KulisszaSzász JánosSZFEGoda GáborVígszínházFESZ SegélyalapOrlai Produkció
  • facebook
  • instagram
  • 2021. január 23., szombat

    Nádasdy Ádám a 2020-as Aegon Irodalmi Díj nyertese

    2020. április 22., szerda 10:08

    A 2020-as Aegon Irodalmi Díj és a vele járó 3 millió forint nyertese Nádasdy Ádám Jól láthatóan lógok itt című kötete.

    A kötetet a 2019-es nyári Margó Irodalmi Fesztiválon mutatta be a szerző. A beszélgetés a Margó podcast csatornáján teljes egészében visszahallgatható. A kötetbemutatón megismerhettük a keletkezésének körülményeit: A súlyos betegként kórházi ágyhoz kötött szerzőt egyik ápolójának szójátéka (kábel a rengetegben) inspirálta az írásra. A műben az elmúlás, az öregedés témáját olykor komoly, máskor játékosan, ironikusan hangnemben vizsgálja a szerző. 

    Nádasdy Ádám költészete azt üzeni, hogy élj úgy, ahogy akarsz, legyél bátor az életformád kiválasztásában” – vélte Széchenyi Ágnes irodalomtörténész az Aegon videójában.

    Nádasdy Ádám sokoldalúsága – több évtizedes egyetemi működése, a nyelvi jelenségekkel való aprólékos és értő foglalkozás és tiszteletet parancsoló műfordítói munkássága, a világirodalom néhányalapművének újrafordítása – eddig önmagának szinte ártó módon háttérbe szorította a ‭jelentős költői ‬életművet‭.

    Ez ugyan nem tölt meg hosszú könyvespolcokat, nem is volt sokáig egészen folyamatos, de ‬ utolsó, díjazott kötetében mégis figyelemre méltó poétikai váltással megújította a magyar lírának az elmúlással kapcsolatos versbeszédét. Belátó, gyengéd és mégis kihívó kapcsolódást alakított ki Arany János, Ady Endre hagyományához éppúgy, mint a közelmúltban elvesztett Esterházy Péterhez. Modernizálta és átírta patetikus hagyományt. A férfi-férfi szerelem intim feltárulkozásával, vállalásával nagykorúsította a kortárs magyar irodalom egyik új témáját, s tett bátor és bátorító lépést mindenfajta másság elismertetéséért” – mondta indoklásában Széchenyi Ágnes irodalomtörténész, az Aegon Irodalmi Díj zsűritagja. 

    „Nádasdy Ádám új versei úgy egyensúlyoznak a komolyság és komolytalanság határán, mint a vízisízők a víz felszínén, akiket száguldás közben csodálattal teli félelemmel nézünk, az elbukás pillanatában azonban nevetünk rajtuk”

    – írta kritikájában a Könyvesmagazin.

    Forrás: Könyvesmagazin

    - Színházi pillanatok az Instagramon -