gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 22., péntek
    banner_bigBanner4

    Orlando a Toldi moziban! – Film a Dollár Papa Gyermekeitől

    2021. november 3., szerda 06:18

    Virginia Woolf azonos című regényéből inspirálódva írt forgatókönyvet írta Kiss-Végh Emőke, a Dollár Papa Gyermekei társulat színésznője. Az alkotást most egyszeri alkalommal megtekinthetjük a Toldi moziban.

    A mindenki által irigyelt és vágyott, örökifjú Orlando történetének totális újrarajzolása.

    „A Dollár Papa Gyermekei egyszeri alkalomra hirdetett film-színháza egészen másként közelít a regényhez, a forgatókönyv szerzője, Kiss-Végh Emőke csupán a történet csontra szopogatott kanavászát, egyes helyzeteit használja, elveti a cselekményt is. Ahhoz, amit ők az Orlandóval mondani akarnak, nem kell sztori, csak megfelelő emberek, figurák.

    A nemváltást Ördög Tamás rendező sem feszegeti, mert számára nem az az érdekes, a probléma jóval egyszerűbb, ha úgy tetszik, tisztább annál, hogy ki milyen nemű; az nem lényeg. Sokkal fontosabb, hogy a nemiségét, az érzékiségét ki mire és hogyan használja. Az alkotópárost mintha inkább az a félmondat fogná meg a regényből, hogy „a hanyatlás korszakában élünk”, és a viszonyokat festi fel pőrén, kegyetlenül, minden értelemben vulgarizálva. A film négy fejezetében négy különböző Orlando jelenik meg, három férfi három különböző életszakaszban (bimbózó ifjú, kinyílt húsevő növény és egy virágtalan zöld levelű) és egy kortalan, az adottságaival szemérmetlenül élő, már-már visszaélő nő.

    A kérdés pedig látszólag az, ki is az az Orlando, a szórakoztatóan bennfenteskedő színpadi felvezetés (nem keret, hacsak magát a filmbemutatót nem tekintjük fikciónak, és a meghajlást annak lezárásának) után legalábbis ezzel a felütéssel hullik ránk a mozisötét, de a látottak alapján Orlando minden korban csupán egy státusz, semmi több. (Rendben: ez örök.)

    Tapasztalatlan, szelíd erőszakkal beavatott gyerek, orvul leszakított bimbó; hirtelen szerelmű, féltékeny, birtokolni vágyó, idő előtt elnyílt virág; ereje teljében lévő – itt a növényes hasonlat nem fog menni, marad La Fontaine – béka, aki ökör szeretne lenni látva a vele szemben ülő szent tehenet; és dekoratív, de kiszikkadt kóró. A negyedik etap végére ritka kiábrándult és kiábrándító kép tárul elénk: a szalon tele „ragyogó híres emberekkel” (Woolf), akiknek már semmi kedvük gondolkodni, beérik azzal, ha körbenyalogatják egymást. A figurák kivétel nélkül tökéletesek (Láng Annamária Erzsébet helyett ragadozó színészkirálynőként, Dankó István alanyi amatőrként, Rába Roland a csodálat egy cigányvajdába oltott tárgyaként hibátlan, és még sorolhatnánk), a módszer működik (hol akciót, hol csak reakciót látunk, és az többet mond mindennél), hiába. Mert ha ide vezetett a több évszázados útkeresés, ha ma valóban ilyen alpárian prózaian fest körülöttünk a táj, akkor akár fel is adhatjuk” – írta a kísérleti film kapcsán Molnár Zsófia az Élet és Irodalomban.

    Míg Gergics Enikő a Revizor oldalán úgy fogalmazott: „Az alcím (szex – szerelem – gyengédség) egyébként tényleg precízen leírja az előadást, változatos hangvételű, de sokszor a visszaélés határán egyensúlyozó közeledéseket, érintkezéseket, szerelemábrázolásokat látunk euforikus összevisszaságban. Felismerhető vezérszál nincs, Orlandók követik egymást mindennemű folytonosság és értelmezés nélkül, különösnél különösebb viszonyokban. Megkereshetnénk a párhuzamokat Orlando regénybeli partnerei és filmes verzióik között – ehhez mindig kapunk kapaszkodót –, de minthogy érdemi kapcsolódási pont nincs köztük, el is tekinthetünk tőle.”

    Szereplők:

    Láng Annamária, Katona Péter Dániel, Kövesi Zsombor, Jenna Jalonen, Ördög Tamás, Dankó István, Rába Roland, Terhes Sándor, Kiss-Végh Emőke, Samudovszky Adrián, Stork Natasa, Zsótér Sándor, Török-Illyés Orsolya, Urbanovits Krisztina, Váradi Gergely, Major Erik, Georgita Máté Dezső, Mátray László, Schmied Zoltán, Ágoston Katalin, Kiss Tibor, Benczúr Emese, Varga Lana, valamint Gloviczki Bernát, Jakab Balázs, Jeney Luca Viktória, Kanyó Kata, Koós Boglárka, Kuttner Bálint, László Gáspár, Pásztor Dániel, Szécsi Bence és Ujvári Bors

    Dramaturg: Sahin-Tóth Sára e.h.

    Ruha: Kiss Tibor
    Operatőr, utómunka: Ofner Gergely
    Hangutómunka: Kerekes Gábor
    Producer: Ördög Tamás
    Co-producer: Osváth Gábor
    Rendező: Ördög Tamás

    Fotó: Ofner Gergely

    https://toldimozi.hu/filmek/dollar-papa-gyermekei-orlando

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram