Ötvös András: „A bőrén érzi az ember, hogy a színház a nézőről szól”
2022. március 22., kedd 09:50
Ötvös Andrásnak jól állnak a vígjátékok, a Balkon kilátással című Orlai produkcióban is számíthatott rá Kocsis Gergely rendező, amikor a világtól elbújó Alvin szerepét ráosztotta. A művészszínházaktól hogyan jutott el a csemegepultosig? – erről is kérdezte a színészt a Theater.hu.
A felvetésre, miszerint társadalmi problémák is megjelennek a háttérben, de azért a Balkon kilátással mégis csak egy vígjáték, Ötvös András elmondta: „Ez egy szórakoztató előadás, nem is akar más lenni. A tapasztalatok és a közönség visszajelzései is azt mutatják, hogy rengeteg dolgon lehet röhögni azok közül, amik zavarnak minket.”
A pályája művészszínházi keretek között indult, 2017 óta viszont az Orlai Produkciós Iroda társulati tagja. Arról szólva, miért váltott, kifejtette: „Elegem lett abból, hogy a kőszínházi struktúrába befektetett munka és jelenlét nincsen köszönőviszonyban a bérezéssel. (…) Itt nincs rendezői kultusz, itt a színház a színészről szól, meg a nézőről. A színész behozza a színpadra a néző kérdéseit, s a néző tudja az ő saját történetét nézni a színésszel, ami egyébként is minden színház alapja kellene, hogy legyen. Én pont ugyanúgy próbálom itt a vígjátékokat, mint anno a Katonában Gothár Péterrel az Oszlopos Simeont vagy Ascher Tamással Trepljovot. (…) Hozzáteszem, hogy művészszínházakon felnevelődött generációként ugyanolyan szakmaisággal, mint amikor a művészszínházban dolgoztunk. Sőt, pluszban iszonyatos tréningként élem meg, hogy nagyon sokféle helyen kell játszani, ma itt, holnap ott, jobb és nehezebb körülmények váltogatják egymást. Azt, hogy sokfelé megyünk, én ajándéknak érzem, a színészetnek így köze van az ősi feladatához: a bőrén érzi az ember, hogy a színház a nézőről szól.”
Sok filmben, tv-sorozatban is szerepel, nemcsak színházban. Ennek kapcsán úgy nyilatkozott: „A színház a lényeg. A jó színházi színészekből lesz a jó színész. A filmforgatás egy technikai dolog, egy potmétert átállítasz, és kész. (…) A színházat minden este meg kell csinálni – ez nagyon jó benne. Az is nagyon jó benne, hogy élőben történik, teljesen esetleges, elmúlik… A színház energiaszolgáltató üzem, mondta Halász Péter.„
Arról is beszélt, semmit nem bán, sőt: „Most nagyon jó, az Orlainál szeretek a legjobban lenni. Ha másra nem, a covid megtanította ezt az önelégült emberiséget arra, hogy ceruzával kezelje a naptárat. Bármelyik pillanatban bármi történhet. Hogy mi lesz a jövő héten, még azt sem tudom, nemhogy öt év múlva. Márait idézem. „ha sorsom engedi…” (…) Nem gondolkodom karrierben, mindig csak a következő munkával törődöm.”