14. éve vezeti a 140 éves Magyar Állami Operaházat, de az utóbbi időszakot sztrájk és forráshiány nehezítette. Ókovács Szilveszter azt állítja, nem került szóba a létszámleépítés, de arról is kérdezte a Magyar Narancs, miért nem méltóságán aluli az Origo.hu felületén operáról értekezni.
Korábban elárulta, hogy a legutóbbi igazgatói pályázatában ötéves koncepció helyett tíz évet vázolt fel, sőt 2050-ig tart a víziója az Operaház jövőjéről, ennek kapcsán Ókovács Szilveszter úgy fogalmazott: „Ötvenig? Jézusom. Már nagyon öreg leszek. Arra gondolhattam, 2050-re biztosan kiderül, mi lesz az Eiffel Műhelyház útja. (…) Ez egy nagy hajó. Elcsépelt kép, mégis a legjobb. Egy óriás tanker, amelyet dobál a tenger, mert külső tényezők mindig lesznek, de ha egyszer sikerül irányba állítani, az sokáig tart, és onnan kimozdítani is nehéz. A világ nagy, gazdag házaiban letakarhatja a fejlécet és nem tudja, hol jár, mert világválogatott énekel a színpadon többszörös pénzből: chilei, kanadai, olasz, bárki. Idehaza egy nemzeti intézmény van, amelyet most, mivel helyzet van, új irányba kell kormányoznunk. Több működési modell lehetséges, magam sem tudom, a négy közül, amelyet a minisztérium elé tárni vagyok kénytelen, melyiket fogadják el, de valamennyire biztosan megváltozik a játékszisztéma, azzal pedig az egész életünk. Hangsúlyozom a döntéshozóknak, hogy most legalább egy évtizedre meghatározzuk, milyen kerete lesz az Opera működésének” – fejtette ki a direktor.
Azt is elrulta: „Az elmúlt két év után van egy bő 58 százalékos kumulált inflációs KSH-adat, és ezt egyetlen pluszfillér nélkül éltük túl: a kimeneten ugyanaz a teljesítmény, közben a befelé áramló központi forrás nominálisan nem nőtt. Fizetéseket is emeltünk ebben a két évben magunktól is, követelésre is, tehát a nyomás még tovább növekedett, ám ez a túlfeszített helyzet év végéig tartható csak, azután ki kell szelepelni. Decemberig jut erre forrás, ezért írhattam alá hét hónapja a papírt, amelyik véget vetett a sztrájknak, de 2025-től a modellnek változnia kell. Vagy a forrás nő, vagy a működés csökken” – szögezte le Ókovács.
Egy friss interjúban az elbocsátások lehetőségét is felvetette, és a Magyar Narancs értesülése szerint , 200 dolgozótól készül megválni az Operaház. Erről úgy nyilatkozott:
„Annyit mondtam: jelenleg nincs szó elbocsátásról. És arról beszéltem, hogy az Operának egyensúlyi helyzetbe kell kerülnie, amihez több eszköz használatával is el lehet jutni, egyik a csoportos létszámleépítés. A márciusi sztrájk példátlan az intézmény és a magyar kultúra történetében, a hatnapos munkabeszüntetés alatt olyan összeget vesztettünk el, illetve zsaroltak ki tőlünk és így az államtól, amelyről ezerszer elmondtam: nagy eséllyel nem lesz honnan kifizetni 2025-ben! A két külsős szakszervezeti elnök nyugdíjasként semmit sem kockáztatott, ellentétben a kollégákkal. (…) Nem érti a szakszervezet és az általa felhergelt szűk csoport, hogy nincsenek eldugott pénzek. Az állami forrásból gazdálkodó központi költségvetési szerveknél nincs eredménytartalék, januártól újraindul ugyanaz a költségvetés, és addigra meg kell teremteni az előző évi nullszaldót” – összegzett Ókovács Szilveszter.
„Ha jövőre modellváltásra kényszerülünk, a magánénekesi gárda szűkülése következhet be a kevesebb előadással, a kizsarolt bértömeg többmilliárdos problémát generált” – tudatta az igazgató.
Arról is szót ejtett, hogy miről egyeztetett az új kulturális miniszterrel, Hankó Balázzsal:
„Háromszor találkoztunk, az idei évet rendbe tettük, a jövő van hátra. Időpontom van újra, de nem egyfordulós lesz. Végtére is a legnagyobb intézmény volnánk. Felvázolok négy nemzetközi működési modellt, mindegyik más költséget, szisztémát, létszámigényt jelent, más saját bevételt hoz. 2025-ben 7 milliárdra is képesek lennénk, ezt a két gazdagabbik szisztéma tudja. Idén 6,5 körül lesz, ilyen értelemben a nyomunkban sincs senki, viszont ehhez sokat kell játszani, az pedig nagy létszámot követel, mindez pedig a bérkövetelés miatt lényegesen, több milliárddal nagyobb állami támogatást” – magyarázta Ókovács.
Annak kapcsán, hogy rendszeresen közöl cikkeket az Origo.hu-n, azt fejtegette: „(…) Nem kell az Origo.hu egészével azonosulni, hogy az ember tényleg művészetről írjon. De tényleg vége van már, annyi lett itt a dolog, inkább az Opera Facebookjára pötyögök napi posztokat” – mondta a főigazgató.
A teljes interjú a Magyar Narancsban olvasható.
Szerző: Csabai Máté