Online a Széljegy Fullajtár Andreával, Ónodi Eszterrel, Takács Katalinnal és Bányai Kelemen Barnával
2021. január 8., péntek 07:00
2018-ban mutatta be Spiró György Széljegy című művét a Katona József Színház Zsámbéki Gábor rendezésében, a Kamrában. A produkció január 9-én, 19 órakor a SzínházTV.com oldalán lesz elérhető.
Két egykori osztálytárs története. Az egyikük dörzsölt ügyvédnő lett, a másikuk műszaki fordító. Az egyiknek három gyereke és rengeteg pénze van, a másiknak nincs pénze, és egyedül neveli az örökbe fogadott fiát. Az egyik ingatlanok értékesítésével foglalkozik, a másik épp új helyre szeretne költözni…
„2017 január végén hallottam egy megtörtént esetet. Úgy éreztem, alkalmas lehet arra, hogy bemutassam, hogyan működik mostanában a mindenkit legázoló pofátlan pimaszság ott, ahol a dolgok eldőlnek, a mindennapi életben. Elkértem a sztorit, két hónap múlva kész lett a darab. Izgalommal várom, mi lesz belőle a színpadon” – mondta a Széljegy születéséről Spiró György.
Zsámbéki Gábor a premier idején úgy fogalmazott, bármit is csinál, egyre inkább foglalkoztatják azok az emberek, akik nem tudják megvédeni magukat és akiknek a száma manapság egyre növekszik. A Spiró darab azt a kérdést feszegeti, hogy “a mai világban lehet-e erős karmok nélkül élni…?”
„Az emberi romlandóság régi, mindig is élt a kiskereskedés, mások átverése. Megmutatja a kisembert, azt a kisstílű csalót, aki maffiózó körökben mozog, az ügyvédnőt, aki az ingatlanoshoz képest teljesen más környezetből jön és az ingatlanos miatt más, rosszabb környezetbe kerül. A nagymamát, aki élt a háború idején és pontosan tudja, hogy a vagyont menteni kell, mert vagy az aranyból vagy más ékszerből lehet majd élni békeidőkben. (…)” – nyilatkozta első Katonás szerepe kapcsán Bányai Kelemen Barna.
„Elég sokféle szerepet volt szerencsém már eljátszani, de amiatt, hogy sok mindent láttam és tapasztaltam, nem áll tőlem olyan távol az ingatlanos karaktere, könnyen ‘bele tudok bújni a bőrébe’. Azt keresem, hogy mi vezérli őt: izgalmas boncolgatni, mert ez a férfi nem egy ügyű, mert nem csak egy vezérfonál vezérli őt az életében. Nem csak a pénz, hanem a mindennapjainak mellékszálai is ott vannak. Egy-egy ügyön túl – mint például a szerencsétlen nő kiforgatása – nagyon sok minden érdekli őt. Erre az összetett gondolkodásra kiváló példa a terepasztal, amiről a mű végén beszél: aprólékosan leírja, mint egy gyerek, részletesen ki van dolgozva, milyen terepasztalhoz milyen felszerelés kell.
Ez egy komoly hobbi, komoly gyűjteménnyel érdemes ezzel foglalkozni. Ez az ingatlanos profi és magas szinten űzi a hobbiját, az utolsó kis figuráig az őrültje. De azt is aprólékosan kitervelte, hogy öregasszonyokhoz jár be a kórházba, azért, hogy megkedveltesse velük magát és végül megkapja az öreg nénik vagyonát. Nem csak úgy fosztogatja az embereket, hanem rafináltan kijátssza őket. ‘A nagy felfalja a kicsit.’ Ez a mondat erre a piacra nagyon igaz” – fejtette ki Bányai Kelemen Barna.
Szereplők: Fullajtár Andrea, Rezes Judit, Takács Kati m.v., Bányai Kelemen Barna m.v. Dramaturg: Török Tamara. Díszlet: Khell Csörsz. Jelmez: Szakács Györgyi. Zene: Sáry László. Rendező: Zsámbéki Gábor.