gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 22., péntek
    banner_bigBanner4

    Online a Háztűznéző Ascher Tamás rendezésében

    2020. december 5., szombat 06:14

    Gogol Háztűznéző című darabját 2017-ben állította színpadra Ascher Tamás a Katona József Színházban. Vasárnap 19 órától élőben közvetíti az eszinhaz.hu a produkciót. A streamre aznap 18 óráig van lehetőség jegyeket váltani. Az előadás egyik kulcsfiguráját, Kacskarjovot Rajkai Zoltán alakítja, a szerepéről, a gogoli mű összetettségéről és a házasodás általános, jelenkori dilemmájáról készült vele interjú a bemutató idején.

    Ha Ascher Tamás rendezésének bravúrja a feszültségkeltés, a tisztán kivehető mára mutatás és az esztétikai minőségek közti váltakozás, a színészek játékai a belső én frusztrációit vetítik ki briliánsan. Jordán Adélhajadonja és a kérők (melyek közül tagadhatatlan Keresztes Tamás nézőkre tett hatása), például Fekete Ernő Padkaljoszinja, Rajkai Kacskarjovja: direkt, ám szorongató alakok. Bizonytalanságról, kételyekről, csalódottságról, szorongásról beszélnek: magáról az emberről és annak „kis” problémáiról. (F21.hu)

    Ajánló a darab elé:

    Nyikoláj Gogol 1832-ben kezdett a Kérők című darab megírásába. A mű lényege ekkor még egy választani képtelen menyasszony és körülötte felvonuló férfiak karikaturisztikus megjelenítése volt. A darab elkészült, Gogol fel is olvasta pétervári irodalmi körökben. A hallgatóságot zavarba ejtette, hogy Gogol a színpadokon addig még meg nem jelenő kisembert, az orosz társadalom alsó-középosztályát vitte színre.

    A pályatársak nagyra értékelték Gogol jellemrajzait, de többen hiányolták a cselekményből azt a mozgatórugót amely a történet eseményeit és a tűpontos karikatúrákat összeköti. Gogol a krititika hatására a karakterek mélyebb kidolgozásába kezd és a cselekményt is átírja, a darab címét pedig Háztűznézőre változtatja. Az átírás munkálatai 1841-ig húzódnak. 

    Háztűznéző / Katona József Színház / Fotó: Horváth Judit

    A vígjáték új verziójában jelent meg Padkaljoszin és Kacskarjov alakja, akik a darab főszereplőivé lettek – Padkaljoszin beteges félelme a házasságtól és a döntéstől válik azzá a koherens lelki folyamattá, amely a menyasszony, Agafja házasodási pánikjával egyesülve a cselekményt mozgatja.

    Interjú Rajkai Zoltánnal:

    Kicsoda Kacskarjov?

    Ilja Fomics Kacskarjov Ivan Kuzmics Padkaljoszin barátja – őt Fekete Ernő alakítja. Érdekes, hogy a gogoli szöveg ránézésre egy klasszikus bohózat, de a látszólag felszínes bohózati struktúra és rendszer mögött felsejlenek komolyabb tartalmak, bonyolultabb figurák. Olyan mélységek és összefüggések tárultak fel a próba alatt, ami számomra lenyűgöző, ezért is élvezet a Háztűznézőt próbálni. Ezek nélkül a feltárt, mélyebb tartalmak nélkül is el lehet játszani ezt a darabot, úgy is sziporkázó és magával ragadó lenne, csak úgy a színészt könnyebben elcsábítja a szokványos „gatya letolós” játékstílus. Azonban Gogol zsenialitása miatt a szöveg sokkal mélyebb, meg lehet fogni a szereplők kapcsolatainak a komolyabb összefüggései felől, így egy többrétegű mű tárul elénk. Ascher Tamást is ez érdekli, nem elsősorban a gogoli bohózat, a próbákon is ezeknek a mélységeknek a megfejtésével, kibontásával foglalkozunk. Ascher minden sztereotip, tipikus ábrázolást kerül, a jelenetek megközelítésében is egyedi, Gogolból következő rendezői találmányt, koncepciót tart szem előtt. Kacskarjov figurája mögött is sokféle mozgatórugó húzódik meg, ez a környezetében lévő figurákkal való kapcsolatában is megmutatkozik. Padkaljoszinnal nagyon régi – valószínűleg gyerekkori – barátok, két teljesen különböző habitusú ember barátsága az övék, már-már egy szexus nélküli szerelem, egy olyan viszony, amikor nagyon intenzíven, bizonyos helyzetekben akár szeretve gyűlölöd a másikat. Az egyik figura a döntésképtelen, gyűjtögető, rendetlen, tesze-tosza, az életet passzívan elszenvedő, a másik pedig ténykedő, életigenlő, szervező és mindent aktívan átélő karakter. Utóbbi Kacskarjov, aki elhatározza, hogy a tehetetlen, döntésképtelen barátját megpróbálja megházasítani.

    Háztűznéző / Katona József Színház / Fotó: Horváth Judit

    Kacskarjovnak Padkaljoszinnál sokkal fontosabb, hogy a barátja megnősüljön – miért van ez?

    Gogol nem ad arra egyértelmű magyarázatot, hogy ez miért olyan rettentően fontos neki: az egyik lehetséges ok, hogy Kacskarjov, aki már nős, rájött, hogy számára a házasság annyira nem örömteli, ezért merő rosszindulatból, gúnyból meg akarja szívatni a barátját, hogy ő is élje át azt, amit ő. Szerintem azonban ennél mélyebben kell keresni a magyarázatot. Mindenki számára ismerős helyzet lehet, amikor egy barátságban az egyik fél családot alapít: onnantól kezdve megváltozik az életük, az egymástól eltérő élethelyzetek elsodorják a barátokat egymástól. Más programok, más feladatok, más célok kerülnek előtérbe a mindennapok során. Kacskarjov szíve mélyén olyasmi is munkálhat, hogy jó lenne, ha Padkaljoszin is megnősülne, így hasonló élethelyzetbe kerül, mint önmaga és a barátságukon így nem esik csorba. De Gogol sok rejtett dolgot helyez a történetbe, a házasság kezdeti örömei és későbbi csalódásai, a házasság fonákjai, amit az egyik barát megélt, a másik még nem. Mindkét barát arra vágyik, ami a másik életében jó: Padkaljoszin a házas élet boldog pillanatait, gyerekeket, feleséget szeretne, Kacskarjov, aki már reggelente piacra jár és meggyötörték őt a családos élet többszörösen felmerülő nehézségei, Padkaljoszin szabadságára, nyugalmára és függetlenségére áhítozik.

    Háztűznéző / Katona József Színház / Fotó: Horváth Judit

    Van olyan pillanat, amikor Agafja (Jordán Adél) megtetszik Kacskarjovnak?

    Az emberben sok minden munkál: ha van egy jó barátunk, akit meg akarunk nősíteni és van egy szép nő, akit kinéztünk neki, valószínűleg egy kicsit nekünk is megtetszik – de ezt nyilván nem valljuk be nyilvánosan. Nem járunk csukott szemmel, szerintem Kacskarjovnak is feltűnik, hogy milyen szép nő Agafja, ezeknek a flörtöknek a lehetősége is benne van kimondatlanul a gogoli szövegben, a nézőnek pedig átsuhanhat a fejében erről egy gondolat miközben az előadást nézi.

    Háztűznéző / Katona József Színház / Fotó: Horváth Judit

    Kudarc Kacskarjovnak az, hogy Padkaljoszin mindig talál egy egérutat és kihátrál az Agafjával való találkozásokból?

    Igen, ez egyfelől kudarc Kacskarjovnak, mert a személyes ambícióját sérti, hogy Padkaljoszin házassága, ami számára már egy fontos „projekt”, nem akar összejönni, ezért újra és újra, végtelen, ismétlődő elhatározással visszacibálja a barátját Agafjához, mert nem adja fel, hogy sikerülni fog az, amit a fejébe vett. Nagyon eltökélten dolgozik azon, hogy a terve sikeres legyen.

    Volt/van olyan barátságod, mint Kacskarjov és Padkaljoszin barátsága?

    Igen, van egy kedves barátom – egy igazi barátság – akinek még nincs családja, és tudom, milyen az, amikor két barátot elsodor egymástól az élet. Én természetesen nem vagyok olyan agilis, erőszakos motor, mint Kacskarjov, a józan ész határain belül működöm, ezért nem kezdtem el a kerítőt játszani. Kicsit szomorú és fájdalmas, hogy a sors elsodort bennünket egymás mellől, az eltérő napi rutin választott el bennünket, de mindketten úgy gondolunk a másikra, mint olyan barátra, akire bármikor, bármiben számítani lehet. Ez a barátság örök. Emiatt a tapasztalat miatt talán ábrázolni tudom Kacskarjov indítékait, félelmeit, azt, hogy mindenképpen meg kell tennünk valamit, mielőtt kifutunk az időből. Nem akarja elveszíteni a barátját, ezért megnősíti. Azt szoktam mondani, hogy egy évvel a bemutató után vagyok kész egy szereppel, remélem, egy év múlva már tudom ezt az érzést ábrázolni majd az ő figurájában.

    Háztűznéző / Katona József Színház / Fotó: Horváth Judit

    Manapság a férfiak hozzáállása inkább Padkaljoszinéhoz áll közelebb, kevesen gondolkodnak úgy, mint Kacskarjov..?

    A férfiak nem könnyen határozzák el magukat – de ha egyszer meghoztak egy döntést, akkor már tartják magukat ahhoz és vállalják a döntéssel járó felelősséget. De szerintem manapság az a fő oka annak, hogy a férfiak nem akarnak elköteleződni, hogy felnőtt egy apátlan nemzedék. A válások radikális száma miatt nincs olyan apa minta, amit követni tudnak a fiúk. Nem tapasztalták meg a családi életet, azt, hogy hogyan kell megoldani a problémákat, hogy milyen egy elkötelezett apa jelenléte a családban. Generációs szinten elképesztő problémákat okoz ez. Tudni kell bocsánatot kérni, egymás változásait elfogadni és azokkal együtt élni. Ha gyerekek születnek akkor a velük kapcsolatban elkövetett hibákat felismerni és kijavítani, lemondani dolgokról, és egy kapcsolatban önmagunkat feladni a másikért – mindez egy folyamatos munka. Ha nincs példakép, akinek az életéből meríteni tudnak a férfiak, akkor csak egy belső űrt találnak a minta helyén, ez pedig félelmet táplál a fiatalokban és döntésképtelenséget. Mivel nem akarnak bizonytalanságot, ezért halogatják a házasodást. A vezető pozícióba kerülő férfiak – politikusok vagy cégvezetők – döntéseiben is megmutatkozik az apa hiány; a kiegyensúlyozott családi élet hiánya meghatározza a világhoz és a beosztottaikhoz való viszonyukat. Ez sokféle torzuláshoz vezethet.

    Háztűznéző / Katona József Színház / Fotó: Horváth Judit

    Ha egy fiú eddig nem kapott pozitív apai mintát, mi lehet a megoldása a jelen problémára?

    Semmiképpen sem az, hogy azt mondjuk az apátlan nemzedéknek, hogy ez, a minta nélküli állapot természetes és normális. Mert nem az.  Azt kell eldönteni, hogy milyen fundamentumok, alapértékek mentén építi fel az ember az életét: például hogyan gondol egy házasságra? Mik a fontossági sorrendek az életében? Mi az identitása? Meg tudja-e konkrétan fogalmazni, hogy kicsoda is önmaga? Fontos ezeket tisztáznia magában az embernek és nem csak sodródni a világban. Számomra egy komoly alapot ad a keresztény református hitem. Ebből következik minden az életemben. Azoknak, akik bizonytalanok, szeretettel ajánlom, hogy menjenek templomba és ott meg fogják kapni az alapvető kérdéseikre a válaszokat. A hit átvezet azon a láthatatlan ösvényen, ami az élet: ha hiszek, akkor tudom, hogy merre lépjek, nem esek el, de ha elbizonytalanodom, akkor zuhanok egy hatalmasat.

    szöveg: Csikós Kornélia
    fotók: Nánási Pál és Horváth Judit

    Jegyet ITT TUDNAK VÁLTANI!

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram