Orlai Tibor, az Orlai Produkciós Iroda vezetője szerint elhúzódó válsághelyzettel kell számolnunk. A Fideliónak adott interjújában arról beszélt, fel kell tudni ismerni a közönség aktuális igényeit és alkalmazkodni kell azokhoz.
A teljes interjú itt olvasható.
Egy kerekasztal-beszélgetésen, amelyet az Art is Business és a Magyar Public Relations Szövetség szervezett, úgy fogalmazott: ma a színházi előadások terén nagyobb a kínálat, mint a kereslet. Ennek kapcsán a Fideliónak elmondta:
„Eltolódott a hangsúly a színházról, a járvány, a gazdasági válság, az egzisztenciális kérdések, a háború, a politikai helyzet nagyobb mértékben foglalkoztatja ma az embereket, így a közbeszédben is másfelé terelődött a figyelem. A tévében és az online felületeken is kevesebb szó esik színházi előadásokról vagy magáról a kultúráról, mint korábban, emiatt is szűkül a közönségbázisunk. Ehhez jött még a Covid, ami bezárta a színházba járókat az otthonaikba. Elszoktak tőle, és más szórakozási formákat találtak maguknak, például sokkal népszerűbbé váltak az online streaming oldalak, mint a Netflix vagy az HBO. Van egy jelentős közönségréteg, amely idősebb nézőkből áll, ők a mai napig félve mennek színházba, és gyakran inkább otthon maradnak. Emellett van még egy „poszt-Covid-szövődmény”: a home office munkavégzés tartós megerősödése a kulturális közbeszéd fórumait is jelentősen redukálja. Azzal, hogy egy esemény híre a szájhagyomány útján terjedjen, ma már gyakorlatilag nem számolhatunk marketingeszközként. És természetesen ott van a financiális ok, hiszen alapvetően megdrágult a mindennapi élet. A színházak kénytelenek voltak erre úgy reagálni, hogy kevesebb előadást tűznek ki, mint két-három évvel ezelőtt.”
Azt is hozzátette: „Kényszerpályán haladunk, ezért kénytelenek vagyunk visszafogni a kínálatot. Néhány éve egy új premierből minimum négy-öt előadást tűztünk ki havonta az első három-négy hónapban, most háromnál többet nem merünk. Csökken az ismétlésszám is. Amíg korábban úgy lehetett számolni, hogy egy jól sikerült produkció minimum 30-35 alkalommal tud menni egy évben, most húsznál többel nem érdemes kalkulálni.”
Orlai Tibor szerint mindenki próbál idomulni, ezt követeli meg a jelenlegi helyzet: „Sajnos mi is kevesebb rétegszínházi előadást tudunk megfinanszírozni, az idei három nagyszínpadi bemutatónk is inkább a szórakoztató kategóriába esik. Most a fennmaradás, a túlélés a legfontosabb.”
A producer szerint a kultúra egyre hátrébb szorul: „Nem hallani arról, hogy sportmérkőzések maradnának el, mert bezárnak a sportcsarnokok vagy stadionok? Lehet, hogy ez is bekövetkezik, de ebből a sorrendből jól kirajzolódik, mi a fontossága ma a kultúrának, és azon belül a színháznak.”