Vecsei H. MiklósBarta ÁgnesMészáros MartinRainer-Micsinyei Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. július 27., szombat

    „Azt a titkos intim viszonyt, ami a befogadó és az alkotó között létrejön, nem tudják elrontani” – Németh Gábor a Freeszferől

    2022. július 25., hétfő 09:53

    Hogyan alakult a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóinak élete, miután két évvel ezelőtt a rezsim megbízottjai elfoglalták az intézményt? Hogyan próbál a hatalom beleszólni a kultúrába? Erről is beszélt a Reggeli személyben Németh Gábor író, az SZFE extanára a Klubrádióban.

    A teljes felvétel itt hallgatható meg.

    Két éve történt a modellváltás az SZFE-n, amelyet tanárainak és hallgatóinak nagy rész ezután ott hagyott, így próbálva megőrizni autonómiáját a rezsimmel szemben. Egyúttal a szabad színházi és filmes oktatás lehetőségeit is elkezdték kutatni. Német Gábor író, az SZFE extanára hosszabb interjút adott a Klubrádiónak az egyetem megszállása óta eltelt idő tapasztalatairól, és a 2020-as eseményeket is felidézte.

    Az SZFE elfoglalása után alakított Freeszfe Egyesület oktatója szerint a kormány által kierőszakolt egyetemi modellváltást követően az intézmény oktatói és hallgatói nem látták biztosítottnak a tanszabadság és az autonóm alkotómunka feltételeit, ezért menekülőutakat kerestek. Az egyik ilyen az Emergency Exit program volt, amelynek keretében neves európai művészeti egyetemek a bolognai rendszerben, illetve az autonómiájukban gyökerező jogaiknál fogva megtehették, hogy elfogadtassák a budapesti képzést a saját rendszerükben, továbbá diplomát adjanak a modellváltást megélő évfolyamoknak. Ezen intézmények pro bono vállalták a diplomamentő akció lebonyolítását két éve. 

    Jelenleg is van lehetőség volt SZFE-s hallgatóknak a külföldi akkreditációra, azonban a költségek előteremtése problémát jelent az egyetem szellemi utódja számára. Utóbbi a másik vészkijáratot jelentő Freeszfe Egyesület, ahol színházi és filmművészeti felnőttképzés zajlik.

    Németh Gábor / Forrás: Klubrádió

    Az egyesület fő célja egy szabad alkotóhely megteremtése, ahol színdarabok, filmek, novellák, látványtervek és egyéb művészeti alkotások születhetnek. A hallgatók az egyetemfoglalással nehéz döntés elé kerültek, ugyanis ezzel kockára tették a diplomájukat és a jövőbeli pályájukat.

    Hasonlóan erős gesztus volt a bázisdemokráciának nevezett döntési mechanizmus hétköznapi gyakorlata. Nem feltétlenül látszódott a kívülállók számára, de a közös döntések napi három-négy órás gyűléseken formálódtak. Közben a hatalom azzal támadta az egyetemfoglalást végző hallgatókat, hogy a tanáraik felsőbb utasításaira cselekedtek. 

    Németh Gábor kifejtette, a felvételiző diákokban legtöbbször a szuverenitás vonásait keresték, ennek köszönhetően az egyetemfoglalókban erős volt a függetlenség iránti igény, amire aztán ráépülhetett a kollektív autonomitás.

    A volt SZFE-es tanár hozzátette: „A politikailag motivált értékrendszer szerint létrejött alkotások általában nem maradandóak, a befogadó megérzi annak fonákságait. A hatalmi arrogancia igyekezhet befolyásolni a kultúrát, de azt a titkos intim viszonyt, ami a befogadó és az alkotó között létrejön, nem tudja elrontani” – mondta Németh Gábor.

    A teljes felvétel itt hallgatható meg.

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram