindig is gondolkodtam rajta, hogy mi hajt, de amióta gyerekeim vannak, tudom, hogy egyértelműen a két gyerekem. Igen, mindig lelkiismeret furdalásom van, amikor otthon kell hagynom őket, de most tudom, hogy nem csak a tapsot viszem nekik haza a szívemben, hanem ezt a díjat is, aminek ők azért örülnek, mert egy boldog, kiegyensúlyozott anyuka tér haza hozzájuk”.
Én ezt reggel elolvastam, még mielőtt posztoltam volna a beszédemet a Facebook oldalon, és egészen szíven ütött ez a gondolat, merthogy én a noÁrt azért kezdtem el, mert szeretnék a gyerekem szemébe nézni, amikor megkérdezi tőlem, hogy hol voltam, amikor egy szabadabb és nyitottabb országért lehetett küzdeni. És én nagyon szeretnék tiszta szívvel, lelkiismeret furdalás nélkül belenézni a szemébe. És ezért volt egészen elgondolkodtató, hogy vajon Gubás Gabi hogy néz bele a gyerekei szemébe bűntudat nélkül, úgy, hogy pontosan tudja, hogy egy propagandafilmben szerepelt, amiben olyan valótlanság hagyja el a száját, ami a közéletben egy politikus nőnek az ázsióját, a megítélését igenis ferdíti.
Úgyhogy ezt belefogalmaztam a Facebook posztomba, aminek az eredménye egy nyílt levél lett, és ennek apropóján csinálom ezt a Live-ot. A levelet Mózes András a Thália Színház színésze fogalmazta meg, aki egyébként az Elkxrtuk című filmben is szerepel. És ezúton szeretném jelezni itt a live elején, hogy András, nyitott vagyok a beszélgetésre, a nyílt vitára. Ugyanis az, ami most kettőnk között történik, a generációnk értékrendjét érinti, ezért van szükség a nyilvánosságra. És azért fontos, hogy hallja más is az élő érveket, gondolatokat, megfogalmazásokat a szótanforgó ügyekkel kapcsolatban, mert az a mi felelősségünk, hogy egy ilyen éles helyzetben hogyan és miképpen tudunk kommunikálni. Tehát én nagyon-nagyon szeretném kinyitni ezt a történetet és megkérni téged, hogy vállald a velem való nyilvános vitát, egyezzünk meg az időpontban, a helyszínben, a moderátorban, azt szeretném, hogy neked is kényelmes legyen a helyzet. Hangsúlyozom, fontosnak tartom, hogy ez egy nyilvános vita legyen, mert egészen hiánypótló lehet, a generációnkban ugyanis nincsenek ilyenfajta szakmai viták. Szerintem a nyílt leveled nagyon hasznos, mert elindította ezt a fajta kört. Nagyon szépen kérlek, hogy legyél rá nyitott és próbáljuk ki. Nézzük meg!
Azt tudnod kell, hogy én nem leszek óvatos.
És ezt mindjárt meg fogod hallani, mert pár dolgot mindenképp szeretnék kiemelni a mostani nyílt leveledből. (…)
Mózes András a nyílt levelében a Népszava interjúmat emeli ki, amiből most idéznék nektek, csak hogy értsétek, hogy mit is mondtam az Elkxrtuk című filmről. Azt nyilatkoztam a Népszavának, hogy úgy kellett volna visszadobni bármely szereplőnek, aki nem ért egyet a Fidesz ideológiájával, bármely szerepet, mint a huzat. Az Elkxrtuk, az egy propagandafilm. Aki ehhez asszisztált, az a NER propagandájának gépezetébe került. És itt nem azt kell vizsgálni, hogy egy jó film született-e, hiszen az Örök zsidó című filmet sem filmesztétikai szempontból kellett vizsgálni, amit Fritz Hitler rendezett, és Hitler illetve Goebbels voltak a producerei. Annak a filmnek a célja az uszítás volt, és pontosan tudjuk, mik lettek a következményei.”
Amikor arról beszélgetünk, hogy az Elkxrtuk propagandafilm vagy sem, én azt gondolom, hogy Kálomista Gábornak bele kéne állnia abba, hogy igenis, ez egy propagandafilm.
(…) Én most elmondom a gondolataimat és aztán nagyon remélem, hogy Andrással nyilvánosan élőben egyszer erről fogunk tudni beszélgetni.
Az aHanggal kapcsolatban írta András, hogy ott egy politikai szerepvállalást tettem. (Pár hete debütált a neten az aHang nevű civil szervezet előválasztási videója, melyben előadók, színészek buzdítanak arra, hogy vegyünk részt az előválasztáson.) Igen, és ez nagyon fontos is, hogy nem pártpolitikai kezdeményezésről van szó. Az aHang egyik párthoz sem köthető. Az aHang egy civil szervezet. Ezt lehet, hogy nem tudtad, András, de ezért mondom, hogy az Élni hívlak című klip nem egy párt megrendelésre készült, különben én se szerepelnék benne, hiszen a noÁrt mindig is óvtam a pártpolitikától. De úgy gondolom, a politikából ki kell vennünk a részünket, ugyanis ez a közügyekkel való foglalkozást jelenti. Ez egy színésznek, egy művésznek kutya kötelessége. Viszont amíg az aHang által felkért szereplők, köztük én is az előválasztásra buzdítottam az Élni hívlak című számmal, addig fél évvel a választások előtt azt akarja elhitetni az Elkxrtuk producere, hogy az általa készített film nem egy propagandafilm. Én azt kérem, hogy álljon bele” – fogalmazott Molnár Áron.
„Félreértés ne essék. A 2006-os események, amelyek ebben az országban történtek, megbocsáthatatlanok. És nemcsak, hogy Gyurcsány Ferenc hangját nem kellene már hallanunk, de bizony kőkemény elszámoltatásra lett volna szükség.
Tudjátok, hogy hány elszámoltatásért felelős kormánybiztos dolgozott a Fidesz regnálása alatt? Tudjátok, hogy mit csinál most Gyurcsány Ferenc? Vlogol. Tehát az én kérdésem az: nem a kormányt kellene-e számonkérni egy ilyen helyzetben azért, mert nem számoltatta el a 2006-os események miatt az akkori miniszterelnököt? Ezt nagyon fontos föltennünk magunknak… 12 évük volt rá.
(…) Visszatérve a nyílt leveledre. Gubás Gabit úgy veszed védelmedbe, hogy azt írod: korosabb és ráadásul nő. Szerintem ezek az érvek nagyon problémásak. Amikor egy szakmai vitáról beszélgetünk, akkor a vita tárgya nem valakinek a kora vagy a neme kell legyen, hanem a szakmaisága. Ezt nagyon fontos lesz szerintem szem előtt tartanunk, amikor majd vitatkozni fogunk.
Azt írtad, „a valós politikai krimi műfaj sajátossága, hogy néhol túlzó, esetleg megkérdőjelezhető elemeket, tartalmakat vonultat fel”. Így nyilatkozol az Elkxrtukról. „Ennyi csibészséget szerintem megenged a műfaj”. Na, talán ez a legeslegfontosabb része a nyílt levelednek. Vitaindító szó ez a csibészség.
Fél évvel a választások előtt a Fidesz propaganda csőretöltve építette fel a Gyurcsány Ferenc és Dobrev Klára zászlaja alá söpörhető kommunikációját. Egy olyan filmben, ahol Dobrev Klárát úgy mutatjátok be, hogy a tüntetésen megsérült civileket Dobrev Klára járulékos veszteségnek nevezi, az nem csibészség, hanem hazugság. És amikor ezeket a hazugságokat a Kossuth Rádió tényként kezeli, – mert ez történt, remélem tudod… Aztán persze megpróbáltak helyreigazítást tenni, de hát ugye azért csak elhangzott, ami elhangzott, a kormánypropaganda pedig tényként kezel bizonyos fikciós elemeket, amelyek a filmben megjelennek, akkor az nem csibészség, hanem egy őrülten veszélyes dolog” – teszi hozzá Molnár Áron.
„(…) Ezért fontos elválasztani attól, hogy mi történik egy Crown nevű sorozatban, vagy egy fikciós filmben és a ti propagandafilmetekben. Ez a film elferdíti a tényeket fél évvel a választások előtt, bemocskol embereket és aláhúz hazugságokat, amelyek a színészek szájából jönnek ki a szerep megformálása során. Ha az állításoknak egy színész nem néz utána, az felelőtlenség. Ha megteheti, hogy utánanéz, akkor az egy fantasztikus dolog. Tegye meg! De amennyiben nem akartok utánanézni, az egy színészi hiányosság. Mert ha hazugság hangzik el, akkor tudatosítanotok kell magatokban, hogy a hazugságok, amelyek elhangoztak, ma élő politikai szereplők ázsióját rontják, teszik tönkre. (…)” – mondja a színész.
Molnár Áron szavait megőriztük élőbeszédszerűen. A szerk. További gondolatai a videóból ismerhetők meg.
Az előzményekről itt olvashatnak:
Gondolatai Gubás Gabi szerepléséről az ElkXrtuk című filmben itt érhetők el:
https://www.facebook.com/noarhivatalos/posts/489795475838236
Mózes András, az ElkXrtuk másik főszereplőjének nyílt levele Molnár Áronnak pedig itt olvasható:
https://wp.szinhaz.online/mozes-andras-nyilt-levele…/…
Molnár Áron szavai kapcsán az Origo megszólaltatta Kálomista Gábort, az Elk.rtúk című politikai thriller producerét, Eperjes Károly és Szarvas József színészeket, Ókovács Szilvesztert a Magyar Állami Operaház főigazgatóját és Apáti Bence publicistát, a Budapesti Operettszínház balettigazgatóját.