A hazai színházi élet egyik kiemelkedő eseménye, az Országos Színházi Találkozó 2024. június 10. és június 16. között Kaposváron került megrendezésre. A rendezvény házigazdája a kaposvári Csiky Gergely Színház volt.
A találkozóra hazai és határon túli állandó játszóhellyel rendelkező, kőszínházi társulatok jelentkezését várták az Országos Színházi Találkozó szakmai válogatói.
A rendezvény célja a színházi sokszínűség megünneplése, a szakmai kapcsolatok erősítése, amely – nem utolsósorban -felejthetetlen élményt nyújt a közönség részére is.
A szervezők különös figyelmet szerettel volna fordítani arra, hogy az Országos Színházi Találkozó ne csupán egy rendezvény legyen, hanem egy valós találkozásokra és szakmai eszmecserékre alkalmas tér.
A fesztivál hatfős zsűrije Bérczes László, Gombos Péter, Jágerné Katona Zsuzsanna, Kis Domonkos Márk, Kulcsár Edit és Vajda Márta voltak, akik összesen öt kategóriában osztottak ki elismeréseket:
Legjobb rendező: Bocsárdi László (Iráni konferencia, Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház)
Legjobb színésznő: Tokai Andrea (Nincstelenek, Csokonai Nemzeti Színház Debrecen)
Legjobb színész: ifj. Vidnyánszky Attila (Sirály, Vígszínház)
Legjobb díszlet: Theodoros Terzopoulos (Kurázsi mama és gyermekei, Nemzeti Színház)
Legjobb jelmez: Keresztes Tamás és Hoffer Károly (Frankenstein, Budapest Bábszínház)
Danis Lídia, Harsányi Attila és Molnár Zsuzsa a MASZK Országos Színészegyesület nevében adott át díjakat:
Legjobb színésznő: Tóth Zsófia (Magányos emberek, Katona József Színház)
Legjobb színész: László Csaba (Lázadni veletek akartam, Marosvásárhelyi Nemzeti Színház és a Yorick Stúdió)
Császár Angéla, Izsó Kati és Pregitzer Fruzsina a SZIDOSZ nevében ítélt oda díjakat:
Legjobb 35 év alatti színésznő: Zsigmond Emőke (The Black Rider, Örkény Színház)
Legjobb 35 év alatti színész: Karácsony Gergely (Hamlet Crazy and Cool, Karinthy Színház)
A következő OSZT-ra Szolnokon kerül sor.
Az Origo kérdésére, a fesztivál megszervezésekor mi volt a legfontosabb cél, Fülöp Péter, a Csiky Gergely Színház igazgatója úgy felelt:
„Elsősorban az, hogy újra találkozzunk. 2019-ben rendezték meg utoljára Pécsen a színházi találkozót, majd voltak vitás helyzetek a szakmában is, a pécsi baloldali városvezetéssel is, aztán jött a kovid és az energiaválság. Az elmúlt években a szakma többször számos fórumon vitatkozott.
Beszélgettünk arról, hogyan lehetne dinamizálni, vagy újra gondolni a fesztivált, és abban állapodtunk meg, hogy újra vándorfesztivállá alakítjuk. Ennek az egyik élharcosa Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója volt.
Úgy határoztunk, hogy a megújult vidéki színházakban kezdjük el a fesztivál szervezését, így kaptuk azt a megtisztelő feladatot, hogy az első, újragondolt fesztivált mi rendezzük meg. Nagy öröm, hogy az eredeti célkitűzésünk – amelyet Mészáros Tibor művészeti igazgató kollégámmal fogalmaztunk meg, amikor nekifogtunk a szervezésnek tavaly ősszel – nagyjából teljesülni látszik.
Azt szerettük volna, hogy ha visszatér az Országos Színházi Találkozó az „ősi” találkozók hangulatához, és eljönnek a művészek, rendezők, színházigazgatók. Ez többé-kevésbé teljesült. Akik a szemleprogramban vannak, aktívabban vesznek részt a fesztiválon, de talán majd később, amikor újra természetessé válik, hogy van fesztivál, azok a távol maradó direktor kollégák és művészek is eljönnek, akik az idén nem jutottak be a szemleprogramba.
Nagyon jók a visszajelzések, megtisztelő, hogy akik itt járnak, jó hírünket viszik. Két napot töltenek itt a társulatok, igyekszünk jó vendéglátók lenni. A színház mögötti parkban kialakítottunk egy fesztiválhelyszínt, ahová el tudnak menni a vendégek. Azt tapasztalom, hogy elképesztően nagy várakozással tekint mindenki az esténként megrendezett szakmai beszélgetésekre, ahol a kaposvári zsűri egyik tagjának moderálása mellett csaknem másfél órán át az aznapi előadásokról beszélgetünk. Ez hiányzott a szakmának. Talán illúzió, hogy az árkokat teljesen betemetjük, de arra teszünk kísérletet, hogy legalább ezeket az árkokat egy kicsit feljebb töltsük, hogy ne legyenek olyan mélyek.”