Nádas Péter Temetés című színművét mutatta be május 30-án a Komáromi Jókai Színház. A Stúdió bérlet előadását Rastislav Ballek rendezte, Bárdos Judit és Culka Ottó adják elő.
Mi érintheti meg ebben az előadásban a nézőt? – Forgács Miklós dramaturg válaszolt: „Néha jó megállni, és tudatosítani azt, ami egyébként természetesnek tűnik. Tulajdonképpen magát, a létezést. Történjen az a fejünkben, vagy körülöttünk. Tudatosítani azt, hogy az élet legkisebb rezdülései, legapróbb mozzanatai mindennapos banalitásai azonosak a kozmosz hatalmas folyamataival, a bolygók mozgásával, az univerzum átláthatatlan titkaival. Két ember, egy színész és egy színésznő játékosan, önfeledten kétségbeesetten kínlódva, egyedül és közösen kutatják ezeket a tikokat.”
A dramaturg szerint színházi csemege a Temetés: „A csemege alatt ne olyan luxusterméket képzeljünk el, ami nem hozzáférhető bárki számára. Ettől a csemegétől nem kell félni, ahogy nem kell félni a csendtől, egy hirtelen asszociációtól, egy váratlan gondolattól, egy érzéstől, amit nem biztos, hogy meg tudunk magyarázni” – teszi hozzá Forgács Miklós, aki harminc éve olvasta először Nádas Péter színművét. „Most úgy gondoltam, hogy Rastislav Ballek annyira izgalmas rendezőegyéniség, akivel érdemes egy ilyen kalandba bocsátkozni, mert ő úgy fejti meg a rejtélyeket, hogy közben, bölcsen mosolyogva megvárja, hogy te is megérezz belőlük valamit. Ez a darab a létezésről, a színházcsinálásról és a férfi-nő viszonyról egyaránt szól. Ahhoz, hogy érvényesen meg tudjon szólalni, kell két olyan fantasztikus színész, mint Bárdos Judit és Culka Ottó, akik nem félnek attól, hogy nem a bevett színészi eszközökkel, nem a megszokott módon kell a színpadon létezniük” – tudatta a dramaturg.
A Temetés díszletét és jelmezeit Gadus Erika tervezte. A színpadi mozgás Stanislava Vlčeková koreográfus munkája. A rendező asszisztense Balázsy László volt.
Fotó: Dömötör Ede