Orlai Tibor az SZFE-ügyről: “A javítás szándéka és a totális rombolás között nagy különbség van”

Együtt kell élnünk azzal a veszéllyel, hogy bármikor ismét megtörténhet a jelenlegi járványhoz hasonló krízis. Ennek fényében kell újrapozicionálni a magánszínházakat – véli Orlai Tibor színházi szakember. A Magyar Hang kérdezte (még októberben), az interjú online is elérhető.

Orlai Tibor / Fotó: Takács Attila

Szeptember végén a 3K-ban mutatták be, majd október 24-től a II. kerületi Jurányi Házban látható Bodor Johanna táncművész-koreográfus 2014-ben megjelent önéletrajzi írásából készült NEM BAJ, MAJD MEGÉRTEM CÍMŰ DARAB, amely a nyolcvanas évek Romániájába repít vissza. Arról szólva, hogyan jött az ötlet, hogy színpadra állítsák a művet, elárulta: “A színpadi változat egyik készítője és egyben az előadás rendezője, Szikszai Rémusz keresett meg az ötlettel, amely rögtön felkeltette érdeklődésemet, mivel engem is nagyon megérintett a regény. (…) Ez a produkció nem csak azért érdekes, mert egy cudar világot, egy ellentmondásokkal teli, szörnyű rendszer működését és egy szívhez szóló emberi történetet mutat be, de a rendszerváltás fontos lenyomata is. Az előadással sikerült túllépni az egyéni sorsábrázoláson, és megfogalmazni egy egyetemes üzenetet.”

A járványhelyzet a színházak működését is drasztikusan érintette. Arról szólva, hogy az elmúlt időszak mennyire viselte meg az Orlai Produkciós Irodát, kifejtette, szinte semmilyen bevételük nem volt: “Nem tudjuk ott folytatni a munkát, ahol abba kellett hagynunk, át kell gondolnunk, hogy hány bemutatót tartunk, milyen előadásokat tűzünk műsorra, mert nagy befektetésekre most nincs lehetőségünk. Csak abban bízhatunk, hogy ezt a háborút megnyerjük, és előbb-utóbb véget ér a járvány.”

Orlai Tibor azt is elárulta, az online közvetítésekkel megnyílt számukra egy csatorna: “Kulcskérdés viszont, hogy meg tudjuk-e találni a stream és az élő színházi közvetítés online megjelenítésének optimális formáját. Meglátásom szerint a kevés szereplős, statikusabb előadások azok, amelyek működnek, de a jelenidejűséget így sem lehet a kamerákon keresztül visszaadni. Nem feltétlenül az elkészült színházi produkciók rögzítésében látom a jövőt, hanem a kimondottan online felvételre készülő előadásokban. Mi is ilyen irányban gondolkodunk, és ebben partnerünk a Radnai Márk által létrehozott Színház Tv.”

A Színház-, és Filmművészeti Egyetem körüli történések a most színházakba kerülő művészeket is érinti. A kérdésre, milyen hatással lehet színházi, kulturális életre a jelenlegi helyzet, Orlai Tibor elmondta: “Ez az egész ügy csak még jobban megosztotta az amúgy is szétszakadt színházi szakmát. Bármilyen szervezet működésében lehet hibákat találni, de a javítás szándéka és a totális rombolás között nagyon nagy különbség van. Eleve azt gondolom, hogy nem lehet alapjaiban megkérdőjelezni valamit, ami évtizedeken át jól működött. A hazai színházakban rengeteg olyan színész dolgozik, aki azon az egyetemen szerezte meg a diplomáját, és soha senki nem kételkedett a tehetségükben. Ha valaki tehetséges, akkor helye van a színpadon, a magyar kulturális életben. Színházvezetőként soha nem különböztettem meg a színészeket azért, mert az egyik vagy a másik intézményben végeztek.”

Az interjú nyomtatott változata a MAGYAR HANG 2021/42. SZÁMÁBAN, a Budai Hang mellékletben jelent meg október 15-én.