SZFEKirály LeventeKecskemétVenczel VeraRétfalvi TamásJózsef Attila SzínházTatabánya
  • facebook
  • instagram
  • 2021. március 8., hétfő

    Online fesztivállal köszönti a 95 éves Kurtág Györgyöt a BMC

    2021. február 14., vasárnap 16:25

    Kurtág 95 fesztiválon 2021. február 18-21. között Kurtág Györgyöt ünnepli a világhírű magyar zeneszerző 95. születésnapja alkalmából a Budapest Music Center.

    Az első koncerten, február 18-án a BMC Koncerttermében rendezett kamaraesten két ritkán hallható mű, a Pas à pas-ciklus és az Ahmatova-dalok hangzik el Kurtágtól, Ligeti György két darabja és két kortárs szerző műve mellett. Kurtágot és Ligetit mély barátság fűzte össze, melynek Ligeti 2006-ban bekövetkezett halála csak fizikailag vetett véget. Kurtág visszaemlékezéseiben, írásaiban azóta is folyamatosan tanújelét adja e síron túl is tartó lelki, szellemi kapcsolatnak. Ez a koncert az Eötvös Alapítvány részvételével zajlik: a mentorált karmesterek, valamint Eötvös Péter és Vajda Gergely vezényelnek majd.

    Február 19-én, Kurtág György születésnapján a Zeneakadémiáról látható koncertközvetítés az Óbudai Danubia Zenekarral, Keller András vezényletével, ahol Kurtág nagyzenekari művei mellett elhangzik Ligeti Csellóversenyeés egy Szőllősy András-mű is – mindketten nagyon fontos viszonyítási pontok Kurtág számára. Kurtág maga évtizedeken át volt a Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének kivételes becsben álló tanára, közel harminc éven át látogatták iskoláját növendékek és végzett művészek.

    A Kurtág 95 sorozat február 20-i estje Kurtág feleségére, Kurtág Mártára és kettejük ihlető kapcsolatára emlékezik. A Müpa Home Live sorozatban közvetített előadáson tizenöt rövidfilmet láthatunk a Kurtág házaspár unokája, Kurtág Judit videoművész felvételeiből. A javarészt még sosem publikált, privát felvételek Kurtág Mártát és Kurtág Györgyöt mutatják be legszemélyesebb alkotói környezetükben. Ezek a videók semmihez sem hasonlítható dokumentumai Kurtágék életének, hiszen az unokának olyan perspektívából is betekintést engedtek, amilyenből egy egyszerű halandó nem láthatott be az életükbe. A koncerten ezek a filmjelenetek kötik össze a Jelek, Játékok, Üzenetek című ciklusból élőben felhangzó zenei miniatúrákat. A BMC és a Müpa együttműködésében megvalósuló koncerten a Vajda Gergely vezényelte UMZE Kamarazenekar mellett olyan zenészgenerációk tagjai lépnek színpadra, akik végigkísérték a Kurtág házaspár életművét.

    Február 21-én a Zeneakadémián fejeződik be a koncertsorozat: a 95 éves Kurtág György művei a 100 éve született Szőllősy András darabjaival lépnek párbeszédre a Zeneakadémia Kortárs Ensemble koncertjén. Szőllősy a „nagy generáció” rangidős mestere, Ligeti György és Kurtág György pályatársa, s miként két világhírű kollégája, ő is sokat tett azért, hogy a magyar zene Bartókék után is fennmaradt a világtérképen.

    Születésnapja alkalmából új lemezmegjelenéssel köszönti a BMC Records a 95 éves Kurtág Györgyöt: február 19-én jelenik meg a szerző egyik legjelentősebb művének, a Bornemisza Péter mondásainak új felvétele. A mű befogadására a lemezen Kurtág hangja készíti fel a hallgatót: előadásában a protestáns prédikátor hitről szóló veretes sorai különösen erős érvényt nyernek. A Bornemisza Péter mondásai nemcsak a kimondás erejéről szól – felismerhetjük benne egy énekhanggal eljegyzett zeneszerzői gondolkodás genezisét is. A technikai nehézségek miatt oly ritkán hallható darabot Tony Arnold amerikai szopránénekes és Csalog Gábor zongoraművész tolmácsolja.


    KURTÁG GYÖRGY a mai Romániához tartozó Lugoson született 1926-ban, a II. világháború után – Budapestre áttelepülve –, 1945 őszén vették fel a Zeneakadémiára. Kadosa Pálnál tanult zongorát, zeneszerzést pedig Veress Sándortól és Farkas Ferenctől, Weiner Leónál pedig kamarazenét. A negyvenes évek végének pezsgő zeneakadémiai légkörében más fontos hatások is érték: Kodály Zoltán népzenei előadásai, az Ádám Jenő vezette kórusban való részvétel, s különösen Szabolcsi Bence zenetörténet-órái.

    1957-től egy évet Párizsban töltött, ahol látogatta Olivier Messiaen és Darius Milhaud óráit is. 1967-ben lett a Zeneakadémia tanára. Előbb Kadosa asszisztenseként zongorát tanított, később a Kamarazene Tanszéken folytatta a munkát, ahol Mihály András és Rados Ferenc mellett ő is egyéni módon képviselte a magyar kamarazene-tanítás hagyományait. 1973-ban Kossuth-díjas lett, 1984-ben Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjat kapott, 1985-ben pedig a Francia állam tüntette ki. 1981-ben bemutatott A boldogult R. V. Truszova üzenetei c. műve nemzetközileg is elismertté tette. 1986-ban kérte nyugdíjazását, de 1993-ig még foglalkozott növendékekkel. Tanítványai között volt Kocsis Zoltán, Schiff András, Szenthelyi Miklós.

    A kilencvenes évektől rendszeresen dolgozott hosszabb ideig Bécsben, Hágában, Berlinben, Amszterdamban, Párizsban, 2002-től 2015-ig feleségével Franciaországban élt, majd hazaköltöztek Budapestre. Első operáját, a Fin de partie-t mintegy tíz éves alkotói munka után, 2017 nyarán fejezte be. A Samuel Beckett azonos című drámája alapján komponált művet a milánói Scalában mutattak be 2018. november 15-én. 

    Tagjává avatta a müncheni Bajor Szépművészeti Akadémia és a Berlini Művészeti Akadémia is, valamint tiszteletbeli tagjává az Amerikai Művészeti és Irodalmi Akadémia. Elismerései között van két Kossuth-díj, a Magyar Köztársasági Érdemrend közép- és nagykeresztje, a Hölderlin- és a Herder-díj, a berlini Tudományért és Művészetért Érdemérem, a francia Művészetek és Irodalom Érdemrendjének tiszti fokozata, valamint a MIDEM-életműdíj.

    - Színházi pillanatok az Instagramon -